Wydawca treści Wydawca treści

Park edukacyjny

Park Edukacji Ekologicznej Nadleśnictwa Włocławek powstał ze środków Unii Europejskiej w ramach osi priorytetowej – Zachowanie i racjonalne użytkowanie środowiska – działania – Ochrona i promocja zasobów przyrodniczych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Umowa o dofinansowanie budowy Parku edukacyjnego między Urzędem Marszałkowskim w Toruniu a Nadleśnictwem Włocławek została zawarta dnia 28.09.2012r.

W Parku Edukacyjnym została posadzona nawo roślinność, powstała łąka kwiatowa, jezioro z roślinnością wodną, w pobliżu większości roślin zostały zlokalizowane tabliczki informacyjne przedstawiające krótki opis, nazwę gatunku rośliny, pochodzenie rośliny oraz zdjęcie. Powstała wiata z ławkami dla widowni umożliwiająca występy. Został również skonstruowane miejsce dokarmiania ptaków, oraz plac zabaw dla najmłodszych gości parku edukacyjnego. Zbudowano miejsce na ognisko z miejscami do siedzenia. W pobliżu znajdują się tablice edukacyjne zawierające ważne informacje o formach ochrony przyrody. Na terenie całego Parku Edukacyjnego zostały utworzone ścieżki spacerowe umożliwiające zwiedzanie

. Koszty inwestycji Edukacja ekologiczna poprzez budowę parku edukacyjnego

 Całkowita wartość inwestycji: 378 915,65 zł

 Wydatki kwalifikowane:          308 061,50 zł

 Wartość dofinansowania:        214 243,05 zł

 Wkład własny nadleśnictwa:    93 818,45 zł


Prace budowlane Parku Edukacyjnego zostały zakończone. 

Film promujący park edukacyjny znajduje się w materiałach do pobrania.


doposażenie ścieżki edukacyjnej Dzilno

Ścieżka edukacyjna „Dzilno" powstała ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego: Oś priorytetowa 2. „Zachowanie i racjonalne użytkowanie środowiska" Działanie 2.6 Ochrona i promocja zasobów przyrodniczych.Umowa o dofinansowanie została podpisana z początkiem roku 2013.

Na ścieżce edukacyjnej „Dzilno" znajduje się Miejsce Postoju dla samochodów osobowych oraz autokarów z wiatami, ławkami i stolikami, tablice edukacyjne, miejsce przystosowane do rozpalenia ogniska, wiaty, wieża obserwacyjna z widokiem na jezioro Dzilno, oraz kładka obserwacyjna.

Koszty inwestycji Edukacja ekologiczna poprzez budowę ścieżki dydaktycznej "Dzilno"

•          Całkowita wartość projektu: 493 230,00 zł brutto

•          Koszt kwalifikowalny:           399 000,00 zł

•          Wartość dofinansowania:     270 300,00 zł

•          Wkład własny nadleśnictwa: 119 700,00 zł


Ośrodek Edukacji Ekologicznej

 Ośrodek Edukacji Ekologicznej Nadleśnictwa Włocławek powstał ze środków Unii Europejskiej w ramach ogłoszonego konkursu nr RPOWKP 52/II/2.6./2010 dla działania 2.6 Ochrona i promocja zasobów przyrodniczych, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013. Umowa o dofinansowanie budowy Ośrodka Edukacji Ekologicznej między Urzędem Marszałkowskim w Toruniu a Nadleśnictwem Włocławek została zawarta w marcu 2012.

W Ośrodku Edukacji Ekologicznej powstała sala ekspozycyjna zawierająca telewizory wyświetlające m.in. rośliny i zwierzęta chronione, typy siedliskowe lasu, profile glebowe, budowę drzew. Powstały ekspozycje Rezerwatów przyrody: Jazy, Grodno, Gościąż, Olszyny Rakutowskie, Wójtowski Grąd,
Pomniki przyrody występujące w Nadleśnictwie Włocławek, Obszary Natura 2000, Ochrona lasu,  Ekosystem leśny, Nasadzenia, Ochrona, Pielęgnacja, Pozyskanie drewna, Obróbka drewna.
Powstała również multimedialna sala ćwiczeń, wyposażona w ekran i projektor multimedialny, stoły, krzesła oraz półki pozwalające na przechowywanie materiałów.
Sala wystaw czasowych zawierająca plansze do wystawiania prac. Powstal mównież magazyn materiałów edukacyjnych, w dużymi regałami. Zostało również wykonane biuro edukatora, które również zostało wyposażone.

