Asset Publisher
Użytki ekologiczne
Użytki ekologiczne to zwykle obiekty o niewielkiej powierzchni – małe oczka wodne, śródpolne kępy drzew i krzewów, torfowiska, bagna i wydmy. To pozostałości ekosystemów, mające znaczenie dla zachowania różnorodności biologicznej. Obecnie mamy ich w Polsce ponad 9 tys. na powierzchni prawie 30 tys. ha.
W Nadleśnictwie Włocławek położonych jest ponad sto użytków ekologicznych o łącznej powierzchni około 300 hektarów. Celem utworzenia tego typu obiektów jest ochrona niewielkich obszarów o bardzo cennych walorach przyrodniczych,
Użytki ekologiczne usytuowane na terenie Nadleśnictwa Włocławek zostały objęte mocą ustawy o ochronie przyrody na podstawie rozporządzenia Wojewody Kujawsko-Pomorskiego nr 1/2004 z dnia 19. stycznia 2004 roku.
Wykaz użytków ekologicznych przedstawia poniższa tabela:
|
Leśnictwo |
Powierzchnia w ha |
Typ obiektu |
|
Brześć Kuj. |
1,89 |
bagno |
|
Brześć Kuj. |
0,42 |
bagno |
|
Brześć Kuj. |
1 |
bagno |
|
Brześć Kuj. |
2,72 |
bagno |
|
Brześć Kuj. |
2,99 |
bagno |
|
Brześć Kuj. |
0,49 |
bagno |
|
Dębice |
0,54 |
bagno |
|
Dębice |
0,45 |
bagno |
|
Dębice |
0,36 |
bagno |
|
Poraza |
0,35 | bagno |
|
Lipiny |
1,28 |
bagno |
|
Lipiny |
0,93 |
bagno |
|
Lipiny |
0,62 |
bagno |
|
Lipiny |
2,96 |
bagno |
|
Dębice |
1 |
bagno |
|
Dębice |
0,74 |
bagno |
|
Lipiny |
4,32 |
bagno |
|
Lipiny |
1,62 |
bagno |
|
Osięciny |
0,24 |
bagno |
|
Osięciny |
0,8 |
bagno |
|
Osięciny |
1,79 |
bagno |
|
Osięciny |
0,8 |
łąka |
|
Osięciny |
0,21 |
bagno |
|
Osięciny |
0,74 |
łąka |
|
Osięciny |
0,22 |
bagno |
|
Osięciny |
0,68 |
bagno |
|
Osięciny |
0,3 |
bagno |
|
Osięciny |
0,26 |
bagno |
|
Osięciny |
0,64 |
bagno |
|
Osięciny |
0,82 |
bagno |
|
Poraza |
0,53 |
bagno |
|
Poraza |
2,27 |
bagno |
|
Poraza |
3,46 |
bagno |
|
Poraza |
1,47 |
bagno |
|
Poraza |
1,58 |
bagno |
|
Poraza |
1,01 |
bagno |
|
Poraza |
0,74 |
bagno |
|
Poraza |
0,48 |
bagno |
|
Brześć Kuj. |
0,26 |
bagno |
|
Brześć Kuj. |
4,92 |
bagno |
|
Poraza |
0,66 |
bagno |
|
Brześć Kuj. |
3,04 |
bagno |
|
Brześć Kuj. |
2,48 |
bagno |
|
Poraza |
1,55 |
bagno |
|
Poraza |
3,4 |
bagno |
|
Brześć Kuj. |
1,72 |
bagno |
|
Szpetal |
0,6 |
bagno |
|
Szpetal |
0,4 |
bagno |
|
Szpetal |
0,85 |
bagno |
|
Szpetal |
3,19 |
bagno |
|
Szpetal |
3,81 |
bagno |
|
Szpetal |
0,2 |
bagno |
|
Szpetal |
0,13 |
bagno |
|
Szpetal |
0,31 |
bagno |
|
Szpetal |
0,44 |
bagno |
|
Szpetal |
0,56 |
bagno |
|
Szpetal |
0,16 |
bagno |
|
Szpetal |
0,25 |
bagno |
|
Szpetal |
0,35 |
bagno |
|
Szpetal |
0,54 |
bagno |
|
Szpetal |
2,92 |
bagno |
|
Szpetal |
0,62 |
bagno z lustrem wody |
|
Szpetal |
0,62 |
bagno |
|
Szpetal |
0,37 |
bagno |
|
Szpetal |
0,15 |
bagno |
|
Szpetal |
0,32 |
bagno |
|
Szpetal |
0,86 |
bagno |
|
Szpetal |
1,05 |
bagno |
|
Szpetal |
0,17 |
bagno, z lustrem wody po torfie |
|
Szpetal |
0,3 |
bagno, z lustrem wody po torfie |
|
Kurowo |
4,36 |
bagno |
|
Kurowo |
0,6 |
bagno |
|
Kurowo |
2,1 |
bagno |
|
Kurowo |
2,07 |
bagno |
|
Kurowo |
14,7 |
bagno |
|
Kurowo |
5,92 |
bagno |
|
Kurowo |
2,81 |
bagno |
|
Kurowo |
1,04 |
bagno |
|
Kurowo |
4 |
bagno z lustrem wody |
