Wydawca treści
Park edukacyjny
Park Edukacyjny przy Nadleśnictwie Włocławek
Park edukacyjny znajduje się bezpośrednio na terenie biura Nadleśnictwa Włocławek. Znajduje się tu wiele pomocnych przy edukacji przyrodniczo leśnej obiektów takich jak: 2 ścieżki tablic edukacyjnych, wiele roślin z tabliczkami gatunkowymi i opisami, miejsce na ognisko, wiata z ławeczkami wkoło wykorzystywana przy organizacji festynów i konkursów oraz plac zabaw dla najmłodszych dzieci odwiedzających Nadleśnictwo Włocławek.
W Parku Edukacyjnym znajduje się bardzo wiele gatunków roślin, dzięki czemu poznanie ich oraz nauczenie się rozpoznawania staje się łatwiejsze. Znajduje się również jeziorko przy którym występują rośliny wodne.
Ognisko, przy którym znajdują się krzesełka z wydrążonych wałków drewna umożliwia wygodne upieczenie kiełbasek i miłe spędzenie czasu na świeżym powietrzu.
Przestronna wiata z ławeczkami umiejscowionymi wkoło umożliwi występy dzieci rodem z amfiteatru. Konkursy piosenki ekologicznej, festyny oraz występy dzieci podczas leśnych wakacji wygodnie mogą obserwować zarówno wszyscy inni uczestnicy jak i goście.
Ścieżka tablic edukacyjnych umiejscowiona za budynkiem nadleśnictwa.
1 Tablica „Użytki Ekologiczne"
Jest to bardzo ważny element wzrostu bioróżnorodności. W Nadleśnictwie Włocławek występuje sieć terenów uznanych za użytki ekologiczne. Są to tereny chronione. W tych miejscach natura rządzi się własnymi prawami, dzięki czemu są to tak cenne i różnorodne miejsca.
2 Tablica „Rezerwat Przyrody"
Tablica zawiera spis rezerwatów przyrody znajdujących się na terenie Nadleśnictwa Włocławek. Jaki cel ma ochrona danego terenu.
3 Tablica „Park Krajobrazowy"
Gostynińsko- Włocławski Park Krajobrazowy znajduje się w większości na terenie Nadleśnictwa Włocławek. Postały z racji walorów jakie posiada ten teren. Na tym terenie występuje wiele gatunków chronionych zarówno roślin jak i zwierząt.
4 Tablica „Obszary Specjalnej Ochrony – Natura 2000"
Obszary stworzone ze względu na ochronę naturalnych miejsc bytowania ptaków. Korzystne warunki jakie sprawia ten teren muszą być zachowane, z tego względu ta specjalna ochrona która jest włączona w europejską sieć obszarów Natura 2000. Na Tereni Nadleśnictwa występują 3 tereny Natury 2000 Błota Rakutowskie, Dolina Dolnej Wisły, Żwirownia Skoki.
5 Tablica „Pomniki Przyrody"
Ochrona szczególnych pod różnymi względami obiektów natury ożywionej i nieożywionej. W Nadleśnictwie Włocławek są to głównie drzewa szczególnych rozmiarów, oraz jeden głaz narzutowy.
6 Tablica „Obszar Chronionego Krajobrazu"
Obszary o szczególnych walorach krajobrazowych, chronione w celu zachowania krajobrazu. Występują na terenie dolej Wisły w okolicach Ciechocinka. Mikroklimat miasta Ciechocinek ze względu na wartości lecznicze oraz krajobrazowe jest chroniony. We Włocławku tereny przy Uzdrowisku Wieniec Zdrój również są warte uwagi.
7 Tablica „Specjalne Obszary Ochrony – Natura 2000"
Włocławska Dolina Wisły i Błota Rakutowskie, to obszary w Nadleśnictwie Włocławek włączone w sieć obszarów Natura 2000 chroniących siedliska. Wpływając na bioróżnorodność na terenach Eropy są ważnym elementem środowiska.