 

Koszty inwestycji: Edukacja ekologiczna poprzez budowę ośrodka edukacji ekologicznej

 

 Całkowita wartość inwestycji: 489 394,59

 Wydatki kwalifikowalne:          397 881,78 zł

 Wartość dofinansowania:        278 517,24 zł

 Wkład własny nadleśnictwa:   119 364,54 zł

Koszty inwestycji:

Doposażenie ośrodka edukacji ekologicznej

 Całkowita wartość inwestycji: 499 822,80 zł

 Wydatki kwalifikowalne:          406 360,00 zł

 Wartość dofinansowania:        317 360,00 zł

 Wkład własny nadleśnictwa:    89 000,00 zł

 


Budowa i doposażenie Ośrodka Edukacji Ekologicznej zostały zakończone.


Udostępnienie atrakcyjnych turystycznie terenów leśnych poprzez budowę miejsc postoju pojazdów

Regionalny Program Województwa Kujawsko-Pomorskiego (RPO WKP) na lata 2007-2013 został oficjalnie zatwierdzony przez Komisję Europejską 10 października 2007 r. Instytucją odpowiedzialną za zarządzanie i wdrażanie RPO WKP (Instytucją Zarządzająca RPO) jest Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Udostępnienie atrakcyjnych turystycznie terenów leśnych poprzez budowę miejsc postoju pojazdów na terenie gm. Włocławek. Przedsięwzięcie realizowane będzie w ramach Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój  sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013  (Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi). W ramach projektu powstały 4 miejsca postoju pojazdów na terenie Leśnictwa Goreń, Kukawy i Ruda. Dzięki przedsięwzięciu tereny w pobliżu miejsc postoju pojazdów zostały udostępnione do zwiedzania, dzięki możliwości dojazdu i pozostawienia samochodu. Projekt został zakończony.

Koszty kwalifikowalne: 79 000 zł   
 Kwota dofinansowania: 67 000 zł


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

2 lutego obchodzimy World Wetland Day, czyli Światowy Dzień Mokradeł

2 lutego obchodzimy World Wetland Day, czyli Światowy Dzień Mokradeł

Lasy Państwowe od wielu lat realizują szereg bardzo ważnych inicjatyw służących bagnom, mokradłom i terenom podmokłym, jak również ochronie szeroko rozumianych zasobów wodnych w polskich lasach. W ramach projektów małej retencji w ostatnich latach leśnicy zbudowali na zarządzanych przez siebie terenach 9500 polderów, zastawek i progów zwalniających, zatrzymujących wodę w lesie.

„Bagna dla naszej wspólnej przyszłości” to hasło tegorocznej edycji Światowego Dnia Mokradeł, które w dobie zmiany klimatu i okresowej suszy w polskich lasach leśnicy powtarzają od lat. To oni, jako przyrodnicy, prowadząc wielofunkcyjną gospodarkę leśną mają świadomość tego, jak cennym zasobem w środowisku leśnym jest woda.

Wychodząc z propozycją objęcia szczególną ochroną 17% powierzchni Lasów Państwowych – czyli obszaru 1,2 mln ha będących w zarządzie PGL LP, leśnicy ujęli w tym zestawieniu wiele cennych przyrodniczo siedlisk, w tym także mokradłowych. Bo lasy to bardzo skomplikowane ekosystemy, które dziś, w dobie zmian klimatu, wymagają szczególnej uwagi i troski, wyrażonej indywidualnym podejściem i dostosowaniem prowadzonych działań gospodarczych do warunków przyrodniczych i klimatycznych – powiedział Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych.

