Asset Publisher Asset Publisher

Użytki ekologiczne

Użytki ekologiczne to zwykle obiekty o niewielkiej powierzchni – małe oczka wodne, śródpolne kępy drzew i krzewów, torfowiska, bagna i wydmy. To pozostałości ekosystemów, mające znaczenie dla zachowania różnorodności biologicznej. Obecnie mamy ich w Polsce ponad 9 tys. na powierzchni prawie 30 tys. ha.

W Nadleśnictwie Włocławek położonych jest ponad sto użytków ekologicznych o łącznej powierzchni około 300 hektarów. Celem utworzenia tego typu obiektów jest ochrona niewielkich obszarów o bardzo cennych walorach przyrodniczych,

Użytki ekologiczne usytuowane na terenie Nadleśnictwa Włocławek zostały objęte mocą ustawy o ochronie przyrody na podstawie rozporządzenia Wojewody Kujawsko-Pomorskiego nr 1/2004 z dnia 19. stycznia 2004 roku.

Wykaz użytków ekologicznych przedstawia poniższa tabela:

 

Leśnictwo

Powierzchnia w ha

Typ obiektu

Brześć Kuj.

1,89

bagno

Brześć Kuj.

0,42

bagno

Brześć Kuj.

1

bagno

Brześć Kuj.

2,72

bagno

Brześć Kuj.

2,99

bagno

Brześć Kuj.

0,49

bagno

Dębice

0,54

bagno

Dębice

0,45

bagno

Dębice

0,36

bagno

Poraza

0,35 bagno

Lipiny

1,28

bagno

Lipiny

0,93

bagno

Lipiny

0,62

bagno

Lipiny

2,96

bagno

Dębice

1

bagno

Dębice

0,74

bagno

Lipiny

4,32

bagno

Lipiny

1,62

bagno

Osięciny

0,24

bagno

Osięciny

0,8

bagno

Osięciny

1,79

bagno

Osięciny

0,8

łąka

Osięciny

0,21

bagno

Osięciny

0,74

łąka

Osięciny

0,22

bagno

Osięciny

0,68

bagno

Osięciny

0,3

bagno

Osięciny

0,26

bagno

Osięciny

0,64

bagno

Osięciny

0,82

bagno

Poraza

0,53

bagno

Poraza

2,27

bagno

Poraza

3,46

bagno

Poraza

1,47

bagno

Poraza

1,58

bagno

Poraza

1,01

bagno

Poraza

0,74

bagno

Poraza

0,48

bagno

Brześć Kuj.

0,26

bagno

Brześć Kuj.

4,92

bagno

Poraza

0,66

bagno

Brześć Kuj.

3,04

bagno

Brześć Kuj.

2,48

bagno

Poraza

1,55

bagno

Poraza

3,4

bagno

Brześć Kuj.

