Asset Publisher
"ŚCIEŻKA ZDROWIA" FIT PARK
"Ścieżka zdrowia" jest terenem ogólnodostępnym, przeznaczonym do zabaw i aktywnego wypoczynku.
Na szlaku "ścieżki zdrowia" znajdziemy 11 przyrządów do ćwiczeń, a wśród nich:
1. Drążek - służy do podciągania się w celu wzmocnienia mięśni ramion oraz mięśni brzucha.
2. Drążek do fikołków - służy do wykonywania ćwiczeń takich jak fikołki i zwisy.
3. Drabinka prosta - pozwala na wykonywanie ćwiczeń wzmacniających mięśnie brzucha, a także zwisów rozwijających ramiona oraz przedramiona.
4. Drabinka linowa - służy do wspinania się, co rozwija mięśnie rąk i nóg.
5. Drabinka ukośna - pozwala na wykonywanie ćwiczeń wzmacniających mięśnie przedramion, ramion, barków, a także mięśnie brzucha.
6. Pieńki do ćwiczeń – poprzez przechodzenie z jednego pieńka na drugi przytrzymując się liny zawieszonej nad głową, urządzenie pomaga rozwijać poczucie równowagi oraz koordynację ruchową.
7. Poręcze – umożliwiają wykonanie zwisów lub ćwiczeń wzmacniających ramiona.
8. Równoważnia – jest prostym urządzeniem gimnastycznym do ćwiczeń i rozwoju równowagi oraz koordynacji ruchowej.
9. Ławeczka do brzuszków – pozwala na ćwiczenie mięśni nóg, brzucha oraz mięśni lędźwiowych.
10. Kółka akrobatyczne – urządzenie służące do podciągania się w celu wzmocnienia mięśni rąk oraz ramion.
11. Belki do przeskoków – urządzenie, które pozwala wzmocnić mięśnie nóg.
UWAGA: Z urządzeń znajdujących się na "ścieżce zdrowia" dzieci do lat 12 powinny korzystać pod opieką osób dorosłych.
Ścieżka edukacyjna „Dzilno”
Ścieżka edukacyjna rozpoczyna się w pobliżu szkółki leśnej w leśnictwie Przyborowo. Do dyspozycji gości dostępny jest przestronny Parking zarówno dla pojazdów osobowych jak i autobusów.
W dalszą podróż ruszamy już pieszo…
1 Tablica - Ścieżka edukacyjna „Dzilno" Ścieżka ma długość 3,5 km długości, prowadzi przez bardzo malownicze i różnorodne tereny. Na początek pobytu w lesie wszyscy mogą dowiedzieć się jak powinni się w lesie zachować aby nie zniszczyć naszego wspólnego dobra.
2 Tablica „Zagrożenie lasów – pożary" na tym przystanku dowiemy się czego nie można robić w lesie oraz podstawowych informacji o szkodach jakie pożary tworzą w środowisku.
3 Tablica „Szkółka leśna" – to pierwszy etap przy hodowli lasu. Przedstawiono tutaj podstawowe prace szkółkarskie ale również piękny widok na Szkółkę leśną.
4 Tablica „Leśny wodopój i życie wokół niego" Gdzie można nauczyć się tropić zwierzęta jakie napotkamy przy wodopoju. To woda jest najważniejsza do życia, ale i zdrowia wszystkich organizmów.
5 Tablica „Warstwowa budowa lasu" Na tym przystanku dowiadujemy się jak różnorodne jest życie w lesie oraz że dla każdego zwierzęcia jest miejsce w lesie.
6 Tablica „Dąb szypułkowy szlachcic wśród drzew" Dzięki tej tablicy możemy się dowiedzieć jakie zastosowanie ma dąb i dlaczego jest to drzewo tak bardzo cenione.
7 Tablica „Użytek ekologiczny ważny element różnorodności biologicznej" Ochrona przyrody jest bardzo ważna dla zachowania bioróżnorodności więc jakie zwierzęta możemy tam znaleźć?
8 Tablica „ Las różnorodność gatunkowa, ochrona i gospodarka" Monokultura czy różnorodność? W tym miejscu uzyskamy na to jakże ważne i trudne pytanie.
9 Tablica „Ekosystem jeziora Dzilno" Roślinność szuwarowa, ryby, drzewostan żywiczarski. Te informacje można szczegółowo omówić wygodnie siedząc przy ognisku i piekąc kiełbaskę.
Wygodne wiaty w gorący dzień uraczą nas przyjemnym cieniem, a śpiew ptaków i blask słońca odbitego od tafli jeziora zostanie zapamiętany przez wszystkich na bardzo długo.
Następnym przystankiem jest wieża obserwacyjna ze wspaniałym widokiem na jezioro Dzilno. Osoby zafascynowane fotografią jak i obserwacją przyrody na pewno z przyjemnością odwiedzą to miejsce wielokrotnie.
10 Tablica „Zbiorowiska leśne ekosystemów podmokłych" Występujące w pobliżu zbiorowisk wodnych podmokłe tereny to teren o wielkiej różnorodności. Króluje w nich olsza czarna, wierzba … i co jeszcze ?
Przy tym przystanku wybudowana jest kładka obserwacyjna, dzięki której każdy ma możliwość z bliska obejrzeć roślinność, terenów podmokłych, nie niszcząc jej.
Ścieżki dydaktyczna "Nordic Walking"
Ścieżka ta jest podzielona na 2 ścieżki o różnej długości i stopniu trudności.
Ścieżka rekreacyjna o długości 3,5 km prowadząca ze stadionu na osiedlu Zazamcze do Uzdrowiska Wieniec, oznakowana zielonym piktogramem.
Ścieżka sportowa o długości 4,5 km rozpoczynającą się i kończącą na stadionie na osiedlu Zazamcze, oznakowana czerwonym piktogramem.
1 Tablica „Zielona ścieżka zdrowia Nordic Walking"
(Ścieżka rekreacyjna oraz sportowa)
Jest to tablica rozpoczynająca ścieżkę, zawiera podstawowe informacje opisująca długość i przebieg trasy wraz z mapą.
2 Tablica „Nordic Walking dlaczego tak skuteczny?"
(Ścieżka rekreacyjna oraz sportowa)
Przy tej tablicy poznamy wiele zalet spacerów z kijami. Dowiemy się z jakimi dolegliwościami wskazane jest uprawianie Nordic Walking.
3 Tablica „Poziom zaawansowania
(Ścieżka rekreacyjna oraz sportowa)
Opisuje 3 poziomy zaawansowania Nordic Walking. Szczegółowo przedstawia dla kogo przeznaczony jest każdy z tych stopni. Rysunki zamieszczone na tablicy przedstawiają przykładowe ćwiczenia z kijami urozmaicające trening.
4 Tablica „Nordic Walking przez cały rok"
(Ścieżka rekreacyjna oraz sportowa)
W jaki sposób rozpocząć przygodę z Nordic Walking? W jaki sposób poprawnie wykorzystywać kije do marszu? Dowiemy się tego na tej stacji. Są tutaj również przedstawione kolejne ćwiczenia dodatkowe z kijami. Obok jest zlokalizowana wiata służąca odpoczynkowi, chwili relaksu, a czas spędzony na odpoczynku można z całą pewnością wykorzystać na podziwianie otaczającej przyrody.
5 Tablica „Sport zdrowie i rekreacja w jednym"
(Ścieżka rekreacyjna)
Na pytanie dla kogo i w jakim celu jest Nordic Walking dowiemy się z tej tablicy. Na ilustracjach przedstawione są pierwsze kroki, na co zwrócić uwagę przy pracy kijami, oraz jakie błędy są najczęściej popełniane.
6 Tablica „Nordic Walking dla każdego"
(Ścieżka rekreacyjna)
Tablica przedstawia dla osób w jakim wieku przeznaczony jest Nordic Walking, oraz co jest nam potrzebne do uprawiania tego sportu. Obrazek przedstawia również prawidłową technikę marszu z kijami, wraz z opisem.
7 Tablica „Zielona ścieżka zdrowia Nordic walking"
(Ścieżka rekreacyjna)
Jest to tablica rozpoczynająca ścieżkę, zawiera podstawowe informacje opisująca długość i przebieg trasy wraz z mapą. Jest to ta sama tablica co na tablica 1 ponieważ ścieżką można chodzić zarówno od stadionu jak i od uzdrowiska. Przy tej tablicy zlokalizowana jest wiata oraz sporo ławeczek. W pobliżu rozpoczyna się inna ścieżka edukacyjna „Zdrowy gaj"
5 Tablica „Jak rośnie las"
(Ścieżka sportowa)
Przedstawia proces od zebrania nasion do pielęgnacji dojrzałego drzewostanu. Zdjęcia ukazują te prace w rzeczywistości.
6 Tablica „Ochrona przeciwpożarowa"
(Ścieżka sportowa)
Jakie są przyczyny powstawania pożarów? Nie każdy z nas zdaje sobie sprawę, że większość pożarów powoduje człowiek. Dlatego tak ważna jest świadomość na ten temat. Tablica informuje jak leśnicy zapobiegają rozprzestrzenianiu się pożarów, i jakie są konsekwencje pożaru dla środowiska. Przy tej tablicy zlokalizowana jest również przestronna wiata do odpoczynku.
7 Tablica „Sprzymierzeńcy lasu"
(Ścieżka sportowa)
Las to olbrzymia różnorodność zwierząt. Duża część z nich to wielcy przyjaciele leśników. Pomagają im głównie chronić las przed różnymi zagrożeniami. Co to za zwierzęta i w jaki sposób wspomagają pracę leśników opisane jest na tej tablicy.
Ścieżka edukacyjna „Zdrojowy Gaj”
Ścieżka edukacyjna rozpoczyna się w pobliżu uzdrowiska Wieniec w leśnictwie Poraza. W pobliżu początku trasy znajduje się wiata oraz ławeczki. Długość ścieżki 1,5 km.
Ścieżka na całej długości jest oznaczona znakiem zielonego podgrzybka na drzewach.
1 Tablica „Leśna ścieżka przyrodnicza Zdrojowy gaj"
jest tablicą informacyjną, opisującą przebieg trasy, biegnącej wśród dorodnego drzewostanu sosnowego. Na trasie znajdują się ławeczki oraz wiaty na których można odpocząć i spędzić chwilę relaksu na świeżym powietrzu w otoczeniu leśnego środowiska.
2 Tablica „Ptaki naszych lasów"
przedstawia ptaki występujące w Nadleśnictwie Włocławek. Kolorowe ilustracje pięknie przedstawiają ubarwienie a krótkie opisy pozwalają na wyobrażenie sobie rzeczywistych rozmiarów tych ptaków.
3 Tablica „Funkcje lasu"
Tutaj dowiemy się jaka jest definicja lasu, jego funkcję oraz kto i w zgodzie z jaką zasadą tymi lasami się zajmuje. Obok tej tablicy umiejscowiona jest wiata pozwalająca na odpoczynek oraz podziwianie lasu.
4 Tablica „Użytkowanie lasu"
Czym jest użytkowanie lasu? Jakie produkty głównie pozyskujemy, a jakie ubocznie? Wszystkie te, a również jak wykorzystuje się leśne dary natury wyczytacie na tej tablicy. Pamiętajmy jednak aby piękno lasu pozostawić w niezdewastowane, pozostawiając tym samym wspólne dobro dla przyszłych pokoleń.
5 Tablica „Grzyby naszych lasów"
Grzybobranie jest jednym z najprzyjemniejszych form spędzania czasu w jesienne dni. Jednak pamiętajmy o tym że grzyby również mogą być bardzo niebezpieczne. Aby uniknąć szkodliwego działania grzybów niejadalnych i trujących należy je poznać. Zbierajmy tylko grzyby jadalne, te których jesteśmy pewni. Przy tej tablicy możemy zapoznać się z niektórymi gatunkami grzybów zarówno jadalnych jak i niejadalnych.
6 Tablica „Dlaczego las jest taki ważny?"
Las to naturalne piękno, ale nie tylko. Czy wiesz wszystko na temat pozytywnego wpływu lasu zarówno na środowisko, gospodarkę jak i życie człowieka? Ile tlenu produkuje 60 letnia sosna i wyrośnięty buk ? ile tleny produkują wszystkie lasy w ciągu roku? Ile wody las transpiruje? Czy drewno można czymś zastąpić? Te informacje wyczytacie na tej tablicy. Obok zlokalizowana jest wiata w której sami możecie wymyśleć kolejne pozycje odpowiedzi na to pytanie: „Dlaczego las jest taki ważny?"
7 Tablica „Ścieżka przyrodnicza Zdrojowy gaj" Ścieżkę można zwiedzać zarówno w jedną jak i w drugą stronę. Z tego względu tablica powitalna jest na początku i na końcu.
Scieżki dydaktyczne
Ścieżki przyrodniczo - dydaktyczne służą popularyzacji idei ochrony przyrody, krajobrazu, historii oraz czynnemu wypoczynkowi. Działalność dydaktyczna, edukacyjna, oświatowa w zakresie popularyzacji tych wartości prowadzi do wykształcenia wśród całego społeczeństwa prawidłowych postaw proekologicznych.
.
Asset Publisher
2 lutego obchodzimy World Wetland Day, czyli Światowy Dzień Mokradeł
2 lutego obchodzimy World Wetland Day, czyli Światowy Dzień Mokradeł
Lasy Państwowe od wielu lat realizują szereg bardzo ważnych inicjatyw służących bagnom, mokradłom i terenom podmokłym, jak również ochronie szeroko rozumianych zasobów wodnych w polskich lasach. W ramach projektów małej retencji w ostatnich latach leśnicy zbudowali na zarządzanych przez siebie terenach 9500 polderów, zastawek i progów zwalniających, zatrzymujących wodę w lesie.
„Bagna dla naszej wspólnej przyszłości” to hasło tegorocznej edycji Światowego Dnia Mokradeł, które w dobie zmiany klimatu i okresowej suszy w polskich lasach leśnicy powtarzają od lat. To oni, jako przyrodnicy, prowadząc wielofunkcyjną gospodarkę leśną mają świadomość tego, jak cennym zasobem w środowisku leśnym jest woda.
– Wychodząc z propozycją objęcia szczególną ochroną 17% powierzchni Lasów Państwowych – czyli obszaru 1,2 mln ha będących w zarządzie PGL LP, leśnicy ujęli w tym zestawieniu wiele cennych przyrodniczo siedlisk, w tym także mokradłowych. Bo lasy to bardzo skomplikowane ekosystemy, które dziś, w dobie zmian klimatu, wymagają szczególnej uwagi i troski, wyrażonej indywidualnym podejściem i dostosowaniem prowadzonych działań gospodarczych do warunków przyrodniczych i klimatycznych – powiedział Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych.
W ramach projektów małej retencji leśnicy realizują szereg zadań służących gromadzeniu i zatrzymywaniu wody w lesie oraz spowolnieniu powierzchniowego spływu:
- Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu
– mała retencja oraz przeciwdziałanie erozji wodnej na terenach nizinnych, zwany
też projektem małej retencji nizinnej. Projekt stanowi obecnie kontynuację działań realizowanych przez leśników od 2007 roku, których celem jest wzmocnienie odporności nizinnych ekosystemów leśnych na zagrożenia powodowane zmianą klimatu poprzez realizację kompleksowych działań retencyjnych i przeciwerozyjnych. Projekt ma również na celu minimalizację negatywnych skutków naturalnych zjawisk pogodowych i klimatycznych, jak choćby susze, pożary czy też powodzie i podtopienia. - Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu
– mała retencja oraz przeciwdziałanie erozji wodnej na terenach górskich, zwany też małą retencją górską. W ramach projektu realizowane są zadania zbliżone do zakresu wpisującego się w małą retencję nizinną, aczkolwiek z uwagi na lokalizację projektu – tereny górskie – projekt bezpośrednio wpływa ma wzmocnienie górskich ekosystemów leśnych. Projekt m.in. minimalizuje negatywne skutki intensywnych i długotrwałych opadów atmosferycznych, ekstremalnego przepływu wód w korytach, spływów powierzchniowych oraz niezwykle destrukcyjnego działania wód wezbraniowych.
Lasy Państwowe prowadzą również projekt „Lasy dla mokradeł – ochrona siedlisk hydrogenicznych na obszarach cennych przyrodniczo”. Jego najważniejszym celem jest przywrócenie funkcji lub utrzymanie stanu bagien, torfowisk i innych terenów podmokłych pozostających w zarządzie PGL LP na obszarach Sieci Natura 2000 i poza nimi. Projekt został uwzględniony w wykazie planowanych operacji o znaczeniu strategicznym w Programie Operacyjnym FEnIKS. Projekt opiera się o współpracę jednostek LP (ponad 120 nadleśnictw) z Uniwersytetem Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu oraz z Centrum Ochrony Mokradeł.
– O tym, że bez wody nie ma życia – zarówno dla przyrody, jak i dla człowieka, wiedzą wszyscy, jednakże w kwestiach edukacji przyrodniczej, dotyczącej cennych ekosystemów bagiennych i mokradeł, mamy jeszcze wiele do zrobienia. Tereny podmokłe to bardzo często unikalne miejsca występowania chronionych gatunków flory i fauny, dom dla wielu owadów oraz ostoje populacji ptaków – dodaje dyrektor Koss.
Leśnicy dbają o mokradła i tereny bagienne nie tylko od święta! Każdego roku, w ramach zajęć edukacyjnych prowadzonych przez leśników, tysiące osób: dzieci, młodzieży i ludzi dorosłych, poznają niezwykły świat ekosystemów leśnych, których funkcjonowanie jest uzależnione od wody. Lasy to niezwykle złożone i bardzo wrażliwe obiekty przyrodnicze, w których niedobór lub brak wody objawiają się na wiele sposobów: od zanikania określonych gatunków roślin i zwierząt, po osłabienie, choroby i zamieranie całych fragmentów lasów. Świadomość zagrożeń, które niesie ze sobą zmiana klimatu i to jak możemy starać się im przeciwdziałać, łagodząc jej skutki, to zagadnienia, na które edukatorzy leśni starają się uwrażliwić jak największe grono odbiorców.
Leśnicy postrzegają lasy ekosystemowo, jako swoiste systemy „naczyń połączonych”. Oznacza to nic innego jak to, że lasy to nie tylko drzewa, ale też m.in. rezerwuar zasobów wodnych, tworzących każdorazowo unikalne, leśne mikroklimaty, warunkujący wilgotność siedlisk, a co za tym idzie – kształtujący bogactwo przyrodnicze danego obszaru.