|
Kurowo |
2,14 |
bagno |
|
Goreń |
1,17 |
bagno |
|
Goreń |
6,85 |
bagno |
|
Goreń |
1,99 |
bagno |
|
Goreń |
0,28 |
bagno |
|
Goreń |
0,98 |
bagno |
|
Goreń |
1,71 |
bagno |
|
Goreń |
1,01 |
bagno |
|
Goreń |
2,15 |
bagno |
|
Dąb |
0,87 |
bagno |
|
Dąb |
1,26 |
bagno |
|
Dąb |
0,56 |
bagno |
|
Dąb |
1,36 |
bagno |
|
Dąb |
1,29 |
bagno |
|
Dąb |
0,64 |
bagno |
|
Dąb |
1,47 |
bagno |
|
Dąb |
1,34 |
bagno |
|
Ruda |
0,4 |
bagno, spiętrzenie strugi |
|
Ruda |
0,71 |
bagno, spiętrzenie strugi |
|
Ruda |
1,46 |
bagno |
|
Ruda |
2,92 |
bagno |
|
Ruda |
5,23 |
bagno |
|
Ruda |
1,2 |
bagno |
|
Ruda |
0,39 |
bagno |
|
Ruda |
0,31 |
bagno |
|
Ruda |
0,8 |
bagno |
|
Ruda |
3,39 |
bagno |
|
Rybnica |
3,25 |
bagno |
|
Rybnica |
4,46 |
bagno |
|
Rybnica |
4,28 |
bagno |
|
Rybnica |
1,26 |
bagno |
|
Rybnica |
0,69 |
bagno |
|
Rybnica |
0,85 |
bagno |
|
Rybnica |
0,69 |
bagno |
|
Rybnica |
0,35 |
bagno |
|
Rybnica |
3,58 |
bagno |
|
Rybnica |
1,16 |
bagno |
|
Rybnica |
0,45 |
bagno |
|
Rybnica |
2,19 |
jezioro |
|
Rybnica |
1,91 |
bagno |
|
Rybnica |
4,36 |
bagno |
|
Rybnica |
1,77 |
bagno |
|
Rybnica |
1,73 |
bagno |
|
Rybnica |
0,92 |
bagno |
|
Rybnica |
4,35 |
bagno |
|
Rybnica |
0,5 |
bagno |
|
Rybnica |
0,48 |
bagno |
|
Rybnica |
3,4 |
zbiornik wodny |
|
Rybnica |
0,94 |
bagno |
|
Rybnica |
0,48 |
bagno |
|
Rybnica |
0,52 |
bagno |
|
Rybnica |
3,13 |
bagno |
|
Rybnica |
3,12 |
bagno |
|
Mursk |
1,37 |
bagno |
|
Mursk |
0,54 |
bagno |
|
Mursk |
2,88 |
bagno |
|
Mursk |
0,38 |
bagno |
|
Mursk |
2,07 |
bagno |
|
Mursk |
2,41 |
bagno |
|
Mursk |
8,98 |
bagno |
|
Mursk |
1,15 |
bagno |
|
Mursk |
1,61 |
bagno |
|
Mursk |
5,76 |
bagno |
|
Mursk |
0,41 |
bagno |
|
Mursk |
1,27 |
bagno |
|
Mursk |
0,6 |
bagno |
|
Mursk |
0,43 |
bagno |
|
Mursk |
0,83 |
bagno |
|
Mursk |
0,76 |
bagno |
|
Mursk |
1,64 |
bagno |
|
Mursk |
0,29 |
bagno |
|
Mursk |
0,26 |
bagno |
|
Mursk |
1,6 |
bagno |
|
Mursk |
0,47 |
bagno |
|
Mursk |
0,71 |
bagno |
|
Mursk |
0,86 |
bagno |
|
Mursk |
0,5 |
bagno |
|
Kukawy |
9,59 |
bagno |
|
Kukawy |
2,36 |
bagno |
|
Kukawy |
2,86 |
bagno |
|
Mursk |
2,4 |
bagno |
|
Kukawy |
2,95 |
bagno |
|
Kukawy |
2,62 |
bagno |
|
Kukawy |
0,43 |
bagno |
|
Kukawy |
2,3 |
bagno |
|
Kukawy |
0,9 |
bagno |
|
Kukawy |
1,2 |
bagno |
|
Kukawy |
3,2 |
bagno |
|
Kukawy |
2,5 |
bagno |
|
Kukawy |
2,18 |
bagno |
|
Dzilno |
2,24 |
bagno |
|
Dzilno |
0,57 |
bagno |
|
Dzilno |
1,97 |
bagno |
|
Dzilno |
2,03 |
bagno |
|
RAZEM: |
293,30 |
|
Asset Publisher
Lasy Państwowe na Europejskim Forum Samorządowym Local Trends – razem dla zmian i dialogu
Lasy Państwowe na Europejskim Forum Samorządowym Local Trends – razem dla zmian i dialogu
W dniach 13–14 października 2025 w Poznaniu odbyło się V Europejskie Forum Samorządowe Local Trends — wyjątkowe wydarzenie, łączące przedstawicieli samorządów, administracji centralnej, biznesu oraz środowisk eksperckich. To platforma do dyskusji o wyzwaniach, jakie stoją dziś przed jednostkami samorządowymi: o zmianach klimatu, bezpieczeństwie cyfrowym, transformacji energetycznej, a także roli społeczeństwa obywatelskiego i edukacji.
