Asset Publisher Asset Publisher

Geocaching

Marzyliście w dzieciństwie o poszukiwaniu skarbów, niczym bohaterowie powieści Roberta L. Stevensona czy filmów o dzielnym Indianie Jonesie? Jeśli dodatkowo uważacie, że poszukiwanie może być ciekawsze niż sam skarb, to geocaching jest czymś dla was.

Geocaching powstał dokładnie 4 maja 2000 r. Amerykanin Dave Ulmer ukrył tego dnia w lesie wiadro wypełnione różnymi przedmiotami. Jego współrzędne podał na grupie dyskusyjnej użytkowników nawigacji satelitarnej GPS. Ci przez kolejne dni, z wykorzystaniem swoich odbiorników GPS, poszukiwali wiadra i dzielili się swoimi wrażeniami na grupie. Wkrótce w podobny sposób różne pojemniki zaczęli ukrywać inni entuzjaści technologii satelitarnego namierzania obiektów. Niedługo też po raz pierwszy użyto nazwy geocaching.

Wszystko to było możliwe dzięki odkodowaniu, wcześniej zakłócanego przez wojskowych, sygnału wysyłanego przez satelity do odbiorników GPS. System nawigacji satelitarnej GPS został bowiem stworzony przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych. Nic zatem dziwnego, że początkowo miał służyć wyłącznie celom militarnym. Jednak po pomyłkowym zestrzeleniu w 1983 r. nad terytorium b. ZSRR koreańskiego samolotu pasażerskiego uznano, że GPS powinien zostać udostępniony także cywilom. Aż do 2000 r. dla zwykłych użytkowników pozostawał jednak właściwie bezużyteczny, bowiem tzw. degradacja sygnału, zapobiegliwie wprowadzona przez wojsko, ograniczała dokładność określania pozycji do 100 metrów. Po decyzji Billa Clintona o wyłączeniu zakłócania, dokładność systemu wzrosła do 4-12 metrów. Rozpoczęła się nowa era nie tylko dla turystów i podróżników, ale też w wielu innych dziedzinach życia. Szacuje się, że dziś już 6-7 proc. europejskiego PKB (produktu krajowego brutto) zależy od zastosowań nawigacji satelitarnej.

Na tropie przygody

Na czym dziś polega geocaching? Od czasów Dave'a Ulmera główna idea nie zmieniła się. To gra terenowa polegająca na poszukiwaniu, przede wszystkim z użyciem GPS, „skarbów" ukrytych przez jej innych uczestników. „Skarbami" są skrzynki - wodoszczelne pojemniki, zawierające drobne przedmioty oraz dziennik.

Jak zacząć zabawę w geocaching? Na początek musimy wybrać skrzynkę, której będziemy poszukiwać. Bazy skrzynek znajdziemy w serwisach internetowych, takich jak opencaching.pl czy geocaching.pl. Na początku warto wybrać skrzynkę tradycyjną (czyli taką, której położenie jest dokładnie określone) i o niezbyt wysokim poziomie zadań i trudności terenu (określane są one w pięciostopniowej skali). Jeśli wybierzemy skrzynkę, którą niedawno ktoś odnalazł, mamy większą szansę, że nie została jeszcze zniszczona. Warto więc sprawdzić w bazie ostatnie zapisy jej dotyczące. 

Przed wyruszeniem na wyprawę, poza zanotowaniem wszystkich szczegółów dotyczących skrzynki, dobrze jest przejrzeć mapę, żeby zapoznać się z terenem. Na wyprawę warto wziąć łopatkę i rękawice, przydać może się też zestaw naprawczy, na wypadek, gdyby skrzynka była uszkodzona (torebki foliowe, ołówek, nowy dziennik), a także jakiś przedmiot na wymianę. Najważniejszym wyposażeniem będzie oczywiście GPS. Możemy kupić oddzielne urządzenie lub - wykorzystując moduł GPS w swoim smartfonie - zainstalować aplikację, która pokazuje nasze położenie, a nierzadko jest także od razu zintegrowana z bazą ukrytych skrzynek. W wyborze odpowiedniej opcji pomogą nam forumowicze w jednym z poświęconych geocachingowi serwisów internetowych.

