Asset Publisher Asset Publisher

"ŚCIEŻKA ZDROWIA" FIT PARK

"Ścieżka zdrowia" jest terenem ogólnodostępnym, przeznaczonym do zabaw i aktywnego wypoczynku.

Na szlaku "ścieżki zdrowia" znajdziemy 11 przyrządów do ćwiczeń, a wśród nich:

1. Drążek - służy do podciągania się w celu wzmocnienia mięśni ramion oraz mięśni brzucha.

2. Drążek do fikołków - służy do wykonywania ćwiczeń takich jak fikołki i zwisy.

3. Drabinka prosta - pozwala na wykonywanie ćwiczeń wzmacniających mięśnie brzucha, a także zwisów rozwijających ramiona oraz przedramiona.

4. Drabinka linowa - służy do wspinania się, co rozwija mięśnie rąk i nóg.

5. Drabinka ukośna - pozwala na wykonywanie ćwiczeń wzmacniających mięśnie przedramion, ramion, barków, a także mięśnie brzucha.

6. Pieńki do ćwiczeń – poprzez przechodzenie z jednego pieńka na drugi przytrzymując się liny zawieszonej nad głową, urządzenie pomaga rozwijać poczucie równowagi oraz koordynację ruchową.

7. Poręcze – umożliwiają wykonanie zwisów lub ćwiczeń wzmacniających ramiona.

8. Równoważnia – jest prostym urządzeniem gimnastycznym do ćwiczeń i rozwoju równowagi oraz koordynacji ruchowej.

9. Ławeczka do brzuszków – pozwala na ćwiczenie mięśni nóg, brzucha oraz mięśni lędźwiowych.

10. Kółka akrobatyczne – urządzenie służące do podciągania się w celu wzmocnienia mięśni rąk oraz ramion.

11. Belki do przeskoków – urządzenie, które pozwala wzmocnić mięśnie nóg.


UWAGA: Z urządzeń znajdujących się na "ścieżce zdrowia" dzieci do lat 12 powinny korzystać pod opieką osób dorosłych.


Ścieżka edukacyjna „Dzilno”

Ścieżka edukacyjna rozpoczyna się w pobliżu szkółki leśnej w leśnictwie Przyborowo. Do dyspozycji gości dostępny jest przestronny Parking zarówno dla pojazdów osobowych jak i autobusów.
W dalszą podróż ruszamy już pieszo…

1 Tablica - Ścieżka edukacyjna „Dzilno" Ścieżka ma długość 3,5 km długości, prowadzi przez bardzo malownicze i różnorodne tereny. Na początek pobytu w lesie wszyscy mogą dowiedzieć się jak powinni się w lesie zachować aby nie zniszczyć naszego wspólnego dobra.

2 Tablica „Zagrożenie lasów – pożary" na tym przystanku dowiemy się czego nie można robić w lesie oraz podstawowych informacji o szkodach jakie pożary tworzą w środowisku.

3 Tablica „Szkółka leśna" – to pierwszy etap przy hodowli lasu. Przedstawiono tutaj podstawowe prace szkółkarskie ale również piękny widok na Szkółkę leśną.

4 Tablica „Leśny wodopój i życie wokół niego" Gdzie można nauczyć się tropić zwierzęta jakie napotkamy przy wodopoju. To woda jest najważniejsza do życia, ale i zdrowia wszystkich organizmów.

5 Tablica „Warstwowa budowa lasu" Na tym przystanku dowiadujemy się jak różnorodne jest życie w lesie oraz że dla każdego zwierzęcia jest miejsce w lesie.

6 Tablica „Dąb szypułkowy szlachcic wśród drzew" Dzięki tej tablicy możemy się dowiedzieć jakie zastosowanie ma dąb i dlaczego jest to drzewo tak bardzo cenione.

7 Tablica „Użytek ekologiczny ważny element różnorodności biologicznej" Ochrona przyrody jest bardzo ważna dla zachowania bioróżnorodności więc  jakie zwierzęta możemy tam znaleźć?