8 Tablica „Reitrodukcja Sokoła Wędrownego"
Gatunek który niedawno całkowicie wyginął z naszych terenów, jest specjalnie odtwarzany. Populacja jest sztucznie hodowana i wypuszczana na wolność w korzystnych warunkach. W Nadleśnictwie Włocławek jest prowadzona reintrodukcja sokoła wędrownego dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem na Rzecz Dzikich Zwierząt "Sokół".
9 Tablica „Leśny Kompleks Promocyjny Lasy Gostynińsko- Włocławskie"
Teren LKP lasy Gostynińsko- Włocławskie znajduje się na 3 Nadleśnictwach: Gostynin Łąck oraz Włocławek. Na tym terenie szczególną rolę odgrywa edukacja leśna społeczeństwa. Dzięki LKP ukazywane jest połączenie ochrony przyrody z prowadzoną gospodarką głównie drzewną.
Na terenie Parku Edukacyjnego znajduje się również wystawa różnych budek dla ptaków i nietoperzy. 10 różnych typów budek umożliwia uzmysłowienie sobie iż każdy z ptaków posiada inne wymagania, przez co walcząc o bioróżnorodność konieczne jest wywieszanie urozmaiconych budek dla ptaków.
Nietoperze są chronionymi ssakami aktywnie latającymi a budki przeznaczone dla nich są bardzo charakterystyczne i nie trudno je rozpoznać w terenie. Kto jak nie nietoperze pomogą leśnikom walczyć z uciążliwymi komarami?
Ośrodek Edukacji Ekologicznej
Ośrodek Edukacji Ekologicznej Nadleśnictwa Włocławek powstał jako odpowiedź na bardzo duże zapotrzebowanie placówek oświatowych z Włocławka i okolic, na prowadzenie zajęć edukacyjnych z zakresu ochrony przyrody, ekologii i leśnictwa. Ośrodek powstał dzięki dotacji otrzymanej ze środków unijnych.
Ośrodek Edukacji Ekologicznej
W odpowiedzi na potrzeby społeczeństwa Nadleśnictwo Włocławek prowadzi wiele zajęć edukacyjnych dla grup zorganizowanych. W tym celu powstał przestronny Ośrodek Edukacji Ekologicznej w którym znajduje sala ćwiczeń, sala wystaw czasowych oraz duża sala ekspozycyjna.
Sala Ekspozycyjna przedstawia bardzo szeroko pracę leśnika formy ochrony przyrody, oraz zagadnienia przyrodnicze. Są tutaj ekspozycje na temat:
1. Rezerwatów przyrody: Jazy, Grodno, Gościąż, Olszyny Rakutowskie, Wójtowski Grąd.
2. Pomniki przyrody występujące w Nadleśnictwie Włocławek.
3. Profile glebowe
4. Budowa drzew
5. Typy siedliskowe lasu.
6. Gatunki objęte ochroną.
7. Obszary Natura 2000
8. Ochrona lasu.
9. Ekosystem leśny.
10. Nasadzenia
11. Ochrona
12. Pielęgnacja
13. Pozyskanie drewna
14. Obróbka drewna.
Każda z tych ekspozycji jest wyczerpującą składnicą informacji dzięki której osoby odwiedzające ośrodek dowiedzą się wiele informacji zarówno o prawach przyrody, pracy leśnika, ale również terenu otaczającego miasto Włocławek objęte ochroną.
Sala ćwiczeń, w której znajduje projektor do wyświetlania prezentacji multimedialnych. Znajdują się również wygodne stoły i krzesła przy których dzieci mają możliwość wykonywać samodzielne prace różnego typu.
Sala wystaw czasowych, w której wystawy zostają co jakiś czas zmieniane, dzięki czemu przekazane zostają różne wiadomości.
