Wydawca treści
Park edukacyjny
Park Edukacji Ekologicznej Nadleśnictwa Włocławek powstał ze środków Unii Europejskiej w ramach osi priorytetowej – Zachowanie i racjonalne użytkowanie środowiska – działania – Ochrona i promocja zasobów przyrodniczych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Umowa o dofinansowanie budowy Parku edukacyjnego między Urzędem Marszałkowskim w Toruniu a Nadleśnictwem Włocławek została zawarta dnia 28.09.2012r.
W Parku Edukacyjnym została posadzona nawo roślinność, powstała łąka kwiatowa, jezioro z roślinnością wodną, w pobliżu większości roślin zostały zlokalizowane tabliczki informacyjne przedstawiające krótki opis, nazwę gatunku rośliny, pochodzenie rośliny oraz zdjęcie. Powstała wiata z ławkami dla widowni umożliwiająca występy. Został również skonstruowane miejsce dokarmiania ptaków, oraz plac zabaw dla najmłodszych gości parku edukacyjnego. Zbudowano miejsce na ognisko z miejscami do siedzenia. W pobliżu znajdują się tablice edukacyjne zawierające ważne informacje o formach ochrony przyrody. Na terenie całego Parku Edukacyjnego zostały utworzone ścieżki spacerowe umożliwiające zwiedzanie
. Koszty inwestycji Edukacja ekologiczna poprzez budowę parku edukacyjnego
Całkowita wartość inwestycji: 378 915,65 zł
Wydatki kwalifikowane: 308 061,50 zł
Wartość dofinansowania: 214 243,05 zł
Wkład własny nadleśnictwa: 93 818,45 zł
Prace budowlane Parku Edukacyjnego zostały zakończone.
Film promujący park edukacyjny znajduje się w materiałach do pobrania.
doposażenie ścieżki edukacyjnej Dzilno
Ścieżka edukacyjna „Dzilno" powstała ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego: Oś priorytetowa 2. „Zachowanie i racjonalne użytkowanie środowiska" Działanie 2.6 Ochrona i promocja zasobów przyrodniczych.Umowa o dofinansowanie została podpisana z początkiem roku 2013.
Na ścieżce edukacyjnej „Dzilno" znajduje się Miejsce Postoju dla samochodów osobowych oraz autokarów z wiatami, ławkami i stolikami, tablice edukacyjne, miejsce przystosowane do rozpalenia ogniska, wiaty, wieża obserwacyjna z widokiem na jezioro Dzilno, oraz kładka obserwacyjna.
Koszty inwestycji Edukacja ekologiczna poprzez budowę ścieżki dydaktycznej "Dzilno"
• Całkowita wartość projektu: 493 230,00 zł brutto
• Koszt kwalifikowalny: 399 000,00 zł
• Wartość dofinansowania: 270 300,00 zł
• Wkład własny nadleśnictwa: 119 700,00 zł
Ośrodek Edukacji Ekologicznej
Ośrodek Edukacji Ekologicznej Nadleśnictwa Włocławek powstał ze środków Unii Europejskiej w ramach ogłoszonego konkursu nr RPOWKP 52/II/2.6./2010 dla działania 2.6 Ochrona i promocja zasobów przyrodniczych, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013. Umowa o dofinansowanie budowy Ośrodka Edukacji Ekologicznej między Urzędem Marszałkowskim w Toruniu a Nadleśnictwem Włocławek została zawarta w marcu 2012.
W Ośrodku Edukacji Ekologicznej powstała sala ekspozycyjna zawierająca telewizory wyświetlające m.in. rośliny i zwierzęta chronione, typy siedliskowe lasu, profile glebowe, budowę drzew. Powstały ekspozycje Rezerwatów przyrody: Jazy, Grodno, Gościąż, Olszyny Rakutowskie, Wójtowski Grąd,
Pomniki przyrody występujące w Nadleśnictwie Włocławek, Obszary Natura 2000, Ochrona lasu, Ekosystem leśny, Nasadzenia, Ochrona, Pielęgnacja, Pozyskanie drewna, Obróbka drewna.
Powstała również multimedialna sala ćwiczeń, wyposażona w ekran i projektor multimedialny, stoły, krzesła oraz półki pozwalające na przechowywanie materiałów.