Las pełen niespodzianek

W internetowych bazach można znaleźć coraz więcej skrzynek ukrywanych w lasach, również przez samych leśników. Jest to bowiem jeszcze jeden sposób na przyciągnięcie turystów do lasów i pokazanie ich piękna. Chcąc znaleźć w bazie takie skrzynki, najlepiej w wyszukiwarce jako ich właściciela, podać "nadleśnictwo". Można też o nie zapytać w siedzibie nadleśnictwa. Każde takie pytanie będzie zachętą dla leśników, by przygotować na swoim terenie tego typu atrakcje dla turystów.
Kilkanaście skrzynek w najciekawszych miejscach swoich lasów ukryli np. leśnicy z Nadleśnictwa Katowice (RDLP Katowice). Opis każdej z nich przybliża przy okazji historię miejsca. Reakcje internautów są entuzjastyczne. Wysoko poprzeczkę zawiesili pracownicy Nadleśnictwa Lidzbark (RDLP Olsztyn). Ich skrytki w formie wyrzeźbionego ptaka zostały umieszczone w koronach drzew, 12-20 metrów nad ziemią. Zdobycie wszystkich, czyli przejście trasy "Tylko dla orłów", to nie lada wyzwanie.

Skrzynka z zagadką

Podczas zabawy w geocaching w lesie trzeba pamiętać o jednej, bardzo ważnej sprawie. Skrzynek nie można zakopywać! Rozkopywanie gruntu, a nawet rozgarnianie ściółki to niszczenie lasów. Jest to wykroczenie karane grzywną. Właśnie ze względu na ochronę lasów, niektóre serwisy internetowe nie pozwalają w swoich bazach na rejestrację skrzynek zakopanych w lesie.

Zgodnie ze zwyczajem, znalazca skrzynki powinien wpisać się w dzienniku, który zwykle jest w niej schowany. Można też wymienić znaleziony w skrzynce przedmiot lub dołożyć własny (zazwyczaj są to drobne zabawki, maskotki). W przypadku niektórych skrzynek celem samym w sobie jest przenoszenie ukrytych w nich przedmiotów z jednej lokalizacji do innej i śledzenie w serwisach internetowych tras, pokonywanych przez fanty. Po powrocie z każdej wyprawy powinniśmy opisać nasze poszukiwania z serwisie, w którym skrzynka była zarejestrowana, nawet jeśli nie udało jej się znaleźć.

Zabawę w poszukiwanie skrzynek można urozmaicać na różne sposoby. Żeby znaleźć skrzynkę multicache, trzeba pokonać etapy, a na każdym z nich otrzymuje się tylko część potrzebnych informacji. Z kolei skrzynka typu quiz wymaga rozwiązania zagadki: może to być  łamigłówka, puzzle do ułożenia lub obliczenia. Skrzynki oznaczane są także dodatkowymi parametrami, które określają czego możemy spodziewać się na miejscu. Z pewnością na brak wrażeń nie będziemy narzekać.


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Rozstrzygnięcie konkursu "Zagrożenia Lasu"

Rozstrzygnięcie konkursu "Zagrożenia Lasu"

WYNIKI KONKURSU

W dniu 23.05.2024 r. odbyło się posiedzenie komisji konkursowej w sprawie rozstrzygnięcia konkursu „Zagrożenia Lasu” dla przedszkoli i szkół podstawowych z terenu województwa kujawsko – pomorskiego.

 

Komisja w składzie:

1. Malwina Wesołowska – przewodniczący

2. Anna Gidaszewska – członek

3. Klaudia Sejdowska – członek

4. Wojciech Zasada  – członek

 

dokonała oceny nadesłanych prac pod  kątem zgodności z przyjętym regulaminem, oryginalności
i pomysłowości interpretacji tematu, walorów edukacyjnych i promocyjnych oraz zaangażowaniu
w wykonanie pracy.

W zorganizowanym przez Nadleśnictwo Włocławek konkursie wzięło udział 72 uczestników 
z terenu województwa kujawsko – pomorskiego.