W Ośrodku Edukacji Ekologicznej prowadzone są zajęcia dla zorganizowanych grup od wieku przedszkolnego. Tematyka zajęć jest dostosowywana do wieku i potrzeb danych grup. Dzięki doświadczeniu i zaangażowaniu edukatora zajęcia są zawsze pozytywnie oceniane przez uczestników, oraz nauczycieli.
Najnowsze aktualności
Nowe pokolenie lasów
Nowe pokolenie lasów
Jak co roku, także i tej wiosny pojawi się w naszym regionie nowe pokolenie lasów. Jest to niezwykle ważny moment w rozpoczynającej się czasami ponad stuletniej historii danego lasu, ponieważ od kondycji sadzonek oraz składu gatunkowego przyszłego drzewostanu zależy, jak będzie sobie radził przez całe życie ekosystem leśny.
Ile drzew posadzimy w regionie?
W 2025 roku w regionie pojawi się prawie 3.600 ha nowych lasów, w tym prawie 100 ha to odnowienia naturalne. Zdecydowana większość nowych lasów zostanie zainicjowane wiosną, ale planujemy też sadzić drzewa jesienią. Najczęściej do tego celu wykorzystujemy sadzonki wyhodowane w szkółkach polowych. Tam z nasion wysianych bezpośrednio do gruntu wyrastają z czasem sadzonki drzew. Jedne, jak sosna, potrzebują zaledwie rok lub dwa, by być gotowymi do sadzenia w lesie, inne wymagają dłuższej troski ze strony leśnika, jak np. buki i dęby, które potrzebują ok. 2-3 lat. Dopiero po tym czasie są przygotowane do wysadzenia na gruntach leśnych. W tym roku posadzimy 25,5 mln młodych drzew, z tego 15,5 mln będą stanowić sadzonki gatunków iglastych, a 10 mln – sadzonki gatunków liściastych.
Hodujemy także sadzonki z tzw. zakrytym systemem korzeniowym – w szkółce kontenerowej nasiona wysiewane są do specjalnych cel w paletach. Te nasiona (bez względu na gatunek drzewa) trafiają na specjalną mieszankę substratu, w którym dominuje torf. Wraz ze wzrostem młodego drzewa, jego system korzeniowy korzysta z bryłki substratu. Z nią także trafia do lasu i wraz z upływem czasu dalej korzysta z zawartych w niej substancji. Takie drzewka mają specjalne przeznaczenie – wykorzystujemy je tam, gdzie sadzonka ma trudniejsze warunki – np. siedlisko jest uboższe lub może być mniej wilgoci w glebie. Właśnie te sadzonki wykorzystujemy jesienią, gdy w glebie pogłębia się deficyt wody. Jeszcze jedną ważną zaletą młodych drzew ze szkółki kontenerowej jest ich hodowla w cyklu rocznym – w ciągu maksymalnie 12 miesięcy od siewu, drzewka są gotowe do wysadzenia w lesie. W 2025 roku posadzimy ok. 3,2 mln sadzonek z zakrytym systemem korzeniowym.
Od czego zależy, ile sadzonek i których gatunków drzew będziemy potrzebować?
Od wielu czynników, ale przede wszystkim od siedliska, na którym będzie rósł las – drzewa posadzone na zbyt ubogim siedlisku w stosunku do ich wymagań, będą rosnąć bardzo wolno, łatwo ulegać czynnikom chorobotwórczym. Sytuacja odwrotna może spowodować np. zbyt duże ugałęzienie drzew w młodym wieku i ich silną konkurencję osobniczą o przestrzeń, światło i wodę.
Należy pamiętać, ze pod pojęciem siedliska kryje się nie tylko gleba (i jej żyzność), ale również rzeźba terenu, warunki wilgotnościowe oraz lokalny klimat. Są to elementy, które także analizujemy, dobierając skład gatunkowy przyszłego lasu. Dla przykładu na wzniesieniach terenu sadzimy gatunki, które cechuje wysoka światłożądność, jak np. modrzew. Z kolei w obniżeniach terenu, gdzie często zalega wiosną ciężkie i zimne powietrze, czyli tworzą się zmrozowiska, lokujemy świerki, które radzą sobie porannymi chłodami.