14 października 2025 r. w debacie „Jak budować synergię: Środowisko – Gospodarka – Społeczeństwo?” wziął udział Adam Wasiak, dyrektor generalny Lasów Państwowych.
Rozmowa dotyczyła m.in. roli Lasów Państwowych w budowaniu współpracy z samorządami i mieszkańcami. Las dla mieszkańców miast to przestrzeń rekreacji, edukacji i zdrowia psychicznego. Dla samorządów i włodarzy miast bliskość lasu to czynnik konkurencyjności miast, który wpływa na ich atrakcyjność i rozwój turystyki.
Lasy Państwowe to instytucja, która łączy zarządzanie zasobami leśnymi z potrzebami lokalnych społeczności oraz adaptacją do zmian klimatycznych. W wielu regionach kraju lasy zajmują znaczną część powierzchni gmin, nierzadko przekraczając 80 procent, jak choćby w Cisnej, Białowieży czy Osiecznicy. Lasy Państwowe są też często jednym z największych pracodawców w gminach, a ich działalność bezpośrednio wpływa na życie lokalnych społeczności.
W trosce o transparentność i dialog z samorządami, dyrektorzy Lasów Państwowych zostali zobowiązani do regularnego raportowania działań nadleśnictw przed radami gmin i sejmikami województw, obejmujących m.in. kwestie gospodarki leśnej, ochrony przyrody, planowania przestrzennego czy przeciwdziałania skutkom zmian klimatu.
- Transparentność, partycypacja społeczna i wzmocnienie współpracy pomiędzy Lasami Państwowymi a samorządami, to dla nas działania priorytetowe. Udział leśników w spotkaniach samorządowych to okazja do bezpośredniego kontaktu z mieszkańcami i przedstawicielami wspólnot lokalnych, a także rozmów na temat, zmiany klimatu, ochrony przyrody, zrównoważonej gospodarki leśnej, edukacji, turystyki czy poprawy infrastruktury komunikacyjnej - mówił Adam Wasiak, dyrektor generalny Lasów Państwowych.
Szczególnie istotna jest współpraca między samorządami a Lasami Państwowymi, która umożliwia budowanie odporności ekosystemów leśnych poprzez zwiększanie bioróżnorodności, rozwój struktury wielopiętrowej i wielopokoleniowej drzewostanów, a także angażowanie społeczności lokalnych w proces podejmowania decyzji dotyczących zalesiania, ochrony i zarządzania terenami leśnymi sąsiadującymi z zabudową.
Wszystkie te działania wpisują się w motyw przewodni Forum – dążenie do wzmocnienia odporności lokalnych środowisk na zmiany klimatyczne i społeczno-ekonomiczne.
Nasza obecność na Local Trends to wyraz chęci otwartego dialogu z samorządami, organizacjami pozarządowymi i innymi uczestnikami wydarzenia — nie tylko w roli obserwatora, lecz przede wszystkim jako partnera w rozmowach i wspólnych przedsięwzięciach rozwojowych. Udział w Forum stanowi dla nas okazję do dzielenia się doświadczeniami, pomysłami oraz modelami współpracy lokalnej, a także możliwość włączenia się w proces kształtowania rekomendacji i strategii samorządowych. To również szansa na nawiązanie nowych kontaktów i partnerstw, które mogą zaowocować konkretnymi projektami w przyszłości, oraz sposobność do wzmacniania dialogu pomiędzy instytucjami publicznymi, mieszkańcami i społecznościami lokalnymi. Wierzymy, że Forum Local Trends staje się impulsem do dalszych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, adaptacji do zmian klimatycznych i budowania trwałej współpracy w skali lokalnej.
