Wydawca treści Wydawca treści

Zajęcia edukacyjne - tematyka

Zapraszamy na „Leśne lekcje” w Nadleśnictwie Włocławek.

OFERTA EDUKACYJNA NADLEŚNICTWA WŁOCŁAWEK

 

Nadleśnictwo Włocławek zaprasza na:

- lekcje w Ośrodku Edukacji Ekologicznej oraz Parku Edukacyjnym przy siedzibie nadleśnictwa;

- lekcje z przewodnikiem (leśnikiem) na ścieżkach edukacyjnych oraz najciekawszych przyrodniczo terenach nadleśnictwa;

- lekcje z przewodnikiem (leśnikiem) na ścieżkach edukacyjnych: „Dzilno", „Zdrojowy Gaj"  oraz „Nordic Walking" oraz najciekawszych przyrodniczo terenach nadleśnictwa.

- spotkania z leśnikiem w szkołach i innych instytucjach;

- spotkania z leśnikiem poza szkołą;

- akcje, imprezy okolicznościowe, festyny, targi, konkursy, spotkania o tematyce ekologicznej;

- wystawy przyrodnicze.

W ramach zajęć realizujemy tematy zgłoszone przez nauczycieli. Realizujemy również inne niż wymienione formy edukacji w uzgodnieniu  z nauczycielami oraz zainteresowanymi instytucjami. Wszystkie formy edukacji prowadzone przez Nadleśnictwo Włocławek są bezpłatne.

 

 

Propozycje tematów edukacyjnych, dostosowane do różnych grup odbiorców:

 

  1. Przedszkole i Szkoła Podstawowa:

 

Przedszkola:

,,Poznaj mieszkańców lasu” - Dzieci dowiedzą się o zwierzętach zamieszkujących lasy. Zajęcia mogą obejmować krótkie opowieści, zabawy sensoryczne oraz proste zagadki przyrodnicze.

,,Drzewa to nasi przyjaciele" - Zajęcia skupiają się na poznawaniu drzew, ich liści i owoców. Uczestnicy zajęć mogą nauczyć się rozpoznawać podstawowe gatunki drzew, malować ich liście oraz słuchać opowieści o roli drzew w przyrodzie.

,,Spacer po magicznym lesie" – Zajęcia w formie spaceru po lesie, podczas którego dzieci poznają jego różnorodność poprzez zabawy, słuchanie dźwięków natury  i obserwowanie przyrody.

,,Leśne gry i zabawy edukacyjne" - Interaktywne gry terenowe. Mogą obejmować poszukiwanie ukrytych skarbów natury, rozpoznawanie drzew i zwierząt  oraz rozwiązywanie zagadek przyrodniczych.

 

Szkoła Podstawowa:

,,Tajemnice lasu – ekosystem leśny" - Warsztaty o funkcjonowaniu lasu jako ekosystemu, w którym zwierzęta, rośliny i grzyby żyją w symbiozie. Uczniowie dowiedzą się, jak ważna jest rola każdego elementu w lesie.

,,Ślady zwierząt" - Zajęcia terenowe, podczas których dzieci nauczą się rozpoznawać ślady zwierząt, takie jak tropy, odchody i ślady żerowania. Mogą też nauczyć się zasad bezpiecznego zachowania w lesie.

,,Dlaczego lasy są ważne?" – Zajęcia o znaczeniu lasów dla życia na Ziemi. Uczniowie dowiedzą się o roli lasów w produkcji tlenu, pochłanianiu dwutlenku węgla oraz ochronie przed erozją.

,,Jak nie zabłądzić w lesie” - Warsztaty praktyczne, które uczą podstaw orientacji w terenie oraz zasad bezpieczeństwa podczas wędrówek leśnych. Celem zajęć jest zwiększenie świadomości, jak unikać zagubienia w lesie i co robić w sytuacji, gdy się zgubimy.

,,Drewno – surowiec doskonały” - Zajęcia mają na celu pokazanie, dlaczego drewno jest jednym z najbardziej wszechstronnych, ekologicznych i wielofunkcyjnych surowców, jakie daje nam przyroda. Zajęcia pozwalają uczestnikom poznać różne aspekty drewna – od jego naturalnych właściwości, przez jego zastosowanie  w różnych gałęziach przemysłu, aż po zrównoważone zarządzanie zasobami leśnymi.

,,Leśne lekcje dla szkół" - Programy dopasowane do podstawy programowej, które mogą być realizowane w formie wycieczek szkolnych lub warsztatów terenowych. Tematyka obejmuje różne zagadnienia, od biologii lasu po edukację ekologiczną.

Młodzież:

,,Ochrona bioróżnorodności" - Warsztaty o zagrożeniach dla bioróżnorodności i sposobach jej ochrony. Tematyka obejmuje gatunki chronione, zagrożenia związane z działalnością człowieka oraz zasady zrównoważonego rozwoju.

