Asset Publisher
Zajęcia edukacyjne - tematyka
Zapraszamy na „Leśne lekcje” w Nadleśnictwie Włocławek.
Nadleśnictwo Włocławek zaprasza na:
- lekcje w Ośrodku Edukacji Ekologicznej oraz Parku Edukacyjnym przy siedzibie nadleśnictwa;
- lekcje z przewodnikiem (leśnikiem) na ścieżkach edukacyjnych oraz najciekawszych przyrodniczo terenach nadleśnictwa;
- lekcje z przewodnikiem (leśnikiem) na ścieżkach edukacyjnych: „Dzilno", „Zdrojowy Gaj" oraz „Nordic Walking" oraz najciekawszych przyrodniczo terenach nadleśnictwa.
- spotkania z leśnikiem w szkołach i innych instytucjach;
- spotkania z leśnikiem poza szkołą;
- akcje, imprezy okolicznościowe, festyny, targi, konkursy, spotkania o tematyce ekologicznej;
- wystawy przyrodnicze.
W ramach zajęć realizujemy tematy zgłoszone przez nauczycieli. Realizujemy również inne niż wymienione formy edukacji w uzgodnieniu z nauczycielami oraz zainteresowanymi instytucjami. Wszystkie formy edukacji prowadzone przez Nadleśnictwo Włocławek są bezpłatne.
Proponowana tematyka zajęć:
PRZEDSZKOLE I SZKOŁA PODSTAWOWA
1. Drzewo mój przyjaciel – zapoznanie z różnorodnością gatunków drzew rosnących w najbliższym otoczeniu.
2. Leśny savoir-vivre, czyli jak zachowujemy się w lesie – przybliżenie podstawowych zasad prawidłowego zachowania się w lesie, opracowanie leśnego kodeksu właściwego postępowania.
3. Drugie życie drzewa – zapoznanie z rolą martwego drewna w lesie jako siedliska wielu gatunków roślin i zwierząt.
4. Co w trawie piszczy – zapoznanie z różnorodnością organizmów występujących w ściółce leśnej oraz odkrywanie tajemnic świata roślin.
5. Skrzydlaci przyjaciele – zapoznanie z ptakami naszych lasów i ich rolą
w ekosystemie.
6. Na grzyby – charakterystyka królestwa, różnorodność form.
SZKOŁA PODSTAWOWA
1. Nasze drzewa – poznanie cech pozwalających rozróżnić podstawowe gatunki drzew, nauka korzystania z prostego klucza do oznaczania roślin;
2. Drewno – surowiec doskonały – zapoznanie z budową pnia, nauka pomiaru wieku drzewa na podstawie interpretacji przyrostów rocznych, drewno jako surowiec odnawialny, liczne zastosowanie drewna.
3. Jak nie zabłądzić w lesie – nauka czytania leśnych oznaczeń.
4. Na łowy – rola łowiectwa w leśnictwie.
5. Jak dbać o las – omówienie zabiegów pielęgnacyjnych w lesie.
6. Ogień wróg lasu – przybliżenie ochrony przeciwpożarowej w lasach.
SZKOŁA PONADPODSTAWOWA
1. Leśne drzewa – o gatunkach rodzimych i obcych, a także roli tych ostatnich w leśnictwie i gospodarce;
2. Nauka nie idzie w las – funkcje lasu, zagrożenia środowiska leśnego, formy własności lasów w Polsce, lesistość regionu i kraju na tle lesistości Europy i świata;
3. Naturalnie NATURA – o europejskiej sieci Natura 2000.
4. Formy ochrony przyrody – zapoznanie z obowiązującymi w Polsce formami ochrony przyrody.
WSZYSTKIE GRUPY WIEKOWE
1. Od nasionka do drzewa – czyli jak rośnie las.
2. Las i leśnicy, czyli co leśnik robi w lesie – zapoznanie z różnorodnością obowiązków leśnika, rozdzielenie pojęć leśnik i myśliwy.
3. Co daje nam las – dary lasu i ich rola w życiu człowieka
4. Dla przyrody, dla ludzi, dla gospodarki – funkcje lasów i ich znaczenie.
5. Pory roku w lesie – jak zmienia się las w ciągu roku.
6. Mój pierwszy zielnik – poznawanie roślin runa leśnego poprzez tworzenie zielnika.
7. Przetrwać zimę – dokarmianie ptaków i innych zwierząt.
Asset Publisher
Asset Publisher
Leśny Kompleks Promocyjny "Lasy Gostynińsko-Włocławskie"
Ochrona przyrody
Leśny Kompleks Promocyjny „Lasy Gostynińsko-Włocławskie" jest bardzo istotnym elementem systemu ochrony przyrody i sieci ekologicznej Polski i Europy. Krajowa sieć ekologiczna ECONET-POLSKA tworzy spójny przestrzennie system obszarów, których walory przyrodnicze mają wysoką rangę krajową. Połączone są one siecią korytarzy ekologicznych.
