Wydawca treści
Park edukacyjny
Park Edukacyjny przy Nadleśnictwie Włocławek
Park edukacyjny znajduje się bezpośrednio na terenie biura Nadleśnictwa Włocławek. Znajduje się tu wiele pomocnych przy edukacji przyrodniczo leśnej obiektów takich jak: 2 ścieżki tablic edukacyjnych, wiele roślin z tabliczkami gatunkowymi i opisami, miejsce na ognisko, wiata z ławeczkami wkoło wykorzystywana przy organizacji festynów i konkursów oraz plac zabaw dla najmłodszych dzieci odwiedzających Nadleśnictwo Włocławek.
W Parku Edukacyjnym znajduje się bardzo wiele gatunków roślin, dzięki czemu poznanie ich oraz nauczenie się rozpoznawania staje się łatwiejsze. Znajduje się również jeziorko przy którym występują rośliny wodne.
Ognisko, przy którym znajdują się krzesełka z wydrążonych wałków drewna umożliwia wygodne upieczenie kiełbasek i miłe spędzenie czasu na świeżym powietrzu.
Przestronna wiata z ławeczkami umiejscowionymi wkoło umożliwi występy dzieci rodem z amfiteatru. Konkursy piosenki ekologicznej, festyny oraz występy dzieci podczas leśnych wakacji wygodnie mogą obserwować zarówno wszyscy inni uczestnicy jak i goście.
Ścieżka tablic edukacyjnych umiejscowiona za budynkiem nadleśnictwa.
1 Tablica „Użytki Ekologiczne"
Jest to bardzo ważny element wzrostu bioróżnorodności. W Nadleśnictwie Włocławek występuje sieć terenów uznanych za użytki ekologiczne. Są to tereny chronione. W tych miejscach natura rządzi się własnymi prawami, dzięki czemu są to tak cenne i różnorodne miejsca.
2 Tablica „Rezerwat Przyrody"
Tablica zawiera spis rezerwatów przyrody znajdujących się na terenie Nadleśnictwa Włocławek. Jaki cel ma ochrona danego terenu.
3 Tablica „Park Krajobrazowy"
Gostynińsko- Włocławski Park Krajobrazowy znajduje się w większości na terenie Nadleśnictwa Włocławek. Postały z racji walorów jakie posiada ten teren. Na tym terenie występuje wiele gatunków chronionych zarówno roślin jak i zwierząt.
4 Tablica „Obszary Specjalnej Ochrony – Natura 2000"
Obszary stworzone ze względu na ochronę naturalnych miejsc bytowania ptaków. Korzystne warunki jakie sprawia ten teren muszą być zachowane, z tego względu ta specjalna ochrona która jest włączona w europejską sieć obszarów Natura 2000. Na Tereni Nadleśnictwa występują 3 tereny Natury 2000 Błota Rakutowskie, Dolina Dolnej Wisły, Żwirownia Skoki.
5 Tablica „Pomniki Przyrody"
Ochrona szczególnych pod różnymi względami obiektów natury ożywionej i nieożywionej. W Nadleśnictwie Włocławek są to głównie drzewa szczególnych rozmiarów, oraz jeden głaz narzutowy.
6 Tablica „Obszar Chronionego Krajobrazu"
Obszary o szczególnych walorach krajobrazowych, chronione w celu zachowania krajobrazu. Występują na terenie dolej Wisły w okolicach Ciechocinka. Mikroklimat miasta Ciechocinek ze względu na wartości lecznicze oraz krajobrazowe jest chroniony. We Włocławku tereny przy Uzdrowisku Wieniec Zdrój również są warte uwagi.
7 Tablica „Specjalne Obszary Ochrony – Natura 2000"
Włocławska Dolina Wisły i Błota Rakutowskie, to obszary w Nadleśnictwie Włocławek włączone w sieć obszarów Natura 2000 chroniących siedliska. Wpływając na bioróżnorodność na terenach Eropy są ważnym elementem środowiska.
8 Tablica „Reitrodukcja Sokoła Wędrownego"
Gatunek który niedawno całkowicie wyginął z naszych terenów, jest specjalnie odtwarzany. Populacja jest sztucznie hodowana i wypuszczana na wolność w korzystnych warunkach. W Nadleśnictwie Włocławek jest prowadzona reintrodukcja sokoła wędrownego dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem na Rzecz Dzikich Zwierząt "Sokół".
9 Tablica „Leśny Kompleks Promocyjny Lasy Gostynińsko- Włocławskie"
Teren LKP lasy Gostynińsko- Włocławskie znajduje się na 3 Nadleśnictwach: Gostynin Łąck oraz Włocławek. Na tym terenie szczególną rolę odgrywa edukacja leśna społeczeństwa. Dzięki LKP ukazywane jest połączenie ochrony przyrody z prowadzoną gospodarką głównie drzewną.
Na terenie Parku Edukacyjnego znajduje się również wystawa różnych budek dla ptaków i nietoperzy. 10 różnych typów budek umożliwia uzmysłowienie sobie iż każdy z ptaków posiada inne wymagania, przez co walcząc o bioróżnorodność konieczne jest wywieszanie urozmaiconych budek dla ptaków.
Nietoperze są chronionymi ssakami aktywnie latającymi a budki przeznaczone dla nich są bardzo charakterystyczne i nie trudno je rozpoznać w terenie. Kto jak nie nietoperze pomogą leśnikom walczyć z uciążliwymi komarami?