,,Gospodarka leśna i jej znaczenie" - Prezentacja o nowoczesnej gospodarce leśnej, jej roli w zarządzaniu zasobami naturalnymi oraz o tym, jak leśnicy dbają o równowagę między pozyskiwaniem surowca a ochroną środowiska.

 ,,Zmiany klimatu a lasy" - Zajęcia poświęcone wpływowi zmian klimatu na ekosystemy leśne. Dyskusje o zjawiskach takich jak susze, pożary lasów, huragany oraz ich wpływie na funkcjonowanie lasów.

  1. Osoby dorosłe:

,,Zielona terapia – zdrowie w lesie" - Warsztaty o korzyściach zdrowotnych wynikających z przebywania w lesie. Zajęcia mogą obejmować spacery po lesie, ćwiczenia relaksacyjne oraz edukację na temat terapeutycznego wpływu przyrody.

,,Historia lasów i rola leśnictwa w Polsce" - Spotkanie poświęcone historii lasów w Polsce, od czasów dawnych do współczesności. Omówienie tradycji leśnictwa oraz współczesnych wyzwań związanych z ochroną przyrody.

 

Nadleśnictwo Włocławek oferuje różnorodne zajęcia edukacyjne, które są dostosowane do sezonowości i zmieniających się warunków przyrodniczych. Dzięki temu tematy poruszane w trakcie warsztatów odzwierciedlają specyfikę danego okresu w roku, a uczestnicy mają możliwość bezpośredniego obserwowania natury w jej dynamicznej odsłonie. Przykłady zajęć sezonowych:

 

  • ,,Wiosenne przebudzenie" - Zajęcia o budzeniu się przyrody po zimie. Uczestnicy poznają procesy związane z odradzaniem się roślin, pojawianiem się pierwszych owadów oraz zachowaniami zwierząt na wiosnę.
  • ,,Jesienne zbieranie skarbów natury" - Zajęcia terenowe poświęcone zbieraniu i rozpoznawaniu jesiennych owoców, nasion oraz grzybów. Zajęcia obejmują również zagadnienia o naturalnych cyklach przyrodniczych i przygotowaniu lasu do zimy.
  • "Zima w lesie – jak przetrwać chłód" - Edukacyjne spacery po zimowym lesie, omawiające adaptacje roślin i zwierząt do warunków zimowych. Można też omówić temat dokarmiania zwierząt i jego wpływu na ekosystem.

 

Oferta edukacyjna Nadleśnictwa Włocławek jest elastyczna i dostosowywana do aktualnych warunków przyrodniczych, sezonowych oraz do oczekiwań. Dzięki temu zajęcia z edukacji przyrodniczo - leśnej są bardziej atrakcyjne, aktualne i mogą być indywidualnie modyfikowane, tak aby spełniały potrzeby konkretnych grup i wpisywały się w lokalne realia przyrodnicze.

 

 

Inne tematy wskazywane tematy:

- Leśny  savoir – vivre

- Co w trawie piszczy

- Skrzydlaci przyjaciele

- Od nasionka do drzewa

- Las i leśnicy, co leśnik robi w lesie

- Mój pierwszy zielnik

 

Rezerwacji zajęć można dokonać telefonicznie pod numerem 795 452 809.


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Nowe pokolenie lasów

Nowe pokolenie lasów

Jak co roku, także i tej wiosny pojawi się w naszym regionie nowe pokolenie lasów. Jest to niezwykle ważny moment w rozpoczynającej się czasami ponad stuletniej historii danego lasu, ponieważ od kondycji sadzonek oraz składu gatunkowego przyszłego drzewostanu zależy, jak będzie sobie radził przez całe życie ekosystem leśny.

Ile drzew posadzimy w regionie?

W 2025 roku w regionie pojawi się prawie 3.600 ha nowych lasów, w tym prawie 100 ha to odnowienia naturalne. Zdecydowana większość nowych lasów zostanie zainicjowane wiosną, ale planujemy też sadzić drzewa jesienią. Najczęściej do tego celu wykorzystujemy sadzonki wyhodowane w szkółkach polowych. Tam z nasion wysianych bezpośrednio do gruntu wyrastają z czasem sadzonki drzew. Jedne, jak sosna, potrzebują zaledwie rok lub dwa, by być gotowymi do sadzenia w lesie, inne wymagają dłuższej troski ze strony leśnika, jak np. buki i dęby, które potrzebują ok. 2-3 lat. Dopiero po tym czasie są przygotowane do wysadzenia na gruntach leśnych. W tym roku posadzimy 25,5 mln młodych drzew, z tego 15,5 mln będą stanowić sadzonki gatunków iglastych, a 10 mln – sadzonki gatunków liściastych.