8 Tablica „ Las różnorodność gatunkowa, ochrona i gospodarka" Monokultura czy różnorodność? W tym miejscu uzyskamy na to jakże ważne i trudne pytanie.

9 Tablica „Ekosystem jeziora Dzilno" Roślinność szuwarowa, ryby, drzewostan żywiczarski. Te informacje można szczegółowo omówić wygodnie siedząc przy ognisku i piekąc kiełbaskę.

Wygodne wiaty w  gorący dzień uraczą nas przyjemnym cieniem, a śpiew ptaków i blask słońca odbitego od tafli jeziora zostanie zapamiętany przez wszystkich na bardzo długo.

Następnym przystankiem jest wieża obserwacyjna ze wspaniałym widokiem na jezioro Dzilno. Osoby zafascynowane fotografią jak i obserwacją przyrody na pewno z przyjemnością odwiedzą to miejsce wielokrotnie. 

10 Tablica „Zbiorowiska leśne ekosystemów podmokłych" Występujące w pobliżu zbiorowisk wodnych podmokłe tereny to teren o wielkiej różnorodności. Króluje w nich olsza czarna, wierzba …  i co jeszcze ?

Przy tym przystanku wybudowana jest kładka obserwacyjna, dzięki której każdy ma możliwość z bliska obejrzeć roślinność, terenów podmokłych, nie niszcząc jej. 


Ścieżki dydaktyczna "Nordic Walking"

Ścieżka ta jest podzielona na 2 ścieżki o różnej długości i stopniu trudności.

Ścieżka rekreacyjna o długości 3,5 km prowadząca ze stadionu na osiedlu Zazamcze do Uzdrowiska Wieniec, oznakowana zielonym piktogramem.
Ścieżka sportowa o długości 4,5 km rozpoczynającą się i kończącą na stadionie na osiedlu Zazamcze, oznakowana czerwonym piktogramem.

1 Tablica „Zielona ścieżka zdrowia Nordic Walking"
(Ścieżka rekreacyjna oraz sportowa)

Jest to tablica rozpoczynająca ścieżkę, zawiera podstawowe informacje opisująca długość i przebieg trasy wraz z mapą.

2 Tablica „Nordic Walking dlaczego tak skuteczny?"
(Ścieżka rekreacyjna oraz sportowa)

Przy tej tablicy poznamy wiele zalet spacerów z kijami. Dowiemy się z jakimi dolegliwościami wskazane jest uprawianie Nordic Walking.

3 Tablica „Poziom zaawansowania
(Ścieżka rekreacyjna oraz sportowa)

Opisuje 3 poziomy zaawansowania Nordic Walking. Szczegółowo przedstawia dla kogo przeznaczony jest każdy z tych stopni. Rysunki zamieszczone na tablicy przedstawiają przykładowe ćwiczenia z kijami urozmaicające trening.

4 Tablica „Nordic Walking przez cały rok"
(Ścieżka rekreacyjna oraz sportowa)

W jaki sposób rozpocząć przygodę z Nordic Walking? W jaki sposób poprawnie wykorzystywać kije do marszu? Dowiemy się tego na tej stacji. Są tutaj również przedstawione kolejne ćwiczenia dodatkowe z kijami. Obok jest zlokalizowana wiata służąca odpoczynkowi, chwili relaksu, a czas spędzony na odpoczynku można z całą pewnością wykorzystać na podziwianie otaczającej przyrody.

5 Tablica „Sport zdrowie i rekreacja w jednym"
(Ścieżka rekreacyjna)

Na pytanie dla kogo i w jakim celu jest Nordic Walking dowiemy się z tej tablicy. Na ilustracjach przedstawione są pierwsze kroki, na co zwrócić uwagę przy pracy kijami, oraz jakie błędy są najczęściej popełniane.

6 Tablica „Nordic Walking dla każdego"
(Ścieżka rekreacyjna)

Tablica przedstawia dla osób w jakim wieku przeznaczony jest Nordic Walking, oraz co jest nam potrzebne do uprawiania tego sportu. Obrazek przedstawia również prawidłową technikę marszu z kijami, wraz z opisem.

7 Tablica „Zielona ścieżka zdrowia Nordic walking"
(Ścieżka rekreacyjna)

Jest to tablica rozpoczynająca ścieżkę, zawiera podstawowe informacje opisująca długość i przebieg trasy wraz z mapą. Jest to ta sama tablica co na tablica 1 ponieważ ścieżką można chodzić zarówno od stadionu jak i od uzdrowiska. Przy tej tablicy zlokalizowana jest wiata oraz sporo ławeczek. W pobliżu rozpoczyna się inna ścieżka edukacyjna „Zdrowy gaj"

 

5 Tablica „Jak rośnie las"
(Ścieżka sportowa)

Przedstawia proces od zebrania nasion do pielęgnacji dojrzałego drzewostanu. Zdjęcia ukazują te prace w rzeczywistości.

6 Tablica „Ochrona przeciwpożarowa"
(Ścieżka sportowa)

Jakie są przyczyny powstawania pożarów? Nie każdy z nas zdaje sobie sprawę, że większość pożarów powoduje człowiek. Dlatego tak ważna jest świadomość na ten temat. Tablica informuje jak leśnicy zapobiegają rozprzestrzenianiu się pożarów, i jakie są konsekwencje pożaru dla środowiska. Przy tej tablicy zlokalizowana jest również przestronna wiata do odpoczynku.

7 Tablica „Sprzymierzeńcy lasu"
(Ścieżka sportowa)

Las to olbrzymia różnorodność zwierząt. Duża część z nich to wielcy przyjaciele leśników. Pomagają im głównie chronić las przed różnymi zagrożeniami. Co to za zwierzęta i w jaki sposób wspomagają pracę leśników opisane jest na tej tablicy. 


Ścieżka edukacyjna „Zdrojowy Gaj”

Ścieżka edukacyjna rozpoczyna się w pobliżu uzdrowiska Wieniec w leśnictwie Poraza. W pobliżu początku trasy znajduje się wiata oraz ławeczki. Długość ścieżki 1,5 km.

 Ścieżka na całej długości jest oznaczona znakiem zielonego podgrzybka  na drzewach.

 1 Tablica „Leśna ścieżka przyrodnicza Zdrojowy gaj"

jest tablicą informacyjną, opisującą przebieg trasy, biegnącej wśród dorodnego drzewostanu sosnowego. Na trasie znajdują się ławeczki oraz wiaty na których można odpocząć i spędzić chwilę relaksu na świeżym powietrzu w otoczeniu leśnego środowiska.

2 Tablica „Ptaki naszych lasów"

przedstawia ptaki występujące w Nadleśnictwie Włocławek. Kolorowe ilustracje pięknie przedstawiają ubarwienie a krótkie opisy pozwalają na wyobrażenie sobie rzeczywistych rozmiarów tych ptaków.

3 Tablica „Funkcje lasu"

Tutaj dowiemy się jaka jest definicja lasu, jego funkcję oraz kto i w zgodzie z jaką zasadą tymi lasami się zajmuje. Obok tej tablicy umiejscowiona jest wiata pozwalająca na odpoczynek oraz podziwianie lasu.

4 Tablica „Użytkowanie lasu"

Czym jest użytkowanie lasu? Jakie produkty głównie pozyskujemy, a jakie ubocznie? Wszystkie te, a również jak wykorzystuje się leśne dary natury wyczytacie na tej tablicy. Pamiętajmy jednak aby piękno lasu pozostawić w niezdewastowane, pozostawiając tym samym wspólne dobro dla przyszłych pokoleń.

5 Tablica „Grzyby naszych lasów"

Grzybobranie jest jednym z najprzyjemniejszych form spędzania czasu w jesienne dni. Jednak pamiętajmy o tym że grzyby również mogą być bardzo niebezpieczne. Aby uniknąć szkodliwego działania grzybów niejadalnych i trujących należy je poznać. Zbierajmy tylko grzyby jadalne, te których jesteśmy pewni. Przy tej tablicy możemy zapoznać się z niektórymi gatunkami grzybów zarówno jadalnych jak i niejadalnych.