Sala wystaw czasowych zawierająca plansze do wystawiania prac. Powstal mównież magazyn materiałów edukacyjnych, w dużymi regałami. Zostało również wykonane biuro edukatora, które również zostało wyposażone.
Koszty inwestycji: Edukacja ekologiczna poprzez budowę ośrodka edukacji ekologicznej
Całkowita wartość inwestycji: 489 394,59 zł
Wydatki kwalifikowalne: 397 881,78 zł
Wartość dofinansowania: 278 517,24 zł
Wkład własny nadleśnictwa: 119 364,54 zł
Koszty inwestycji:
Doposażenie ośrodka edukacji ekologicznej
Całkowita wartość inwestycji: 499 822,80 zł
Wydatki kwalifikowalne: 406 360,00 zł
Wartość dofinansowania: 317 360,00 zł
Wkład własny nadleśnictwa: 89 000,00 zł
Budowa i doposażenie Ośrodka Edukacji Ekologicznej zostały zakończone.
Udostępnienie atrakcyjnych turystycznie terenów leśnych poprzez budowę miejsc postoju pojazdów
Regionalny Program Województwa Kujawsko-Pomorskiego (RPO WKP) na lata 2007-2013 został oficjalnie zatwierdzony przez Komisję Europejską 10 października 2007 r. Instytucją odpowiedzialną za zarządzanie i wdrażanie RPO WKP (Instytucją Zarządzająca RPO) jest Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Udostępnienie atrakcyjnych turystycznie terenów leśnych poprzez budowę miejsc postoju pojazdów na terenie gm. Włocławek. Przedsięwzięcie realizowane będzie w ramach Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 (Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi). W ramach projektu powstały 4 miejsca postoju pojazdów na terenie Leśnictwa Goreń, Kukawy i Ruda. Dzięki przedsięwzięciu tereny w pobliżu miejsc postoju pojazdów zostały udostępnione do zwiedzania, dzięki możliwości dojazdu i pozostawienia samochodu. Projekt został zakończony.
Koszty kwalifikowalne: 79 000 zł
Kwota dofinansowania: 67 000 zł
Najnowsze aktualności
Nowe pokolenie lasów
Nowe pokolenie lasów
Jak co roku, także i tej wiosny pojawi się w naszym regionie nowe pokolenie lasów. Jest to niezwykle ważny moment w rozpoczynającej się czasami ponad stuletniej historii danego lasu, ponieważ od kondycji sadzonek oraz składu gatunkowego przyszłego drzewostanu zależy, jak będzie sobie radził przez całe życie ekosystem leśny.
Ile drzew posadzimy w regionie?
W 2025 roku w regionie pojawi się prawie 3.600 ha nowych lasów, w tym prawie 100 ha to odnowienia naturalne. Zdecydowana większość nowych lasów zostanie zainicjowane wiosną, ale planujemy też sadzić drzewa jesienią. Najczęściej do tego celu wykorzystujemy sadzonki wyhodowane w szkółkach polowych. Tam z nasion wysianych bezpośrednio do gruntu wyrastają z czasem sadzonki drzew. Jedne, jak sosna, potrzebują zaledwie rok lub dwa, by być gotowymi do sadzenia w lesie, inne wymagają dłuższej troski ze strony leśnika, jak np. buki i dęby, które potrzebują ok. 2-3 lat. Dopiero po tym czasie są przygotowane do wysadzenia na gruntach leśnych. W tym roku posadzimy 25,5 mln młodych drzew, z tego 15,5 mln będą stanowić sadzonki gatunków iglastych, a 10 mln – sadzonki gatunków liściastych.
Hodujemy także sadzonki z tzw. zakrytym systemem korzeniowym – w szkółce kontenerowej nasiona wysiewane są do specjalnych cel w paletach. Te nasiona (bez względu na gatunek drzewa) trafiają na specjalną mieszankę substratu, w którym dominuje torf. Wraz ze wzrostem młodego drzewa, jego system korzeniowy korzysta z bryłki substratu. Z nią także trafia do lasu i wraz z upływem czasu dalej korzysta z zawartych w niej substancji. Takie drzewka mają specjalne przeznaczenie – wykorzystujemy je tam, gdzie sadzonka ma trudniejsze warunki – np. siedlisko jest uboższe lub może być mniej wilgoci w glebie. Właśnie te sadzonki wykorzystujemy jesienią, gdy w glebie pogłębia się deficyt wody. Jeszcze jedną ważną zaletą młodych drzew ze szkółki kontenerowej jest ich hodowla w cyklu rocznym – w ciągu maksymalnie 12 miesięcy od siewu, drzewka są gotowe do wysadzenia w lesie. W 2025 roku posadzimy ok. 3,2 mln sadzonek z zakrytym systemem korzeniowym.
