Asset Publisher Asset Publisher

Pomniki przyrody

Pomniki przyrody to zwykle pojedyncze okazy przyrody ożywionej bądź nieożywionej. Najczęściej występującymi w lasach pomnikami przyrody są najstarsze i największe drzewa. W całej Polsce mamy około 11 tys. pomników, z czego 8,5 tys. stanowią właśnie drzewa.

Obiekt nr

Dokument ustanawiający

Położenie

Opis obiektu

Wiek

( w roku uznania )

 

 

oddział

Gmina/leśnictwo

 

1

Orzeczenie nr 1 Wojewody Włocławskiego z dnia           06-01-1981r

137w

Włocławek/ Kukawy

Dąb szypułkowy, wys. 23m  obwód 650 cm

250

2

Zarządzenie Wojewody Włocławskiego z dnia 20-12-1988r,( Dz.U.Woj. nr 4 poz.55 z 1989r

210g,h

Baruchowo/Kurowo

Dęby szypułkowe 6 szt. wys.25;25;27;26;26;27m

Obwód:260;261;399;286;349;437

 

 

160;160

190;190

 

 

 

3

Zarządzenie Wojewody Włocławskiego z dnia 20-12-1988r,( Dz.U.Woj. nr 4 poz.55 z 1989r

84m

Włocławek/Dąb

Modrzew europejski wys. 26m, obwód 285 cm

120

           

4

Uchwała Rady Gminy Włocławek nr XLVI/186/98        z dnia 08-06-1998r.

153nx

Włocławek/Rybnica

Jesion wyniosły wys. 30m Obwód pnia 430cm

160

5

Uchwała Rady Gminy Włocławek nr XLVI/186/98        z dnia 08-06-1998r.

25a

Włocławek/Rybnica

Sosna zwyczajna wys. 20m Obwód pnia 275cm

140

6

Uchwała Rady Gminy Włocławek nr XLVI/186/98        z dnia 08-06-1998r.

4h

Włocławek/Dąb

Dąb szypułk. wys. 25m

Obwód pnia 320cm

150

 

 

 

 

7

Uchwała Rady Gminy Włocławek nr XLVI/186/98        z dnia 08-06-1998r.

86c

Włocławek/Dąb

Olsza czarna wys. 20m

Obwód pnia 210cm

110

 

 

 

 

8

Uchwała Rady Gminy Włocławek nr XLVI/186/98        z dnia 08-06-1998r.

5c

Włocławek/Dąb

Jałowiec wys. 5m

Obwód korony 600cm

-

 

 

 

 

9

Uchwała Rady Gminy Włocławek nr XLVI/186/98        z dnia 08-06-1998r.

153 xx

Włocławek/Rybnica

Dąb szypułkowy wys. 27m Obwód pnia 450cm

 

160

10

Uchwała Rady Gminy Włocławek nr XLVI/186/98        z dnia 08-06-1998r.

190j

Włocławek/Wikaryjskie

Sosna pospolita wys. 20m Obwód pnia 220cm

160

11

Uchwała Rady Gminy Włocławek nr XLVI/186/98        z dnia 08-06-1998r.

185i

Włocławek/Wikaryjskie

Sosna pospolita wys. 23m Obwód pnia 250cm

170

12

Zarządzenie PWRN                    w Bydgoszczy nr 414/70 z dnia 22-04-1970r.

48a

M.Włocławek/Szpetal

Głaz narzutowy, skała granitowa Obwód 530cm

 

-

13

Uchwała Komisarza Rządowego dla Gminy Włocławek nr XVII/2002 z dnia 25-01-2002r.

137b

Włocławek/Kukawy

Sosna posp. Wys. 25m

Obwód pnia 270cm

120

 

 

 

 

 

 

Sosna posp. Wys. 18m

Obwód pnia 250cm

120

 

 

 

 

 

 

Sosna posp. Wys. 15m

Obwód pnia 250cm

120

 

 

 

14

Uchwała Rady Miejskiej Brześcia Kujawskiego nr XVII-115 z dnia 29-06-2004r.

235 d

Brześć Kuj./Poraza

Dąb szyp. wys. 24m obwód pnia 385 cm

160

15

Uchwała Rady Gminy Dobre nr XII/57/2015 z 8 września 2015r.

346 g

Dobre/ Osięciny

Dąb szypułkowy wys.20m, obwód pni 470 cm

-

16

Uchwała nr XXX/49/2017 Rady Miasta Włocławek z dnia 27.03.2017r.

40 c

M. Włocławek/ Szpetal

Dąb bezszypułkowy, wys.20 m, obwód pnia 280 cm, pierśnica 90 cm

-

 


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Ślad węglowy Lasów Państwowych policzony

Ślad węglowy Lasów Państwowych policzony

Po raz pierwszy w historii swojego istnienia Lasy Państwowe obliczyły ilość emitowanych przez organizację gazów cieplarnianych. Wiedza ta pozwoli podjąć działania ograniczające emisje.