Na terenie LKP „Lasy Gostynińsko Włocławskie" występują: rezerwaty przyrody (19), park krajobrazowy, obszary chronionego krajobrazu, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe, pomniki przyrody, użytki ekologiczne oraz objęte ochrona gatunkową grzyby, rośliny i zwierzęta wraz z siedliskami.
W części południowo-wschodniej lasy LKP leżą w granicach obszaru węzłowego o znaczeniu międzynarodowym – Puszczy Kampinoskiej. Obszary te są jednocześnie częścią „Doliny Wisły" – korytarza ekologicznego o randze międzynarodowej. O dużej wartości tego terenu świadczy też fakt, że w ramach europejskiego programu CORINE wyznaczono w nim kilka ostoi przyrody, czyli obszarów o bardzo dużym znaczeniu dla zachowania dziedzictwa przyrodniczego Europy. Należą do nich: „Zbiornik Włocławski", „Dolina Środkowej Wisły i „Lasy Włocławsko-Gostyniński", a wewnątrz tych ostatnich – „Błota Rakutowskie", „Jezioro Drzewno" i „Jezioro Łąckie Małe". Ostoje te są potencjalnymi elementami Europejskiej Sieci Obszarów Chronionych Natura 2000.
Promocja, edukacja, turystyka i rekreacja
Edukacja przyrodniczo-leśna prowadzone jest od początku istnienia LKP i skierowana jest przede wszystkim do młodego pokolenia, mającego w przyszłości bezpośredni wpływ na kształtowanie środowiska przyrodniczego. W celu szerszego dotarcia do ludzi poszerza się z roku rok bazę dydaktyczną. Powołuje się i wytycza nowe ścieżki przyrodniczo-leśne, tworzy izby przyrodnicze i inne obiekty służące edukacji.
Nadleśnictwa wchodzące w skład LKP są organizatorami różnego rodzaju akcji, jak np. coroczna akcja „Sprzątanie Świata", którą kierują wspólnie ze szkołami i urzędami gminy. Idei zwiększenia świadomości ekologicznej służą także konkursy wiedzy przeprowadzane z innymi instytucjami. Przykładem może być konkurs „Sprzątamy i odnawiamy lasy" organizowany wraz z „Tygodnikiem Płockim", czy też wspólny z Ligą Ochrony Przyrody coroczny konkurs „Mój Las". Wspólne akcje edukacyjne prowadzi się z „zielonymi szkołami" i Włocławskim Centrum Edukacji Ekologicznej", które wydaje lub jest współwydawcą licznych publikacji popularno-naukowych i naukowych, także o lasach i zasobach przyrodniczych „Lasów Gostynińsko-Włocławskich".
Ideę ochrony lasów i przyrody propaguje się również w lokalnych mediach – prasie, telewizji, radiu oraz w internecie. Należy też docenić współpracę z ośrodkami naukowymi Łodzi, Warszawy, Torunia, Płocka, Włocławka, Poznania i innymi, którym lasy LKP służą często jako baza dydaktyczno-naukowa z dziedziny leśnictwa, botaniki, zoologii oraz szeroko rozumianej ekologii, w tym gleboznawstwa, geobotaniki i innych nauk przyrodniczych.
Obecnie na terenie LKP funkcjonuje 5 ścieżek dydaktycznych, Izba Edukacji Przyrodniczo-Leśnej oraz Izba Pamięci Historycznej. Zostały one zaprojektowane i są prowadzone przez nadleśnictwa.
W okresie letnim niektóre fragmenty LKP „Lasy Gostynińsko-Włocławskie" są silnie eksploatowane pod względem turystycznym. Również poza sezonem coraz modniejszy staje się wypoczynek na „łonie natury". Z tych względów zadbano na terenie LKP o odpowiednia infrastrukturę turystyczną. Podlega ona stałej kontroli przez leśników, w tym strażników leśnych, którym pomagają także strażnicy parku krajobrazowego.
Miejsce postoju pojazdu - Leśnictwo Poraz