Bardzo ważne jest także to, co rosło na gruncie wcześniej – jeśli mamy do czynienia z gruntem porolnym, wówczas musimy tak dobrać gatunki drzew, by poradziły sobie z licznymi patogenami chorobotwórczymi, które znajdują się w glebie. Są to zwykle owady oraz grzyby. Dlatego na takich gruntach sadzimy drzewa mniej wymagające – naszym planem na najbliższe sto lat jest przekształcenie tego miejsca. Odbywa się to właśnie za sprawą lasu, który poradzi sobie w tych warunkach, jednocześnie wpłynie na procesy przebiegające w glebie….ale do tego potrzeba kilkudziesięciu lat, a czasami dłużej.
Wyzwaniem obecnych czasów są dla nas zmiany klimatyczne. Dlatego planując, które gatunki drzew posadzimy w nowym lesie, uwzględniamy również to, co już się dzieje lub przewidujemy, że się wydarzy. Jednym z największych znaków naszych czasów jest brak wody. Nawalne deszcze, które się zdarzają niestety nie zasilają rezerwuarów wody, jakimi są lasy, ponieważ spływają zwykle po powierzchni gleby. Niewielka ilość wody przedostaje się w jej głąb. Zdecydowanie częściej mamy do czynienia z długimi okresami wysokich temperatur powietrza, które potęgują zjawisko obniżania odporności drzewostanów. W takiej sytuacji niestety działanie chorobotwórczych grzybów lub gwałtowne namnażanie się owadów (czyli gradacja) jest dla lasu silnym ciosem, który zaczyna się od stresu, spowodowanego niedoborem wody lub długim okresem wysokich temperatur powietrza.
Panta rhei - wszystko płynie (Heraklit z Efezu)
Na naszych oczach zmienia się przyroda. Już wiemy, że świerki, brzozy, sosny będą zajmować tereny położone bardziej na północ i wschód lub wyżej względem poziomu morza, a gatunki liściaste – bardziej dynamiczne i ciepłolubne , sukcesywnie, powoli będą władać obszarami, z których wycofają się pionierzy (świerki, brzozy, sosny). Potwierdzają tę tendencję leśnicy, którzy zbierają często przez kilkadziesiąt lat pracy zawodowej obserwacje i doświadczenie, a także naukowcy, który dokładnie badają zjawisko migracji gatunków drzew m.in. poprzez modelowanie przyszłych zasięgów występowania gatunków drzew w oparciu o ich wymagania ekologiczne w różnych wariantach klimatycznych.
Jedno jest pewne – wszystko ulega zmianie, lasy także. Rolą leśników jest wspieranie tej zmiany - pomaganie tym gatunkom, które się wycofują i popieranie tych, dla których zmieniający się klimat jest odpowiedni. Dlatego leśnicy działają z perspektywą przyszłych dekad, a nawet stuleci.
