Wydawca treści Wydawca treści

Zajęcia edukacyjne - tematyka

Zapraszamy na „Leśne lekcje” w Nadleśnictwie Włocławek.

Nadleśnictwo Włocławek  zaprasza na: 

- lekcje w Ośrodku Edukacji Ekologicznej oraz Parku Edukacyjnym przy siedzibie nadleśnictwa;

- lekcje z przewodnikiem (leśnikiem) na ścieżkach edukacyjnych oraz najciekawszych przyrodniczo terenach nadleśnictwa;

- lekcje z przewodnikiem (leśnikiem) na ścieżkach edukacyjnych: „Dzilno", „Zdrojowy Gaj" oraz „Nordic Walking" oraz najciekawszych przyrodniczo terenach nadleśnictwa.

- spotkania z leśnikiem w szkołach i innych instytucjach;

- spotkania z leśnikiem poza szkołą;

- akcje, imprezy okolicznościowe, festyny, targi, konkursy, spotkania o tematyce ekologicznej;

- wystawy przyrodnicze.

W ramach zajęć realizujemy tematy zgłoszone przez nauczycieli. Realizujemy również inne niż wymienione formy edukacji w uzgodnieniu z nauczycielami oraz zainteresowanymi instytucjami. Wszystkie formy edukacji prowadzone przez Nadleśnictwo Włocławek są bezpłatne.

 

Proponowana tematyka zajęć:

 

PRZEDSZKOLE I SZKOŁA PODSTAWOWA

1. Drzewo mój przyjaciel   zapoznanie z różnorodnością gatunków drzew rosnących w najbliższym otoczeniu.

2. Leśny savoir-vivre, czyli jak zachowujemy się w lesie przybliżenie podstawowych zasad prawidłowego zachowania się w lesie, opracowanie leśnego kodeksu właściwego postępowania.

3. Drugie życie drzewa zapoznanie z rolą martwego drewna w lesie jako siedliska wielu gatunków roślin i zwierząt.

4. Co w trawie piszczy – zapoznanie z różnorodnością organizmów występujących w ściółce leśnej oraz odkrywanie tajemnic świata roślin.

5. Skrzydlaci przyjaciele – zapoznanie z ptakami naszych lasów i ich rolą
w ekosystemie.

6. Na grzyby – charakterystyka królestwa, różnorodność form.

 

SZKOŁA PODSTAWOWA

1. Nasze drzewa poznanie cech pozwalających rozróżnić podstawowe gatunki drzew, nauka korzystania z prostego klucza do oznaczania roślin;

2. Drewno – surowiec doskonały    zapoznanie z budową pnia, nauka pomiaru wieku drzewa na podstawie interpretacji przyrostów rocznych, drewno jako surowiec odnawialny, liczne zastosowanie drewna.

3. Jak nie zabłądzić w lesie nauka czytania leśnych oznaczeń.

4. Na łowy – rola łowiectwa w leśnictwie.

5. Jak dbać o las – omówienie zabiegów pielęgnacyjnych w lesie.

6. Ogień wróg lasu – przybliżenie ochrony przeciwpożarowej w lasach.

 

SZKOŁA PONADPODSTAWOWA

1. Leśne drzewa – o gatunkach rodzimych i obcych, a także roli tych ostatnich w leśnictwie i gospodarce;

2. Nauka nie idzie w las – funkcje lasu, zagrożenia środowiska leśnego, formy własności  lasów w Polsce, lesistość regionu i kraju na tle lesistości Europy i świata;

3. Naturalnie NATURA – o europejskiej sieci Natura 2000.

4. Formy ochrony przyrody – zapoznanie z obowiązującymi w Polsce formami ochrony przyrody.

 

WSZYSTKIE GRUPY WIEKOWE

1. Od nasionka do drzewa – czyli jak rośnie las.

2. Las i leśnicy, czyli co leśnik robi w lesie – zapoznanie z  różnorodnością obowiązków leśnika, rozdzielenie pojęć leśnik i myśliwy.

3. Co daje nam las – dary lasu i ich rola w życiu człowieka

4. Dla przyrody, dla ludzi, dla gospodarki – funkcje lasów i ich znaczenie.

5. Pory roku w lesie – jak zmienia się las w ciągu roku.

6. Mój pierwszy zielnik – poznawanie roślin runa leśnego poprzez tworzenie zielnika.

7. Przetrwać zimę – dokarmianie ptaków i innych zwierząt.

 


Polecane artykuły Polecane artykuły

Powrót

Leśny Kompleks Promocyjny "Lasy Gostynińsko-Włocławskie"

 

Ochrona przyrody

Leśny Kompleks Promocyjny „Lasy Gostynińsko-Włocławskie" jest bardzo istotnym elementem systemu ochrony przyrody i sieci ekologicznej Polski i Europy. Krajowa sieć ekologiczna ECONET-POLSKA tworzy spójny przestrzennie system obszarów, których walory przyrodnicze mają wysoką rangę krajową. Połączone są one siecią korytarzy ekologicznych.