Ośrodek Edukacji Ekologicznej
Ośrodek Edukacji Ekologicznej Nadleśnictwa Włocławek powstał jako odpowiedź na bardzo duże zapotrzebowanie placówek oświatowych z Włocławka i okolic, na prowadzenie zajęć edukacyjnych z zakresu ochrony przyrody, ekologii i leśnictwa. Ośrodek powstał dzięki dotacji otrzymanej ze środków unijnych.
Ośrodek Edukacji Ekologicznej
W odpowiedzi na potrzeby społeczeństwa Nadleśnictwo Włocławek prowadzi wiele zajęć edukacyjnych dla grup zorganizowanych. W tym celu powstał przestronny Ośrodek Edukacji Ekologicznej w którym znajduje sala ćwiczeń, sala wystaw czasowych oraz duża sala ekspozycyjna.
Sala Ekspozycyjna przedstawia bardzo szeroko pracę leśnika formy ochrony przyrody, oraz zagadnienia przyrodnicze. Są tutaj ekspozycje na temat:
1. Rezerwatów przyrody: Jazy, Grodno, Gościąż, Olszyny Rakutowskie, Wójtowski Grąd.
2. Pomniki przyrody występujące w Nadleśnictwie Włocławek.
3. Profile glebowe
4. Budowa drzew
5. Typy siedliskowe lasu.
6. Gatunki objęte ochroną.
7. Obszary Natura 2000
8. Ochrona lasu.
9. Ekosystem leśny.
10. Nasadzenia
11. Ochrona
12. Pielęgnacja
13. Pozyskanie drewna
14. Obróbka drewna.
Każda z tych ekspozycji jest wyczerpującą składnicą informacji dzięki której osoby odwiedzające ośrodek dowiedzą się wiele informacji zarówno o prawach przyrody, pracy leśnika, ale również terenu otaczającego miasto Włocławek objęte ochroną.
Sala ćwiczeń, w której znajduje projektor do wyświetlania prezentacji multimedialnych. Znajdują się również wygodne stoły i krzesła przy których dzieci mają możliwość wykonywać samodzielne prace różnego typu.
Sala wystaw czasowych, w której wystawy zostają co jakiś czas zmieniane, dzięki czemu przekazane zostają różne wiadomości.
W Ośrodku Edukacji Ekologicznej prowadzone są zajęcia dla zorganizowanych grup od wieku przedszkolnego. Tematyka zajęć jest dostosowywana do wieku i potrzeb danych grup. Dzięki doświadczeniu i zaangażowaniu edukatora zajęcia są zawsze pozytywnie oceniane przez uczestników, oraz nauczycieli.
Najnowsze aktualności
Jak zwiększyć pochłanianie CO2 przez lasy?
Jak zwiększyć pochłanianie CO2 przez lasy?
Instytut Badawczy Leśnictwa, na zlecenie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, opracował ranking działań dodatkowych, których celem jest zwiększenie ilości dwutlenku węgla pochłanianego przez ekosystemy leśne. W naszych uwarunkowaniach przyrodniczych można podejmować różne działania w zależności cech oraz stanu ekosystemu leśnego.
Drzewa, w procesie fotosyntezy, pobierają dwutlenek węgla („gaz życia”) i przekształcają go w węgiel organiczny – magazynując w drewnie, ściółce czy wzbogacając glebę. W ten sposób ekosystemy leśne przyczyniają się do redukcji stężenia CO2 w atmosferze.
Zdolności lasów do pochłaniania dwutlenku węgla i łagodzenia zmian klimatycznych zależą od wielu czynników, np. wieku, składu gatunkowego czy stanu zdrowotnego drzewostanów. Czynniki zewnętrze (biotyczne i abiotyczne) lub nasze działania mogą wpływać na zmniejszenie lub zwiększenie tych możliwości.
Jednym z elementów prowadzonego przez LP projektu pn. „Lasy Węglowe” jest analiza możliwości certyfikacji dodatkowych ilości dwutlenku węgla, zmagazynowanych przy pomocy precyzyjnie dobranych technik zagospodarowania lasu (np. podsadzenia, wprowadzanie dodatkowych sadzonek czy zalesienia).
W ramach realizowanych na zlecenie DGLP prac badawczych i analiz powstał m.in. ranking działań dodatkowych w leśnictwie wskazujący, które z nich mają największy wpływ na sekwestrację CO2 w ekosystemach leśnych.
Dzięki monitoringowi powierzchni objętych działaniami dodatkowymi oraz powierzchni referencyjnych (gdzie prowadzono standardową gospodarkę leśną) możliwe było określenie szacowanego efektu dodatkowego, czyli ilości dodatkowo związanego węgla w perspektywie np. 30 lat jako efektu zmiany sposobu zagospodarowania lasu.
Prowadzone analizy wskazują, że największy potencjał zwiększania akumulacji węgla mają działania takie jak: podsadzenia, stosowanie dodatkowego wprowadzania sadzonek lub metody Sobańskiego, ochrona gleby podczas prac gospodarczych oraz odnowienie z samosiewu. Wysokie wartości wykazują odnowienia na terenach otwartych (obszary leśne – np. płazowizny, halizny) i zalesianie (obszary nieleśne), co potwierdza potencjał lasu w wiązaniu węgla i wprowadzanie go na terenach, na których go do tej pory nie było.
Ilość zgromadzonego w ekosystemie węgla będzie zależała od wielu czynników, zarówno biotycznych jak i abiotycznych, a także dotychczas prowadzonej gospodarki leśnej. Duże znaczenie w możliwościach doboru optymalnych działań dodatkowych będą mieć m.in. typ siedliska i bonitacji (czyli produktywności siedliska), a co się z tym wiąże, także dostępność wody.
Więcej o projektach LP związanych z ochroną klimatu dowiecie się na stronie: http://www.lasydlaklimatu.lasy.gov.pl