6 Tablica „Dlaczego las jest taki ważny?"

Las to naturalne piękno, ale nie tylko. Czy wiesz wszystko na temat pozytywnego wpływu lasu zarówno na środowisko, gospodarkę jak i życie człowieka? Ile tlenu produkuje 60 letnia sosna i wyrośnięty buk ? ile tleny produkują wszystkie lasy w ciągu roku? Ile wody las transpiruje? Czy drewno można czymś zastąpić? Te informacje wyczytacie na tej tablicy. Obok zlokalizowana jest wiata w której sami możecie wymyśleć kolejne pozycje odpowiedzi na to pytanie:  „Dlaczego las jest taki ważny?"

7 Tablica „Ścieżka przyrodnicza Zdrojowy gaj" Ścieżkę można zwiedzać zarówno w jedną jak i w drugą stronę. Z tego względu tablica powitalna jest na początku i na końcu. 


Scieżki dydaktyczne

Ścieżki przyrodniczo - dydaktyczne służą popularyzacji idei ochrony przyrody, krajobrazu, historii oraz czynnemu wypoczynkowi. Działalność dydaktyczna, edukacyjna, oświatowa w zakresie popularyzacji tych wartości prowadzi do wykształcenia wśród całego społeczeństwa prawidłowych postaw proekologicznych.

.


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Nowe pokolenie lasów

Nowe pokolenie lasów

Jak co roku, także i tej wiosny pojawi się w naszym regionie nowe pokolenie lasów. Jest to niezwykle ważny moment w rozpoczynającej się czasami ponad stuletniej historii danego lasu, ponieważ od kondycji sadzonek oraz składu gatunkowego przyszłego drzewostanu zależy, jak będzie sobie radził przez całe życie ekosystem leśny.

Ile drzew posadzimy w regionie?

W 2025 roku w regionie pojawi się prawie 3.600 ha nowych lasów, w tym prawie 100 ha to odnowienia naturalne. Zdecydowana większość nowych lasów zostanie zainicjowane wiosną, ale planujemy też sadzić drzewa jesienią. Najczęściej do tego celu wykorzystujemy sadzonki wyhodowane w szkółkach polowych. Tam z nasion wysianych bezpośrednio do gruntu wyrastają z czasem sadzonki drzew. Jedne, jak sosna, potrzebują zaledwie rok lub dwa, by być gotowymi do sadzenia w lesie, inne wymagają dłuższej troski ze strony leśnika, jak np. buki i dęby, które potrzebują ok. 2-3 lat. Dopiero po tym czasie są przygotowane do wysadzenia na gruntach leśnych. W tym roku posadzimy 25,5 mln młodych drzew, z tego 15,5 mln będą stanowić sadzonki gatunków iglastych, a 10 mln – sadzonki gatunków liściastych.

Hodujemy także sadzonki z tzw. zakrytym systemem korzeniowym – w szkółce kontenerowej nasiona wysiewane są do specjalnych cel w paletach. Te nasiona (bez względu na gatunek drzewa) trafiają na specjalną mieszankę substratu, w którym dominuje torf. Wraz ze wzrostem młodego drzewa, jego system korzeniowy korzysta z bryłki substratu. Z nią także trafia do lasu i wraz z upływem czasu dalej korzysta z zawartych w niej substancji. Takie drzewka mają specjalne przeznaczenie – wykorzystujemy je tam, gdzie sadzonka ma trudniejsze warunki – np. siedlisko jest uboższe lub może być mniej wilgoci w glebie. Właśnie te sadzonki wykorzystujemy jesienią, gdy w glebie pogłębia się deficyt wody. Jeszcze jedną ważną zaletą młodych drzew ze szkółki kontenerowej jest ich hodowla w cyklu rocznym – w ciągu maksymalnie 12 miesięcy od siewu, drzewka są gotowe do wysadzenia w lesie. W 2025 roku posadzimy ok. 3,2 mln sadzonek z zakrytym systemem korzeniowym.

Od czego zależy, ile sadzonek i których gatunków drzew będziemy potrzebować?

Od wielu czynników, ale przede wszystkim od siedliska, na którym będzie rósł las – drzewa posadzone na zbyt ubogim siedlisku w stosunku do ich wymagań, będą rosnąć bardzo wolno, łatwo ulegać czynnikom chorobotwórczym. Sytuacja odwrotna może spowodować np. zbyt duże ugałęzienie drzew w młodym wieku i ich silną konkurencję osobniczą o przestrzeń, światło i wodę.

Należy pamiętać, ze pod pojęciem siedliska kryje się nie tylko gleba (i jej żyzność), ale również rzeźba terenu, warunki wilgotnościowe oraz lokalny klimat. Są to elementy, które także analizujemy, dobierając skład gatunkowy przyszłego lasu. Dla przykładu na wzniesieniach terenu sadzimy gatunki, które cechuje wysoka światłożądność, jak np. modrzew. Z kolei w obniżeniach terenu, gdzie często zalega wiosną ciężkie i zimne powietrze, czyli tworzą się zmrozowiska, lokujemy świerki, które radzą sobie porannymi chłodami.

Bardzo ważne jest także to, co rosło na gruncie wcześniej – jeśli mamy do czynienia z gruntem porolnym, wówczas musimy tak dobrać gatunki drzew, by poradziły sobie z licznymi patogenami chorobotwórczymi, które znajdują się w glebie. Są to zwykle owady oraz grzyby. Dlatego na takich gruntach sadzimy drzewa mniej wymagające – naszym planem na najbliższe sto lat jest przekształcenie tego miejsca. Odbywa się to właśnie za sprawą lasu, który poradzi sobie w tych warunkach, jednocześnie wpłynie na procesy przebiegające w glebie….ale do tego potrzeba kilkudziesięciu lat, a czasami dłużej.

Wyzwaniem obecnych czasów są dla nas zmiany klimatyczne. Dlatego planując, które gatunki drzew posadzimy w nowym lesie, uwzględniamy również to, co już się dzieje lub przewidujemy, że się wydarzy. Jednym z największych znaków naszych czasów jest brak wody. Nawalne deszcze, które się zdarzają niestety nie zasilają rezerwuarów wody, jakimi są lasy, ponieważ spływają zwykle po powierzchni gleby. Niewielka ilość wody przedostaje się w jej głąb. Zdecydowanie częściej mamy do czynienia z długimi okresami wysokich temperatur powietrza, które potęgują zjawisko obniżania odporności drzewostanów. W takiej sytuacji niestety działanie chorobotwórczych grzybów lub gwałtowne namnażanie się owadów (czyli gradacja) jest dla lasu silnym ciosem, który zaczyna się od stresu, spowodowanego niedoborem wody lub długim okresem wysokich temperatur powietrza.

Panta rhei - wszystko płynie (Heraklit z Efezu)

Na naszych oczach zmienia się przyroda. Już wiemy, że świerki, brzozy, sosny będą zajmować tereny położone bardziej na północ i wschód lub wyżej względem poziomu morza, a gatunki liściaste – bardziej dynamiczne i ciepłolubne , sukcesywnie, powoli będą władać obszarami, z których wycofają się pionierzy (świerki, brzozy, sosny). Potwierdzają tę tendencję leśnicy, którzy zbierają często przez kilkadziesiąt lat pracy zawodowej obserwacje i doświadczenie, a także naukowcy, który dokładnie badają zjawisko migracji gatunków drzew m.in. poprzez modelowanie przyszłych zasięgów występowania gatunków drzew w oparciu o ich wymagania ekologiczne w różnych wariantach klimatycznych.

Jedno jest pewne – wszystko ulega zmianie, lasy także. Rolą leśników jest wspieranie tej zmiany - pomaganie tym gatunkom, które się wycofują i popieranie tych, dla których zmieniający się klimat jest odpowiedni. Dlatego leśnicy działają z perspektywą przyszłych dekad, a nawet stuleci.