Na terenie LKP „Lasy Gostynińsko Włocławskie"  występują: rezerwaty przyrody (19), park krajobrazowy, obszary chronionego krajobrazu, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe, pomniki przyrody, użytki ekologiczne oraz objęte ochrona gatunkową grzyby, rośliny i zwierzęta wraz z siedliskami.

W części południowo-wschodniej lasy LKP leżą w granicach obszaru węzłowego o znaczeniu międzynarodowym – Puszczy Kampinoskiej. Obszary te są jednocześnie częścią „Doliny Wisły" – korytarza ekologicznego o randze międzynarodowej. O dużej wartości tego terenu świadczy też fakt, że w ramach europejskiego programu CORINE wyznaczono w nim kilka ostoi przyrody, czyli obszarów o bardzo dużym znaczeniu dla zachowania dziedzictwa przyrodniczego Europy. Należą do nich: „Zbiornik Włocławski", „Dolina Środkowej Wisły i „Lasy Włocławsko-Gostyniński", a wewnątrz tych ostatnich – „Błota Rakutowskie", „Jezioro Drzewno" i „Jezioro Łąckie Małe". Ostoje te są potencjalnymi elementami Europejskiej Sieci Obszarów Chronionych Natura 2000.

 

Promocja, edukacja, turystyka i rekreacja

Edukacja przyrodniczo-leśna prowadzone jest od początku istnienia LKP i skierowana jest przede wszystkim do młodego pokolenia, mającego w przyszłości bezpośredni wpływ na kształtowanie środowiska przyrodniczego. W celu szerszego dotarcia do ludzi poszerza się z roku  rok bazę dydaktyczną. Powołuje się i wytycza nowe ścieżki przyrodniczo-leśne, tworzy izby przyrodnicze i inne obiekty służące edukacji.

Nadleśnictwa wchodzące w skład LKP są organizatorami różnego rodzaju akcji, jak np. coroczna akcja „Sprzątanie Świata", którą kierują wspólnie ze szkołami i urzędami gminy. Idei zwiększenia świadomości ekologicznej służą także konkursy wiedzy przeprowadzane z innymi instytucjami. Przykładem może być konkurs „Sprzątamy i odnawiamy lasy" organizowany wraz z „Tygodnikiem Płockim", czy też wspólny z Ligą Ochrony Przyrody coroczny konkurs „Mój Las". Wspólne akcje edukacyjne prowadzi się z „zielonymi szkołami" i Włocławskim Centrum Edukacji Ekologicznej", które wydaje lub jest współwydawcą licznych publikacji popularno-naukowych i naukowych, także o lasach i zasobach przyrodniczych „Lasów Gostynińsko-Włocławskich".

Ideę ochrony lasów i przyrody propaguje się również w lokalnych mediach – prasie, telewizji, radiu oraz w internecie. Należy też docenić współpracę z ośrodkami naukowymi Łodzi, Warszawy, Torunia, Płocka, Włocławka, Poznania i innymi, którym lasy LKP służą często jako baza dydaktyczno-naukowa z dziedziny leśnictwa, botaniki, zoologii oraz szeroko rozumianej ekologii, w tym gleboznawstwa, geobotaniki i innych nauk przyrodniczych.

Obecnie na terenie LKP funkcjonuje 5 ścieżek dydaktycznych, Izba Edukacji Przyrodniczo-Leśnej oraz Izba Pamięci Historycznej. Zostały one zaprojektowane i są prowadzone przez nadleśnictwa.

W okresie letnim niektóre fragmenty LKP „Lasy Gostynińsko-Włocławskie" są silnie eksploatowane pod względem turystycznym. Również poza sezonem coraz modniejszy staje się wypoczynek na „łonie natury". Z tych względów zadbano na terenie LKP o odpowiednia infrastrukturę turystyczną. Podlega ona stałej kontroli przez leśników, w tym strażników leśnych, którym pomagają także strażnicy parku krajobrazowego.

  

                                             Miejsce postoju pojazdu - Leśnictwo Poraz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Materiały do pobrania


Strony: 1  2  3