Asset Publisher
Użytkowanie lasu
Użytkowanie lasu jest oparte na zasadach trwale zrównoważonej gospodarki leśnej co oznacza - działalność zmierzającą do ukształtowania struktury lasów i ich wykorzystania w sposób i tempie zapewniającym trwałe zachowanie ich bogactwa biologicznego, wysokiej produkcyjności oraz potencjału regeneracyjnego, żywotności i zdolności do wypełniania teraz i w przyszłości wszystkich ważnych ochronnych, gospodarczych i socjalnych funkcji na poziomie lokalnym, narodowym i globalnym, bez szkody dla innych ekosystemów.
Dla celów planowania urządzeniowego w Nadleśnictwie Włocławek przyjęto następujące kryteria trwale zrównoważonej gospodarki leśnej:
- zachowanie i zwiększanie zasobów leśnych poprzez planowanie urządzeniowo-leśne zmierzające do zwiększenia zapasu, zwiększenia powierzchni leśnej.
- utrzymanie zdrowotności i żywotności ekosystemów leśnych poprzez najpełniejsze wykorzystanie procesów naturalnych, popieranie odpowiedniej różnorodności genetycznej, gatunkowej i strukturalnej oraz wykorzystanie gatunków drzew dostosowanych do warunków siedliskowych w celu zwiększenia stabilności, żywotności i odporności lasów na niesprzyjające czynniki środowiskowe oraz wzmocnienie naturalnych mechanizmów regulacyjnych.
- utrzymanie i wzmacnianie produkcyjnych funkcji lasu poprzez uzasadnione zwiększenie pozyskania przy zwiększeniu zasobów leśnych (wzrost powierzchni leśnej, ogólnej miąższości, przeciętnego zapasu na 1 ha. przeciętnego wieku).
- zachowanie, ochrona i wzmacnianie biologicznej różnorodności w ekosystemach leśnych poprzez racjonalne wykorzystanie odnowień naturalnych, preferowanie gatunków rodzimych w odnowieniach i zalesieniach, kształtowanie różnorodności, pozostawiania niezbędnej ilości drzew (drzew dziuplastych, lub rzadkich) dla zapewnienia różnorodności biologicznej z uwzględnieniem potencjalnego oddziaływania na stan zdrowotny i stabilność lasów i ekosystemów sąsiadujących z nimi, a także ochronę cennych biotopów jak bagna, źródliska, jary i wąwozy.
- zachowanie i wzmacnianie funkcji ochronnych lasu poprzez planowanie urządzeniowo-leśne zapewniające dominację celów ochronnych w rezerwatach przyrody, lasach ochronnych i w cennych siedliskach (poprzez wyłączenie np. siedlisk bagiennych z użytkowania rębnego) oraz ich uwzględnienie w lasach wielofunkcyjnych.
- utrzymanie innych funkcji i uwarunkowań społeczno-ekonomicznych poprzez udział społeczności lokalnej na etapie projektowania zasad trwale zrównoważonej gospodarki leśnej (poprzez udział w I i II Komisji Techniczno-Gospodarczej). udostępnianie lasów do celów zdrowotno-rekreacyjnych (obiekty i urządzenia służące rekreacji). udostępnianie lasów do celów dydaktycznych (ścieżki przyrodniczo-leśne, izby edukacyjne), promocje trwale zrównoważonej gospodarki leśnej (publikacje, prelekcje itp.).
Nadleśnictwo Włocławek obecnie realizuje Planu Urządzenia Lasu zatwierdzonego na lata 2016 - 2025.
Zostały w nim określone wskaźniki gospodarcze dotyczące m.in. pozyskania drewna.
Przyjęte przeciętne wieki rębności:
Gatunek |
Wiek rębności ( lat ) |
dąb, jesion |
140 |
sosna, modrzew |
100 |
buk |
130 |
świerk |
100 |
brzoza, olcha, grab, klon |
80 |
osika |
50 |
topola |
40 |
wierzba |
30 |
Przeciętny wiek rębności gatunku panującego w drzewostanie nie musi być zgodny z wiekiem rębności (wiek dojrzałości rębnej) tego gatunku i służy przede wszystkim obliczaniu etatów wg dojrzałości w gospodarstwach: ochronnym, zrębowym, w lasach gospodarczych i przerębowo-zrębowym w lasach gospodarczych.
Asset Publisher
Ślad węglowy Lasów Państwowych policzony
Ślad węglowy Lasów Państwowych policzony
Po raz pierwszy w historii swojego istnienia Lasy Państwowe obliczyły ilość emitowanych przez organizację gazów cieplarnianych. Wiedza ta pozwoli podjąć działania ograniczające emisje.
Inwentaryzacja, zrealizowana w ramach projektu rozwojowego Lasy Węglowe, objęła tzw. zakresy 1 i 2 raportowania śladu węglowego i obejmuje rok 2023 r. Zakres 1 obejmuje emisje bezpośrednie powstałe w wyniku spalania paliw w pojazdach, budynkach, urządzeniach i narzędziach, które są własnością Lasów Państwowych lub nad którymi sprawują one bezpośredni nadzór, a także emisje pochodzące z klimatyzacji. W zakres 2 wchodzą z kolei emisje pośrednie, które nie są wytwarzane na terenie organizacji, ale powstają w wyniku produkcji energii elektrycznej i ciepła przez Lasy Państwowe kupowanych i zużywanych.