1,72

bagno

Szpetal

0,6

bagno

Szpetal

0,4

bagno

Szpetal

0,85

bagno

Szpetal

3,19

bagno

Szpetal

3,81

bagno

Szpetal

0,2

bagno

Szpetal

0,13

bagno

Szpetal

0,31

bagno

Szpetal

0,44

bagno

Szpetal

0,56

bagno

Szpetal

0,16

bagno

Szpetal

0,25

bagno

Szpetal

0,35

bagno

Szpetal

0,54

bagno

Szpetal

2,92

bagno

Szpetal

0,62

bagno z lustrem wody

Szpetal

0,62

bagno

Szpetal

0,37

bagno

Szpetal

0,15

bagno

Szpetal

0,32

bagno

Szpetal

0,86

bagno

Szpetal

1,05

bagno

Szpetal

0,17

bagno, z lustrem wody po torfie

Szpetal

0,3

bagno, z lustrem wody po torfie

Kurowo

4,36

bagno

Kurowo

0,6

bagno

Kurowo

2,1

bagno

Kurowo

2,07

bagno

Kurowo

14,7

bagno

Kurowo

5,92

bagno

Kurowo

2,81

bagno

Kurowo

1,04

bagno

Kurowo

4

bagno z lustrem wody

Kurowo

2,14

bagno

Goreń

1,17

bagno

Goreń

6,85

bagno

Goreń

1,99

bagno

Goreń

0,28

bagno

Goreń

0,98

bagno

Goreń

1,71

bagno

Goreń

1,01

bagno

Goreń

2,15

bagno

Dąb

0,87

bagno

Dąb

1,26

bagno

Dąb

0,56

bagno

Dąb

1,36

bagno

Dąb

1,29

bagno

Dąb

0,64

bagno

Dąb

1,47

bagno

Dąb

1,34

bagno

Ruda

0,4

bagno, spiętrzenie strugi

Ruda

0,71

bagno, spiętrzenie strugi

Ruda

1,46

bagno

Ruda

2,92

bagno

Ruda

5,23

bagno

Ruda

1,2

bagno

Ruda

0,39

bagno

Ruda

0,31

bagno

Ruda

0,8

bagno

Ruda

3,39

bagno

Rybnica

3,25

bagno

Rybnica

4,46

bagno

Rybnica

4,28

bagno

Rybnica

1,26

bagno

Rybnica

0,69

bagno

Rybnica

0,85

bagno

Rybnica

0,69

bagno

Rybnica

0,35

bagno

Rybnica

3,58

bagno

Rybnica

1,16

bagno

Rybnica

0,45

bagno

Rybnica

2,19

jezioro

Rybnica

1,91

bagno

Rybnica

4,36

bagno

Rybnica

1,77

bagno

Rybnica

1,73

bagno

Rybnica

0,92

bagno

Rybnica

4,35

bagno

Rybnica

0,5

bagno

Rybnica

0,48

bagno

Rybnica

3,4

zbiornik wodny

Rybnica

0,94

bagno

Rybnica

0,48

bagno

Rybnica

0,52

bagno

Rybnica

3,13

bagno

Rybnica

3,12

bagno

Mursk

1,37

bagno

Mursk

0,54

bagno

Mursk

2,88

bagno

Mursk

0,38

bagno

Mursk

2,07

bagno

Mursk

2,41

bagno

Mursk

8,98

bagno

Mursk

1,15

bagno

Mursk

1,61

bagno

Mursk

5,76

bagno

Mursk

0,41

bagno

Mursk

1,27

bagno

Mursk

0,6

bagno

Mursk

0,43

bagno

Mursk

0,83

bagno

Mursk

0,76

bagno

Mursk

1,64

bagno

Mursk

0,29

bagno

Mursk

0,26

bagno

Mursk

1,6

bagno

Mursk

0,47

bagno

Mursk

0,71

bagno

Mursk

0,86

bagno

Mursk

0,5

bagno

Kukawy

9,59

bagno

Kukawy

2,36

bagno

Kukawy

2,86

bagno

Mursk

2,4

bagno

Kukawy

2,95

bagno

Kukawy

2,62

bagno

Kukawy

0,43

bagno

Kukawy

2,3

bagno

Kukawy

0,9

bagno

Kukawy

1,2

bagno

Kukawy

3,2

bagno

Kukawy

2,5

bagno

Kukawy

2,18

bagno

Dzilno

2,24

bagno

Dzilno

0,57

bagno

Dzilno

1,97

bagno

Dzilno

2,03

bagno

RAZEM:

293,30

 

 


użytek ekologiczny Rybnica


użytek ekologiczny kukawy


użytek Ekologiczny dąb


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Lasy Państwowe na Europejskim Forum Samorządowym Local Trends – razem dla zmian i dialogu

Lasy Państwowe na Europejskim Forum Samorządowym Local Trends – razem dla zmian i dialogu

W dniach 13–14 października 2025 w Poznaniu odbyło się V Europejskie Forum Samorządowe Local Trends — wyjątkowe wydarzenie, łączące przedstawicieli samorządów, administracji centralnej, biznesu oraz środowisk eksperckich. To platforma do dyskusji o wyzwaniach, jakie stoją dziś przed jednostkami samorządowymi: o zmianach klimatu, bezpieczeństwie cyfrowym, transformacji energetycznej, a także roli społeczeństwa obywatelskiego i edukacji.