Od czego zależy, ile sadzonek i których gatunków drzew będziemy potrzebować?
Od wielu czynników, ale przede wszystkim od siedliska, na którym będzie rósł las – drzewa posadzone na zbyt ubogim siedlisku w stosunku do ich wymagań, będą rosnąć bardzo wolno, łatwo ulegać czynnikom chorobotwórczym. Sytuacja odwrotna może spowodować np. zbyt duże ugałęzienie drzew w młodym wieku i ich silną konkurencję osobniczą o przestrzeń, światło i wodę.
Należy pamiętać, ze pod pojęciem siedliska kryje się nie tylko gleba (i jej żyzność), ale również rzeźba terenu, warunki wilgotnościowe oraz lokalny klimat. Są to elementy, które także analizujemy, dobierając skład gatunkowy przyszłego lasu. Dla przykładu na wzniesieniach terenu sadzimy gatunki, które cechuje wysoka światłożądność, jak np. modrzew. Z kolei w obniżeniach terenu, gdzie często zalega wiosną ciężkie i zimne powietrze, czyli tworzą się zmrozowiska, lokujemy świerki, które radzą sobie porannymi chłodami.
Bardzo ważne jest także to, co rosło na gruncie wcześniej – jeśli mamy do czynienia z gruntem porolnym, wówczas musimy tak dobrać gatunki drzew, by poradziły sobie z licznymi patogenami chorobotwórczymi, które znajdują się w glebie. Są to zwykle owady oraz grzyby. Dlatego na takich gruntach sadzimy drzewa mniej wymagające – naszym planem na najbliższe sto lat jest przekształcenie tego miejsca. Odbywa się to właśnie za sprawą lasu, który poradzi sobie w tych warunkach, jednocześnie wpłynie na procesy przebiegające w glebie….ale do tego potrzeba kilkudziesięciu lat, a czasami dłużej.
Wyzwaniem obecnych czasów są dla nas zmiany klimatyczne. Dlatego planując, które gatunki drzew posadzimy w nowym lesie, uwzględniamy również to, co już się dzieje lub przewidujemy, że się wydarzy. Jednym z największych znaków naszych czasów jest brak wody. Nawalne deszcze, które się zdarzają niestety nie zasilają rezerwuarów wody, jakimi są lasy, ponieważ spływają zwykle po powierzchni gleby. Niewielka ilość wody przedostaje się w jej głąb. Zdecydowanie częściej mamy do czynienia z długimi okresami wysokich temperatur powietrza, które potęgują zjawisko obniżania odporności drzewostanów. W takiej sytuacji niestety działanie chorobotwórczych grzybów lub gwałtowne namnażanie się owadów (czyli gradacja) jest dla lasu silnym ciosem, który zaczyna się od stresu, spowodowanego niedoborem wody lub długim okresem wysokich temperatur powietrza.
Panta rhei - wszystko płynie (Heraklit z Efezu)
Na naszych oczach zmienia się przyroda. Już wiemy, że świerki, brzozy, sosny będą zajmować tereny położone bardziej na północ i wschód lub wyżej względem poziomu morza, a gatunki liściaste – bardziej dynamiczne i ciepłolubne , sukcesywnie, powoli będą władać obszarami, z których wycofają się pionierzy (świerki, brzozy, sosny). Potwierdzają tę tendencję leśnicy, którzy zbierają często przez kilkadziesiąt lat pracy zawodowej obserwacje i doświadczenie, a także naukowcy, który dokładnie badają zjawisko migracji gatunków drzew m.in. poprzez modelowanie przyszłych zasięgów występowania gatunków drzew w oparciu o ich wymagania ekologiczne w różnych wariantach klimatycznych.
Jedno jest pewne – wszystko ulega zmianie, lasy także. Rolą leśników jest wspieranie tej zmiany - pomaganie tym gatunkom, które się wycofują i popieranie tych, dla których zmieniający się klimat jest odpowiedni. Dlatego leśnicy działają z perspektywą przyszłych dekad, a nawet stuleci.