Zgodnie z przeprowadzonymi kalkulacjami całkowity ślad węglowy Lasów Państwowych w roku 2023 wyniósł 65 440,2 ton CO2e (ekwiwalentu CO2 w ujęciu market-based). Określenie market-based oznacza, że jest to ilość emisji obliczona na podstawie wskaźnika emisyjności publikowanego przez konkretnego sprzedawcę energii. W ujęciu location-based (czyli na podstawie średniego wskaźnika emisyjności dla Polski, który przedstawia faktyczną wielkość emisji powstałych na terenie kraju, publikowanego przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami) ślad węglowy Lasów Państwowych w ubiegłym roku wyniósł 60 615,7 ton CO2e.
- Znajomość wielkości tych emisji oraz miejsc ich powstawania jest kluczowa dla podjęcia działań, które pozwolą je zredukować, a tym samym zmniejszyć niekorzystny wpływ na klimat – mówi Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych. – Choć nie mamy obowiązku raportowania emisji wytwarzanych gazów cieplarnianych, to powinniśmy wprowadzać najlepsze praktyki, nie tylko w gospodarce leśnej czy ochronie przyrody, lecz także w innych obszarach naszej działalności.
Z których źródeł pochodzi najwięcej emisji gazów cieplarnianych w Lasach Państwowych? W zakresie pierwszym (emisji bezpośrednich) – są to paliwa transportowe; w zakresie drugim (emisji pośrednich) – energia elektryczna. Pod względem obszarów powstawania emisji – za ich największą część odpowiadają nieruchomości (ponad 71%). Pojazdy, drugie w kolejności, są źródłem 28% emisji gazów cieplarnianych. Narzędzia i maszyny specjalistyczne odpowiadały za ok. 1% zeszłorocznych emisji, co jest wartością nieznaczącą przy obecnej strukturze emisji, jednak jest to też źródło, które będzie monitorowane w kolejnych latach.
Wyniki pierwszego raportu nt. śladu węglowego LP wskazują, że - aby ograniczyć emisje – Lasy Państwowe muszą w pierwszej kolejności skupić się na poprawie efektywności energetycznej budynków oraz wymianie pojazdów na niskoemisyjne.
Lasy Państwowe wiele inicjatyw dekarbonizacyjnych już podjęły i prowadzą konsekwentnie od kilku lat m.in. w ramach projektów rozwojowych: Podnoszenie Efektywności Energetycznej Budynków w PGL LP oraz Las Energii. Są wśród nich m.in.:
- proces audytowania energetycznego budynków w celu identyfikacji działań poprawiających ich efektywność energetyczną, które będą mogły być wdrożone w LP.
- Produkcja energii z OZE we własnych instalacjach, głównie fotowoltaicznych. W ten sposób wyprodukowaliśmy 6 461 MWh w 2023 r.
- Wykorzystanie pojazdów elektrycznych.
- Zakup zielonej energii od zewnętrznych dostawców. W 2023 r. zakupiliśmy 3 557 MWh zielonej energii.
- Automatyzacja zbierania danych i liczenia śladu węglowego wraz z ich zarządzaniem.
- Edukacja wewnętrzna – szkolenia dla pracowników LP, promocja dobrych praktyk m.in. w oszczędnym gospodarowaniu energią.
- Wykorzystanie biomasy na cele energetyczne (emisje z tego działania są monitorowane i raportowane).
Lasy Państwowe jako główny dostawca drewna w Polsce muszą brać pod uwagę, że nie funkcjonują w gospodarczej i legislacyjnej próżni. Znacząca część odbiorców tego surowca już jest albo będzie w najbliższym czasie musiała ujawniać ślad węglowy swoich produktów, który powstał w trakcie ich wytworzenia. Bez informacji o śladzie węglowym od producenta surowca nie będą oni w stanie w pełni tego zrobić. Wymóg ten już teraz można porównać z potrzebą posiadania certyfikatów typu FSC/ PEFC.
Obecnie w Lasach Państwowych trwają przygotowania do rozszerzenia inwentaryzacji i obliczania śladu węglowego produktów LP w całym cyklu ich życia, czyli w tzw. zakresie „od kołyski do bramy”. Przeprowadzanie kalkulacji emisji gazów cieplarnianych planowane jest co roku.
Zbieranie danych do inwentaryzacji trwa kilka miesięcy i jest nie lada wyzwaniem, zważywszy na fakt, że w skład LP wchodzi blisko 500 jednostek o różnej charakterystyce energetycznej. W celu agregacji danych wykorzystano indywidualne narzędzie opracowane przez Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych we współpracy z Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych na potrzeby całej organizacji. Natomiast sam proces poprzedził cykl szkoleń dla pracowników LP odpowiedzialnych za wprowadzanie danych do aplikacji.