14 października 2025 r. w debacie „Jak budować synergię: Środowisko – Gospodarka – Społeczeństwo?” wziął udział Adam Wasiak, dyrektor generalny Lasów Państwowych.

Rozmowa dotyczyła m.in. roli Lasów Państwowych w budowaniu współpracy z samorządami i mieszkańcami. Las dla mieszkańców miast to przestrzeń rekreacji, edukacji i zdrowia psychicznego. Dla samorządów i włodarzy miast bliskość lasu to czynnik konkurencyjności miast, który wpływa na ich atrakcyjność i rozwój turystyki.

Lasy Państwowe to instytucja, która łączy zarządzanie zasobami leśnymi z potrzebami lokalnych społeczności oraz adaptacją do zmian klimatycznych. W wielu regionach kraju lasy zajmują znaczną część powierzchni gmin, nierzadko przekraczając 80 procent, jak choćby w Cisnej, Białowieży czy Osiecznicy. Lasy Państwowe są też często jednym z największych pracodawców w gminach, a ich działalność bezpośrednio wpływa na życie lokalnych społeczności.

W trosce o transparentność i dialog z samorządami, dyrektorzy Lasów Państwowych zostali zobowiązani do regularnego raportowania działań nadleśnictw przed radami gmin i sejmikami województw, obejmujących m.in. kwestie gospodarki leśnej, ochrony przyrody, planowania przestrzennego czy przeciwdziałania skutkom zmian klimatu.

- Transparentność, partycypacja społeczna  i  wzmocnienie współpracy pomiędzy Lasami Państwowymi a samorządami, to dla nas działania priorytetowe. Udział leśników w spotkaniach samorządowych to okazja do bezpośredniego kontaktu z mieszkańcami i przedstawicielami wspólnot lokalnych, a także rozmów na temat, zmiany klimatu, ochrony przyrody, zrównoważonej gospodarki leśnej, edukacji, turystyki czy poprawy infrastruktury komunikacyjnej - mówił Adam Wasiak, dyrektor generalny Lasów Państwowych.

Szczególnie istotna jest współpraca między samorządami a Lasami Państwowymi, która umożliwia budowanie odporności ekosystemów leśnych poprzez zwiększanie bioróżnorodności, rozwój struktury wielopiętrowej i wielopokoleniowej drzewostanów, a także angażowanie społeczności lokalnych w proces podejmowania decyzji dotyczących zalesiania, ochrony i zarządzania terenami leśnymi sąsiadującymi z zabudową.

Wszystkie te działania wpisują się w motyw przewodni Forum – dążenie do wzmocnienia odporności lokalnych środowisk na zmiany klimatyczne i społeczno-ekonomiczne.

Nasza obecność na Local Trends to wyraz chęci otwartego dialogu z samorządami, organizacjami pozarządowymi i innymi uczestnikami wydarzenia — nie tylko w roli obserwatora, lecz przede wszystkim jako partnera w rozmowach i wspólnych przedsięwzięciach rozwojowych. Udział w Forum stanowi dla nas okazję do dzielenia się doświadczeniami, pomysłami oraz modelami współpracy lokalnej, a także możliwość włączenia się w proces kształtowania rekomendacji i strategii samorządowych. To również szansa na nawiązanie nowych kontaktów i partnerstw, które mogą zaowocować konkretnymi projektami w przyszłości, oraz sposobność do wzmacniania dialogu pomiędzy instytucjami publicznymi, mieszkańcami i społecznościami lokalnymi. Wierzymy, że Forum Local Trends staje się impulsem do dalszych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, adaptacji do zmian klimatycznych i budowania trwałej współpracy w skali lokalnej.