 

Nagrodzeni zostali:

Grupa wiekowa: Przedszkola

I miejsce:

Klara Pawłowska, Oddział Przedszkolny w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Smólniku, opiekun: Sybilla Jaroszewska

 

II miejsce:

Aleksandra Kobielska, Niepubliczne Przedszkole ,,Mali Odkrywcy” w Osięcinach, opiekun: Dorota Wódecka

 

III miejsce:

Marcel Stankiewicz, Przedszkole Publiczne nr 17 im. ,,Krainy Fantazji” we Włocławku, opiekun: Jolanta Lińczak

 

Wyróżnienie:

  1.  Julia Stachera, Niepubliczne Przedszkole ,,Mali Odkrywcy” w Osięcinach, opiekun: Dorota Wódecka
  2.  Oliwia Szarzankiewicz, Przedszkole Publiczne nr 17 im. ,,Krainy Fantazji”
    we Włocławku, opiekun: Małgorzata Kłosowska

 

Nagrodzeni za udział:

  1.  Szymon Kosiński, Oddział Przedszkolny w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Smólniku, opiekun: Agnieszka Wiśniewska
  2.  Oliwia Mrówczyska, Niepubliczne Przedszkole ,,Mali Odkrywcy” w Osięcinach, opiekun: Dorota Wódecka

 

 

 

Grupa wiekowa: klasy 1 – 3

 

I miejsce:

Lena Walczak, Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Chodczu, opiekun Kamila Szałańska

 

II miejsce:

Julia Nelsen, Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Chodczu, opiekun: Beata Gonera

 

III miejsce:

Dorian Jarzębiński, Szkoła Podstawowa nr 23 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego we Włocławku, opiekun: Dagmara Pszczółkowska

 

Wyróżnienie:

  1.  Witold Grzelak, Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Kowalu, opiekun: Monika Rudzińska
  2.  Karol Józef Dymkowski, Szkoła Podstawowa nr 19 we Włocławku, opiekun: Agnieszka Kranc

 

Nagrodzeni za udział:

  1.  Oliwia Balińska, Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Kowalu, opiekun: Anna Mularska
  2.  Natalia Pawłowska, Szkoła Podstawowa Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich im. bł. Jana Pawła II w Modzerowie, opiekun: Monika Murawska

 

Grupa wiekowa: klasy 4-8

 

I miejsce:

Aleksandra Dwórznik, Szkoła Podstawowa nr 22 im. Janusza Korczaka we Włocławku, opiekun: Katarzyna Górawska

 

II miejsce:

Jakub Nelsen, Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Chodczu, opiekun: Joanna Kulińska

 

III miejsce:

Hanna Chaberska, Szkoła Podstawowa nr 22 im. Janusza Korczaka we Włocławku, opiekun: Katarzyna Górawska

 

Wyróżnienie:

  1.  Tobiasz Michalak, Zespół Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim, opiekun: Iwona Banasiak
  2.  Oliwia Urbaniak, Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Chodczu, opiekun: Karolina Janicka

 

Nagrodzeni za udział:

  1.  Zofia Straszewska, Szkoła Podstawowa nr 22 im. Janusza Korczaka
    we Włocławku, opiekun: Katarzyna Górawska
  2.  Zuzanna Zielińska, Szkoła Podstawowa nr 12 im. Władysława Broniewskiego
    we Włocławku, opiekun: Joanna Balcerak

Wręczenie nagród i wyróżnień laureatom nastąpi poprzez odbiór osobisty przez nagrodzonego wraz z opiekunem prawnym bądź nauczycielem w dniach 18 czerwca, w godzinach 12.30 – 14.30
 w Ośrodku Edukacji Ekologicznej przy Nadleśnictwie Włocławek ul. Ziębia 13, 87 - 800 Włocławek
. Nadleśnictwo Włocławek dopuszcza możliwość, odbioru nagrody poprzez osobę upoważnioną przez opiekuna prawnego lub nauczyciela, po przedstawieniu pisemnej zgody. Nagrody nieodebrane przez laureatów zostaną wysłane za pośrednictwem poczty lub dostarczone przez pracownika Nadleśnictwa Włocławek do Placówki Oświatowej nagrodzonego.

Gratulujemy zwycięzcom i dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział.