Asset Publisher Asset Publisher

Użytkowanie lasu

 

Użytkowanie lasu jest oparte na zasadach trwale zrównoważonej gospodarki leśnej co oznacza - działalność zmierzającą do ukształtowania struktury lasów i ich wykorzystania  w sposób i tempie zapewniającym trwałe zachowanie ich bogactwa biologicznego, wysokiej produkcyjności oraz potencjału regeneracyjnego, żywotności i zdolności do wypełniania teraz i w przyszłości wszystkich ważnych ochronnych, gospodarczych i socjalnych funkcji na poziomie lokalnym, narodowym i globalnym, bez szkody dla innych ekosystemów.

 

Dla celów planowania urządzeniowego w Nadleśnictwie Włocławek przyjęto następujące kryteria trwale zrównoważonej gospodarki leśnej:

-       zachowanie i zwiększanie zasobów leśnych poprzez planowanie urządzeniowo-leśne zmierzające do zwiększenia zapasu, zwiększenia powierzchni leśnej.

-       utrzymanie zdrowotności i żywotności ekosystemów leśnych poprzez najpełniejsze wykorzystanie procesów naturalnych, popieranie odpowiedniej różnorodności genetycznej, gatunkowej i strukturalnej oraz wykorzystanie gatunków drzew dostosowanych do warunków siedliskowych w celu zwiększenia stabilności, żywotności i odporności lasów na niesprzyjające czynniki środowiskowe oraz wzmocnienie naturalnych mechanizmów regulacyjnych.

-      utrzymanie i wzmacnianie produkcyjnych funkcji lasu poprzez uzasadnione zwiększenie pozyskania przy zwiększeniu zasobów leśnych (wzrost powierzchni leśnej, ogólnej miąższości, przeciętnego zapasu na 1 ha. przeciętnego wieku).

-      zachowanie, ochrona i wzmacnianie biologicznej różnorodności w ekosystemach leśnych poprzez racjonalne wykorzystanie odnowień naturalnych, preferowanie gatunków rodzimych w odnowieniach i zalesieniach, kształtowanie różnorodności, pozostawiania niezbędnej ilości drzew (drzew dziuplastych, lub rzadkich) dla zapewnienia różnorodności biologicznej z uwzględnieniem potencjalnego oddziaływania na stan zdrowotny i stabilność lasów i ekosystemów sąsiadujących z nimi, a także ochronę cennych biotopów jak bagna, źródliska, jary i wąwozy.

-       zachowanie i wzmacnianie funkcji ochronnych lasu poprzez planowanie urządzeniowo-leśne zapewniające dominację celów ochronnych w rezerwatach przyrody, lasach ochronnych i w cennych siedliskach (poprzez wyłączenie np. siedlisk bagiennych z użytkowania rębnego) oraz ich uwzględnienie w lasach wielofunkcyjnych.

-       utrzymanie innych funkcji i uwarunkowań społeczno-ekonomicznych poprzez udział społeczności lokalnej na etapie projektowania zasad trwale zrównoważonej gospodarki leśnej (poprzez udział w I i II Komisji Techniczno-Gospodarczej). udostępnianie lasów do celów zdrowotno-rekreacyjnych (obiekty i urządzenia służące rekreacji). udostępnianie lasów do celów dydaktycznych (ścieżki przyrodniczo-leśne, izby edukacyjne), promocje trwale zrównoważonej gospodarki leśnej (publikacje, prelekcje itp.).

Nadleśnictwo Włocławek obecnie realizuje Planu Urządzenia Lasu zatwierdzonego na lata 2016 - 2025.

Zostały w nim określone wskaźniki gospodarcze dotyczące m.in. pozyskania drewna.

Przyjęte przeciętne wieki rębności:

Gatunek

Wiek rębności ( lat )

dąb, jesion

140

sosna, modrzew

100

buk

130

świerk

100

brzoza, olcha,

grab, klon

80

osika

50

topola

40

wierzba

30

 

 

Przeciętny wiek rębności gatunku panującego w drzewostanie nie musi być zgodny z wiekiem rębności (wiek dojrzałości rębnej) tego gatunku i służy przede wszystkim obliczaniu etatów wg dojrzałości w gospodarstwach: ochronnym, zrębowym, w lasach gospodarczych i przerębowo-zrębowym w lasach gospodarczych.


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Rozstrzygnięcie konkursu "Zagrożenia Lasu"

Rozstrzygnięcie konkursu "Zagrożenia Lasu"

WYNIKI KONKURSU

W dniu 23.05.2024 r. odbyło się posiedzenie komisji konkursowej w sprawie rozstrzygnięcia konkursu „Zagrożenia Lasu” dla przedszkoli i szkół podstawowych z terenu województwa kujawsko – pomorskiego.