W ramach projektów małej retencji leśnicy realizują szereg zadań służących gromadzeniu i zatrzymywaniu wody w lesie oraz spowolnieniu powierzchniowego spływu:

  • Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu
    – mała retencja oraz przeciwdziałanie erozji wodnej na terenach nizinnych, zwany
    też projektem małej retencji nizinnej
    . Projekt stanowi obecnie kontynuację działań realizowanych przez leśników od 2007 roku, których celem jest wzmocnienie odporności nizinnych ekosystemów leśnych na zagrożenia powodowane zmianą klimatu poprzez realizację kompleksowych działań retencyjnych i przeciwerozyjnych. Projekt ma również na celu minimalizację negatywnych skutków naturalnych zjawisk pogodowych i klimatycznych, jak choćby susze, pożary czy też powodzie i podtopienia.
  • Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu
    – mała retencja oraz przeciwdziałanie erozji wodnej na terenach górskich, zwany też małą retencją górską. W ramach projektu realizowane są zadania zbliżone do zakresu wpisującego się w małą retencję nizinną, aczkolwiek z uwagi na lokalizację projektu – tereny górskie – projekt bezpośrednio wpływa ma wzmocnienie górskich ekosystemów leśnych. Projekt m.in. minimalizuje negatywne skutki intensywnych i długotrwałych opadów atmosferycznych, ekstremalnego przepływu wód w korytach, spływów powierzchniowych oraz niezwykle destrukcyjnego działania wód wezbraniowych.

Lasy Państwowe prowadzą również projekt „Lasy dla mokradeł – ochrona siedlisk hydrogenicznych na obszarach cennych przyrodniczo”. Jego najważniejszym celem jest przywrócenie funkcji lub utrzymanie stanu bagien, torfowisk i innych terenów podmokłych pozostających w zarządzie PGL LP na obszarach Sieci Natura 2000 i poza nimi. Projekt został uwzględniony w wykazie planowanych operacji o znaczeniu strategicznym w Programie Operacyjnym FEnIKS. Projekt opiera się o współpracę jednostek LP (ponad 120 nadleśnictw) z Uniwersytetem Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu oraz z Centrum Ochrony Mokradeł.

– O tym, że bez wody nie ma życia – zarówno dla przyrody, jak i dla człowieka, wiedzą wszyscy, jednakże w kwestiach edukacji przyrodniczej, dotyczącej cennych ekosystemów bagiennych i mokradeł, mamy jeszcze wiele do zrobienia. Tereny podmokłe to bardzo często unikalne miejsca występowania chronionych gatunków flory i fauny, dom dla wielu owadów oraz ostoje populacji ptaków – dodaje dyrektor Koss.

Leśnicy dbają o mokradła i tereny bagienne nie tylko od święta! Każdego roku, w ramach zajęć edukacyjnych prowadzonych przez leśników, tysiące osób: dzieci, młodzieży i ludzi dorosłych, poznają niezwykły świat ekosystemów leśnych, których funkcjonowanie jest uzależnione od wody. Lasy to niezwykle złożone i bardzo wrażliwe obiekty przyrodnicze, w których niedobór lub brak wody objawiają się na wiele sposobów: od zanikania określonych gatunków roślin i zwierząt, po osłabienie, choroby i zamieranie całych fragmentów lasów. Świadomość zagrożeń, które niesie ze sobą zmiana klimatu i to jak możemy starać się im przeciwdziałać, łagodząc jej skutki, to zagadnienia, na które edukatorzy leśni starają się uwrażliwić jak największe grono odbiorców.

Leśnicy postrzegają lasy ekosystemowo, jako swoiste systemy „naczyń połączonych”. Oznacza to nic innego jak to, że lasy to nie tylko drzewa, ale też m.in. rezerwuar zasobów wodnych, tworzących każdorazowo unikalne, leśne mikroklimaty, warunkujący wilgotność siedlisk, a co za tym idzie – kształtujący bogactwo przyrodnicze danego obszaru.