Hodujemy także sadzonki z tzw. zakrytym systemem korzeniowym – w szkółce kontenerowej nasiona wysiewane są do specjalnych cel w paletach. Te nasiona (bez względu na gatunek drzewa) trafiają na specjalną mieszankę substratu, w którym dominuje torf. Wraz ze wzrostem młodego drzewa, jego system korzeniowy korzysta z bryłki substratu. Z nią także trafia do lasu i wraz z upływem czasu dalej korzysta z zawartych w niej substancji. Takie drzewka mają specjalne przeznaczenie – wykorzystujemy je tam, gdzie sadzonka ma trudniejsze warunki – np. siedlisko jest uboższe lub może być mniej wilgoci w glebie. Właśnie te sadzonki wykorzystujemy jesienią, gdy w glebie pogłębia się deficyt wody. Jeszcze jedną ważną zaletą młodych drzew ze szkółki kontenerowej jest ich hodowla w cyklu rocznym – w ciągu maksymalnie 12 miesięcy od siewu, drzewka są gotowe do wysadzenia w lesie. W 2025 roku posadzimy ok. 3,2 mln sadzonek z zakrytym systemem korzeniowym.

Od czego zależy, ile sadzonek i których gatunków drzew będziemy potrzebować?

Od wielu czynników, ale przede wszystkim od siedliska, na którym będzie rósł las – drzewa posadzone na zbyt ubogim siedlisku w stosunku do ich wymagań, będą rosnąć bardzo wolno, łatwo ulegać czynnikom chorobotwórczym. Sytuacja odwrotna może spowodować np. zbyt duże ugałęzienie drzew w młodym wieku i ich silną konkurencję osobniczą o przestrzeń, światło i wodę.

Należy pamiętać, ze pod pojęciem siedliska kryje się nie tylko gleba (i jej żyzność), ale również rzeźba terenu, warunki wilgotnościowe oraz lokalny klimat. Są to elementy, które także analizujemy, dobierając skład gatunkowy przyszłego lasu. Dla przykładu na wzniesieniach terenu sadzimy gatunki, które cechuje wysoka światłożądność, jak np. modrzew. Z kolei w obniżeniach terenu, gdzie często zalega wiosną ciężkie i zimne powietrze, czyli tworzą się zmrozowiska, lokujemy świerki, które radzą sobie porannymi chłodami.

Bardzo ważne jest także to, co rosło na gruncie wcześniej – jeśli mamy do czynienia z gruntem porolnym, wówczas musimy tak dobrać gatunki drzew, by poradziły sobie z licznymi patogenami chorobotwórczymi, które znajdują się w glebie. Są to zwykle owady oraz grzyby. Dlatego na takich gruntach sadzimy drzewa mniej wymagające – naszym planem na najbliższe sto lat jest przekształcenie tego miejsca. Odbywa się to właśnie za sprawą lasu, który poradzi sobie w tych warunkach, jednocześnie wpłynie na procesy przebiegające w glebie….ale do tego potrzeba kilkudziesięciu lat, a czasami dłużej.

Wyzwaniem obecnych czasów są dla nas zmiany klimatyczne. Dlatego planując, które gatunki drzew posadzimy w nowym lesie, uwzględniamy również to, co już się dzieje lub przewidujemy, że się wydarzy. Jednym z największych znaków naszych czasów jest brak wody. Nawalne deszcze, które się zdarzają niestety nie zasilają rezerwuarów wody, jakimi są lasy, ponieważ spływają zwykle po powierzchni gleby. Niewielka ilość wody przedostaje się w jej głąb. Zdecydowanie częściej mamy do czynienia z długimi okresami wysokich temperatur powietrza, które potęgują zjawisko obniżania odporności drzewostanów. W takiej sytuacji niestety działanie chorobotwórczych grzybów lub gwałtowne namnażanie się owadów (czyli gradacja) jest dla lasu silnym ciosem, który zaczyna się od stresu, spowodowanego niedoborem wody lub długim okresem wysokich temperatur powietrza.

Panta rhei - wszystko płynie (Heraklit z Efezu)

Na naszych oczach zmienia się przyroda. Już wiemy, że świerki, brzozy, sosny będą zajmować tereny położone bardziej na północ i wschód lub wyżej względem poziomu morza, a gatunki liściaste – bardziej dynamiczne i ciepłolubne , sukcesywnie, powoli będą władać obszarami, z których wycofają się pionierzy (świerki, brzozy, sosny). Potwierdzają tę tendencję leśnicy, którzy zbierają często przez kilkadziesiąt lat pracy zawodowej obserwacje i doświadczenie, a także naukowcy, który dokładnie badają zjawisko migracji gatunków drzew m.in. poprzez modelowanie przyszłych zasięgów występowania gatunków drzew w oparciu o ich wymagania ekologiczne w różnych wariantach klimatycznych.

Jedno jest pewne – wszystko ulega zmianie, lasy także. Rolą leśników jest wspieranie tej zmiany - pomaganie tym gatunkom, które się wycofują i popieranie tych, dla których zmieniający się klimat jest odpowiedni. Dlatego leśnicy działają z perspektywą przyszłych dekad, a nawet stuleci.