 

Komisja w składzie:

1. Malwina Wesołowska – przewodniczący

2. Anna Gidaszewska – członek

3. Klaudia Sejdowska – członek

4. Wojciech Zasada  – członek

 

dokonała oceny nadesłanych prac pod  kątem zgodności z przyjętym regulaminem, oryginalności
i pomysłowości interpretacji tematu, walorów edukacyjnych i promocyjnych oraz zaangażowaniu
w wykonanie pracy.

W zorganizowanym przez Nadleśnictwo Włocławek konkursie wzięło udział 72 uczestników 
z terenu województwa kujawsko – pomorskiego.

 

Nagrodzeni zostali:

Grupa wiekowa: Przedszkola

I miejsce:

Klara Pawłowska, Oddział Przedszkolny w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Smólniku, opiekun: Sybilla Jaroszewska

 

II miejsce:

Aleksandra Kobielska, Niepubliczne Przedszkole ,,Mali Odkrywcy” w Osięcinach, opiekun: Dorota Wódecka

 

III miejsce:

Marcel Stankiewicz, Przedszkole Publiczne nr 17 im. ,,Krainy Fantazji” we Włocławku, opiekun: Jolanta Lińczak

 

Wyróżnienie:

  1.  Julia Stachera, Niepubliczne Przedszkole ,,Mali Odkrywcy” w Osięcinach, opiekun: Dorota Wódecka
  2.  Oliwia Szarzankiewicz, Przedszkole Publiczne nr 17 im. ,,Krainy Fantazji”
    we Włocławku, opiekun: Małgorzata Kłosowska

 

Nagrodzeni za udział:

  1.  Szymon Kosiński, Oddział Przedszkolny w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Smólniku, opiekun: Agnieszka Wiśniewska
  2.  Oliwia Mrówczyska, Niepubliczne Przedszkole ,,Mali Odkrywcy” w Osięcinach, opiekun: Dorota Wódecka

 

 

 

Grupa wiekowa: klasy 1 – 3

 

I miejsce:

Lena Walczak, Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Chodczu, opiekun Kamila Szałańska

 

II miejsce:

Julia Nelsen, Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Chodczu, opiekun: Beata Gonera

 

III miejsce:

Dorian Jarzębiński, Szkoła Podstawowa nr 23 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego we Włocławku, opiekun: Dagmara Pszczółkowska

 

Wyróżnienie:

  1.  Witold Grzelak, Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Kowalu, opiekun: Monika Rudzińska
  2.  Karol Józef Dymkowski, Szkoła Podstawowa nr 19 we Włocławku, opiekun: Agnieszka Kranc

 

Nagrodzeni za udział:

  1.  Oliwia Balińska, Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Kowalu, opiekun: Anna Mularska
  2.  Natalia Pawłowska, Szkoła Podstawowa Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich im. bł. Jana Pawła II w Modzerowie, opiekun: Monika Murawska

 

Grupa wiekowa: klasy 4-8

 

I miejsce:

Aleksandra Dwórznik, Szkoła Podstawowa nr 22 im. Janusza Korczaka we Włocławku, opiekun: Katarzyna Górawska

 

II miejsce:

Jakub Nelsen, Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Chodczu, opiekun: Joanna Kulińska

 

III miejsce:

Hanna Chaberska, Szkoła Podstawowa nr 22 im. Janusza Korczaka we Włocławku, opiekun: Katarzyna Górawska

 

Wyróżnienie:

  1.  Tobiasz Michalak, Zespół Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim, opiekun: Iwona Banasiak
  2.  Oliwia Urbaniak, Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Chodczu, opiekun: Karolina Janicka

 

Nagrodzeni za udział:

  1.  Zofia Straszewska, Szkoła Podstawowa nr 22 im. Janusza Korczaka
    we Włocławku, opiekun: Katarzyna Górawska
  2.  Zuzanna Zielińska, Szkoła Podstawowa nr 12 im. Władysława Broniewskiego
    we Włocławku, opiekun: Joanna Balcerak

Wręczenie nagród i wyróżnień laureatom nastąpi poprzez odbiór osobisty przez nagrodzonego wraz z opiekunem prawnym bądź nauczycielem w dniach 18 czerwca, w godzinach 12.30 – 14.30
 w Ośrodku Edukacji Ekologicznej przy Nadleśnictwie Włocławek ul. Ziębia 13, 87 - 800 Włocławek
. Nadleśnictwo Włocławek dopuszcza możliwość, odbioru nagrody poprzez osobę upoważnioną przez opiekuna prawnego lub nauczyciela, po przedstawieniu pisemnej zgody. Nagrody nieodebrane przez laureatów zostaną wysłane za pośrednictwem poczty lub dostarczone przez pracownika Nadleśnictwa Włocławek do Placówki Oświatowej nagrodzonego.

Gratulujemy zwycięzcom i dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział.