Asset Publisher
Park edukacyjny
Park Edukacji Ekologicznej Nadleśnictwa Włocławek powstał ze środków Unii Europejskiej w ramach osi priorytetowej – Zachowanie i racjonalne użytkowanie środowiska – działania – Ochrona i promocja zasobów przyrodniczych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Umowa o dofinansowanie budowy Parku edukacyjnego między Urzędem Marszałkowskim w Toruniu a Nadleśnictwem Włocławek została zawarta dnia 28.09.2012r.
W Parku Edukacyjnym została posadzona nawo roślinność, powstała łąka kwiatowa, jezioro z roślinnością wodną, w pobliżu większości roślin zostały zlokalizowane tabliczki informacyjne przedstawiające krótki opis, nazwę gatunku rośliny, pochodzenie rośliny oraz zdjęcie. Powstała wiata z ławkami dla widowni umożliwiająca występy. Został również skonstruowane miejsce dokarmiania ptaków, oraz plac zabaw dla najmłodszych gości parku edukacyjnego. Zbudowano miejsce na ognisko z miejscami do siedzenia. W pobliżu znajdują się tablice edukacyjne zawierające ważne informacje o formach ochrony przyrody. Na terenie całego Parku Edukacyjnego zostały utworzone ścieżki spacerowe umożliwiające zwiedzanie
. Koszty inwestycji Edukacja ekologiczna poprzez budowę parku edukacyjnego
Całkowita wartość inwestycji: 378 915,65 zł
Wydatki kwalifikowane: 308 061,50 zł
Wartość dofinansowania: 214 243,05 zł
Wkład własny nadleśnictwa: 93 818,45 zł
Prace budowlane Parku Edukacyjnego zostały zakończone.
Film promujący park edukacyjny znajduje się w materiałach do pobrania.
doposażenie ścieżki edukacyjnej Dzilno
Ścieżka edukacyjna „Dzilno" powstała ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego: Oś priorytetowa 2. „Zachowanie i racjonalne użytkowanie środowiska" Działanie 2.6 Ochrona i promocja zasobów przyrodniczych.Umowa o dofinansowanie została podpisana z początkiem roku 2013.
Na ścieżce edukacyjnej „Dzilno" znajduje się Miejsce Postoju dla samochodów osobowych oraz autokarów z wiatami, ławkami i stolikami, tablice edukacyjne, miejsce przystosowane do rozpalenia ogniska, wiaty, wieża obserwacyjna z widokiem na jezioro Dzilno, oraz kładka obserwacyjna.
Koszty inwestycji Edukacja ekologiczna poprzez budowę ścieżki dydaktycznej "Dzilno"
• Całkowita wartość projektu: 493 230,00 zł brutto
• Koszt kwalifikowalny: 399 000,00 zł
• Wartość dofinansowania: 270 300,00 zł
• Wkład własny nadleśnictwa: 119 700,00 zł
Ośrodek Edukacji Ekologicznej
Ośrodek Edukacji Ekologicznej Nadleśnictwa Włocławek powstał ze środków Unii Europejskiej w ramach ogłoszonego konkursu nr RPOWKP 52/II/2.6./2010 dla działania 2.6 Ochrona i promocja zasobów przyrodniczych, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013. Umowa o dofinansowanie budowy Ośrodka Edukacji Ekologicznej między Urzędem Marszałkowskim w Toruniu a Nadleśnictwem Włocławek została zawarta w marcu 2012.
W Ośrodku Edukacji Ekologicznej powstała sala ekspozycyjna zawierająca telewizory wyświetlające m.in. rośliny i zwierzęta chronione, typy siedliskowe lasu, profile glebowe, budowę drzew. Powstały ekspozycje Rezerwatów przyrody: Jazy, Grodno, Gościąż, Olszyny Rakutowskie, Wójtowski Grąd,
Pomniki przyrody występujące w Nadleśnictwie Włocławek, Obszary Natura 2000, Ochrona lasu, Ekosystem leśny, Nasadzenia, Ochrona, Pielęgnacja, Pozyskanie drewna, Obróbka drewna.
Powstała również multimedialna sala ćwiczeń, wyposażona w ekran i projektor multimedialny, stoły, krzesła oraz półki pozwalające na przechowywanie materiałów.
Sala wystaw czasowych zawierająca plansze do wystawiania prac. Powstal mównież magazyn materiałów edukacyjnych, w dużymi regałami. Zostało również wykonane biuro edukatora, które również zostało wyposażone.
Koszty inwestycji: Edukacja ekologiczna poprzez budowę ośrodka edukacji ekologicznej
Całkowita wartość inwestycji: 489 394,59 zł
Wydatki kwalifikowalne: 397 881,78 zł
Wartość dofinansowania: 278 517,24 zł
Wkład własny nadleśnictwa: 119 364,54 zł
Koszty inwestycji:
Doposażenie ośrodka edukacji ekologicznej
Całkowita wartość inwestycji: 499 822,80 zł
Wydatki kwalifikowalne: 406 360,00 zł
Wartość dofinansowania: 317 360,00 zł
Wkład własny nadleśnictwa: 89 000,00 zł
Budowa i doposażenie Ośrodka Edukacji Ekologicznej zostały zakończone.
Udostępnienie atrakcyjnych turystycznie terenów leśnych poprzez budowę miejsc postoju pojazdów
Regionalny Program Województwa Kujawsko-Pomorskiego (RPO WKP) na lata 2007-2013 został oficjalnie zatwierdzony przez Komisję Europejską 10 października 2007 r. Instytucją odpowiedzialną za zarządzanie i wdrażanie RPO WKP (Instytucją Zarządzająca RPO) jest Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Udostępnienie atrakcyjnych turystycznie terenów leśnych poprzez budowę miejsc postoju pojazdów na terenie gm. Włocławek. Przedsięwzięcie realizowane będzie w ramach Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 (Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi). W ramach projektu powstały 4 miejsca postoju pojazdów na terenie Leśnictwa Goreń, Kukawy i Ruda. Dzięki przedsięwzięciu tereny w pobliżu miejsc postoju pojazdów zostały udostępnione do zwiedzania, dzięki możliwości dojazdu i pozostawienia samochodu. Projekt został zakończony.
Koszty kwalifikowalne: 79 000 zł
Kwota dofinansowania: 67 000 zł
Asset Publisher
Ślad węglowy Lasów Państwowych policzony
Ślad węglowy Lasów Państwowych policzony
Po raz pierwszy w historii swojego istnienia Lasy Państwowe obliczyły ilość emitowanych przez organizację gazów cieplarnianych. Wiedza ta pozwoli podjąć działania ograniczające emisje.
Inwentaryzacja, zrealizowana w ramach projektu rozwojowego Lasy Węglowe, objęła tzw. zakresy 1 i 2 raportowania śladu węglowego i obejmuje rok 2023 r. Zakres 1 obejmuje emisje bezpośrednie powstałe w wyniku spalania paliw w pojazdach, budynkach, urządzeniach i narzędziach, które są własnością Lasów Państwowych lub nad którymi sprawują one bezpośredni nadzór, a także emisje pochodzące z klimatyzacji. W zakres 2 wchodzą z kolei emisje pośrednie, które nie są wytwarzane na terenie organizacji, ale powstają w wyniku produkcji energii elektrycznej i ciepła przez Lasy Państwowe kupowanych i zużywanych.
Zgodnie z przeprowadzonymi kalkulacjami całkowity ślad węglowy Lasów Państwowych w roku 2023 wyniósł 65 440,2 ton CO2e (ekwiwalentu CO2 w ujęciu market-based). Określenie market-based oznacza, że jest to ilość emisji obliczona na podstawie wskaźnika emisyjności publikowanego przez konkretnego sprzedawcę energii. W ujęciu location-based (czyli na podstawie średniego wskaźnika emisyjności dla Polski, który przedstawia faktyczną wielkość emisji powstałych na terenie kraju, publikowanego przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami) ślad węglowy Lasów Państwowych w ubiegłym roku wyniósł 60 615,7 ton CO2e.
- Znajomość wielkości tych emisji oraz miejsc ich powstawania jest kluczowa dla podjęcia działań, które pozwolą je zredukować, a tym samym zmniejszyć niekorzystny wpływ na klimat – mówi Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych. – Choć nie mamy obowiązku raportowania emisji wytwarzanych gazów cieplarnianych, to powinniśmy wprowadzać najlepsze praktyki, nie tylko w gospodarce leśnej czy ochronie przyrody, lecz także w innych obszarach naszej działalności.
Z których źródeł pochodzi najwięcej emisji gazów cieplarnianych w Lasach Państwowych? W zakresie pierwszym (emisji bezpośrednich) – są to paliwa transportowe; w zakresie drugim (emisji pośrednich) – energia elektryczna. Pod względem obszarów powstawania emisji – za ich największą część odpowiadają nieruchomości (ponad 71%). Pojazdy, drugie w kolejności, są źródłem 28% emisji gazów cieplarnianych. Narzędzia i maszyny specjalistyczne odpowiadały za ok. 1% zeszłorocznych emisji, co jest wartością nieznaczącą przy obecnej strukturze emisji, jednak jest to też źródło, które będzie monitorowane w kolejnych latach.
Wyniki pierwszego raportu nt. śladu węglowego LP wskazują, że - aby ograniczyć emisje – Lasy Państwowe muszą w pierwszej kolejności skupić się na poprawie efektywności energetycznej budynków oraz wymianie pojazdów na niskoemisyjne.
Lasy Państwowe wiele inicjatyw dekarbonizacyjnych już podjęły i prowadzą konsekwentnie od kilku lat m.in. w ramach projektów rozwojowych: Podnoszenie Efektywności Energetycznej Budynków w PGL LP oraz Las Energii. Są wśród nich m.in.:
- proces audytowania energetycznego budynków w celu identyfikacji działań poprawiających ich efektywność energetyczną, które będą mogły być wdrożone w LP.
- Produkcja energii z OZE we własnych instalacjach, głównie fotowoltaicznych. W ten sposób wyprodukowaliśmy 6 461 MWh w 2023 r.
- Wykorzystanie pojazdów elektrycznych.
- Zakup zielonej energii od zewnętrznych dostawców. W 2023 r. zakupiliśmy 3 557 MWh zielonej energii.
- Automatyzacja zbierania danych i liczenia śladu węglowego wraz z ich zarządzaniem.
- Edukacja wewnętrzna – szkolenia dla pracowników LP, promocja dobrych praktyk m.in. w oszczędnym gospodarowaniu energią.
- Wykorzystanie biomasy na cele energetyczne (emisje z tego działania są monitorowane i raportowane).
Lasy Państwowe jako główny dostawca drewna w Polsce muszą brać pod uwagę, że nie funkcjonują w gospodarczej i legislacyjnej próżni. Znacząca część odbiorców tego surowca już jest albo będzie w najbliższym czasie musiała ujawniać ślad węglowy swoich produktów, który powstał w trakcie ich wytworzenia. Bez informacji o śladzie węglowym od producenta surowca nie będą oni w stanie w pełni tego zrobić. Wymóg ten już teraz można porównać z potrzebą posiadania certyfikatów typu FSC/ PEFC.
Obecnie w Lasach Państwowych trwają przygotowania do rozszerzenia inwentaryzacji i obliczania śladu węglowego produktów LP w całym cyklu ich życia, czyli w tzw. zakresie „od kołyski do bramy”. Przeprowadzanie kalkulacji emisji gazów cieplarnianych planowane jest co roku.
Zbieranie danych do inwentaryzacji trwa kilka miesięcy i jest nie lada wyzwaniem, zważywszy na fakt, że w skład LP wchodzi blisko 500 jednostek o różnej charakterystyce energetycznej. W celu agregacji danych wykorzystano indywidualne narzędzie opracowane przez Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych we współpracy z Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych na potrzeby całej organizacji. Natomiast sam proces poprzedził cykl szkoleń dla pracowników LP odpowiedzialnych za wprowadzanie danych do aplikacji.