Inwentaryzacja, zrealizowana w ramach projektu rozwojowego Lasy Węglowe, objęła tzw. zakresy 1 i 2 raportowania śladu węglowego i obejmuje rok 2023 r. Zakres 1 obejmuje emisje bezpośrednie powstałe w wyniku spalania paliw w pojazdach, budynkach, urządzeniach i narzędziach, które są własnością Lasów Państwowych lub nad którymi sprawują one bezpośredni nadzór, a także emisje pochodzące z klimatyzacji. W zakres 2 wchodzą z kolei emisje pośrednie, które nie są wytwarzane na terenie organizacji, ale powstają w wyniku produkcji energii elektrycznej i ciepła przez Lasy Państwowe kupowanych i zużywanych.

Zgodnie z przeprowadzonymi kalkulacjami całkowity ślad węglowy Lasów Państwowych w roku 2023 wyniósł 65 440,2 ton CO2e (ekwiwalentu CO2 w ujęciu market-based). Określenie market-based oznacza, że jest to ilość emisji obliczona na podstawie wskaźnika emisyjności publikowanego przez konkretnego sprzedawcę energii. W ujęciu location-based (czyli na podstawie średniego wskaźnika emisyjności dla Polski, który przedstawia faktyczną wielkość emisji powstałych na terenie kraju, publikowanego przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami) ślad węglowy Lasów Państwowych w ubiegłym roku wyniósł 60 615,7 ton CO2e.

- Znajomość wielkości tych emisji oraz miejsc ich powstawania jest kluczowa dla podjęcia działań, które pozwolą je zredukować, a tym samym zmniejszyć niekorzystny wpływ na klimat – mówi Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych. – Choć nie mamy obowiązku raportowania emisji wytwarzanych gazów cieplarnianych, to powinniśmy wprowadzać najlepsze praktyki, nie tylko w gospodarce leśnej czy ochronie przyrody, lecz także w innych obszarach naszej działalności.

Z których źródeł pochodzi najwięcej emisji gazów cieplarnianych w Lasach Państwowych? W zakresie pierwszym (emisji bezpośrednich) – są to paliwa transportowe; w zakresie drugim (emisji pośrednich) – energia elektryczna. Pod względem obszarów powstawania emisji – za ich największą część odpowiadają nieruchomości (ponad 71%). Pojazdy, drugie w kolejności, są źródłem 28% emisji gazów cieplarnianych. Narzędzia i maszyny specjalistyczne odpowiadały za ok. 1% zeszłorocznych emisji, co jest wartością nieznaczącą przy obecnej strukturze emisji, jednak jest to też źródło, które będzie monitorowane w kolejnych latach.

Wyniki pierwszego raportu nt. śladu węglowego LP wskazują, że - aby ograniczyć emisje – Lasy Państwowe muszą w pierwszej kolejności skupić się na poprawie efektywności energetycznej budynków oraz wymianie pojazdów na niskoemisyjne.

Lasy Państwowe wiele inicjatyw dekarbonizacyjnych już podjęły i prowadzą konsekwentnie od kilku lat m.in. w ramach projektów rozwojowych: Podnoszenie Efektywności Energetycznej Budynków w PGL LP oraz Las Energii. Są wśród nich m.in.:

  • proces audytowania energetycznego budynków w celu identyfikacji działań poprawiających ich efektywność energetyczną, które będą mogły być wdrożone w LP.
  • Produkcja energii z OZE we własnych instalacjach, głównie fotowoltaicznych. W ten sposób wyprodukowaliśmy 6 461 MWh w 2023 r.
  • Wykorzystanie pojazdów elektrycznych.
  • Zakup zielonej energii od zewnętrznych dostawców. W 2023 r. zakupiliśmy 3 557 MWh zielonej energii.
  • Automatyzacja zbierania danych i liczenia śladu węglowego wraz z ich zarządzaniem.
  • Edukacja wewnętrzna – szkolenia dla pracowników LP, promocja dobrych praktyk m.in. w oszczędnym gospodarowaniu energią.
  • Wykorzystanie biomasy na cele energetyczne (emisje z tego działania są monitorowane i raportowane).

Lasy Państwowe jako główny dostawca drewna w Polsce muszą brać pod uwagę, że nie funkcjonują w gospodarczej i legislacyjnej próżni. Znacząca część odbiorców tego surowca już jest albo będzie w najbliższym czasie musiała ujawniać ślad węglowy swoich produktów, który powstał w trakcie ich wytworzenia. Bez informacji o śladzie węglowym od producenta surowca nie będą oni w stanie w pełni tego zrobić. Wymóg ten już teraz można porównać z potrzebą posiadania certyfikatów typu FSC/ PEFC. 

Obecnie w Lasach Państwowych trwają przygotowania do rozszerzenia inwentaryzacji i obliczania śladu węglowego produktów LP w całym cyklu ich życia, czyli w tzw. zakresie „od kołyski do bramy”. Przeprowadzanie kalkulacji emisji gazów cieplarnianych planowane jest co roku.

Zbieranie danych do inwentaryzacji trwa kilka miesięcy i jest nie lada wyzwaniem, zważywszy na fakt, że w skład LP wchodzi blisko 500 jednostek o różnej charakterystyce energetycznej. W celu agregacji danych wykorzystano indywidualne narzędzie opracowane przez Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych we współpracy z Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych na potrzeby całej organizacji. Natomiast sam proces poprzedził cykl szkoleń dla pracowników LP odpowiedzialnych za wprowadzanie danych do aplikacji.