Polecane artykuły
Żwirownia Skoki
Żwirownia Skoki
Obszar Natura 2000
Kod obszaru:
PLB040005
Forma ochrony w ramach sieci Natura 2000:
obszar specjalnej ochrony ptaków (Dyrektywa Ptasia)
Obszar biogeograficzny:
kontynentalny
Powierzchnia:
9,65 ha
Status formalny:
Obszar wyznaczony Rozporządzeniem Ministra Środowiska
Opis przyrodniczy:
Ostoja, najmniejsza spośród ostoi ptasich w Polsce, położona jest w Kotlinie Płockiej, stanowiącej część Pradoliny Toruńsko-Eberswaldzkiej. Obszar obejmuje 2 sztuczne zbiorniki wodne (35% powierzchni obszaru), otoczone skarpami, z wyspami, powstałe w czynnym wyrobisku żwiru położonym wśród pól (zajmują 62% obszaru) i rzadkiego lasu liściastego (2% ostoi), w pobliżu nadwiślańskiej trasy z Płocka do Włocławka. Linia brzegowa zbiorników jest bardzo urozmaicona, a brzegi słabo porasta roślinność szuwarowa. W wyniku ciągle prowadzonej eksploatacji powierzchnia lustra wody i nowopowstających wysp powiększa się i jest sukcesywnie zasiedlana przez ptaki Szczególnie duże są tu kolonie mewy śmieszki (3970 gniazd w 2003r.) i rybitwy rzecznej, brzegówki (600 par). Na terenie ostoi występuje 6 gatunków ptaków z Załącznika I Dyrektywy Ptasiej oraz 1 bardzo cenny gatunek - rybitwa białoczelna, nie wymieniony w Dyrektywie.
Dane zaktualizowano w 2009 r.
Opis turystyczny:
Obszar położony na Pojezierzu Gostynińsko - Włocławskim, pół kilometra od południowego brzegu zbiornika Włocławskiego. Dojazd koleją do Płocka, a dalej PKS lub indywidualnie ok. 21 km na zachód. Ostoja leży na południe od drogi nr 62 Płock - Włocławek, około 5 km za Duninowem Starym, w kierunku na Włocławek. O atrakcyjności turystycznej obszaru decydują jego walory przyrodnicze. Turyści mogą zwiedzić teren Parku Krajobrazowego Gostynińsko - Włocławskiego. Obszar pełni również ważną funkcję jako miejsce wypoczynku i rekreacji. W okolicy można zwiedzić: - Kościół w Duninowie (1901-10 r.), - Kościół w Soczewce (1906 r.), - zespół pałacowy w Duninowie (pałac z 1876 r., pałacyk myśliwski z końca XIX w., zameczek neogotycki z XIX w. z okrągłą wieżą), - zespół dworski w Soczewce (XIX w.). W parkach otaczających stare dworki znajdują się stare drzewa - pomniki przyrody (lipy, modrzewie, dęby). Turyści mogą korzystać z noclegów w ośrodkach wypoczynkowych i gospodarstwach agroturystycznych.
Zagrożenia:
Podstawowym zagrożeniem jest nadmierna penetracja ludzka, w tym uprawianie sportów wodnych, nadmierny rozwój infrastruktury pod zabudowę, zabudowa (głównie infrastruktura turystyczna), płoszenie, niszczenie gniazd, wędkowanie.
Ważne dla Europy gatunki zwierząt
(z Zał. II Dyr. Siedliskowej i z Zał. I Dyr. Ptasiej), w tym gatunki priorytetowe(*):
• zimorodek - ptak
• świergotek polny - ptak
• ortolan - ptak
• rybitwa zwyczajna (rzeczna) - ptak
• rybitwa białoczelna - ptak
• mewa czarnogłowa - ptak
Instytucje, w których można uzyskać informacje o obszarze:
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy ul. Konarskiego 1, 85-950 Bydgoszcz Kujawsko-Pomorska Organizacja Turystyczna ul. Wełniany Rynek 5/8, 85-036 Bydgoszcz (do korespondencji) Urząd Marszałkowski w Toruniu (siedziba) Pl. Teatralny 2, 97-100 Toruń Tel.: (52) 376 70 19, Fax.: (52) 376 70 19 biuro@k-pot.pl, www.k-pot.pl Urząd Gminy Nowy Duninów Nadleśnictwo Gostynin Zakład Ornitologii PAN Oddział PTTK w Włocławku
Jednostki administracyjne:
• Włocławek (włocławski, woj. kujawsko-pomorskie)
Źródła danych:
• SDF pobrany ze strony internetowej Ministerstwa Środowiska / Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska - SDF pobrany ze strony internetowej Ministerstwa Środowiska / Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska