Asset Publisher Asset Publisher

Zajęcia edukacyjne - tematyka

Zapraszamy na „Leśne lekcje” w Nadleśnictwie Włocławek.

Nadleśnictwo Włocławek  zaprasza na: 

- lekcje w Ośrodku Edukacji Ekologicznej oraz Parku Edukacyjnym przy siedzibie nadleśnictwa;

- lekcje z przewodnikiem (leśnikiem) na ścieżkach edukacyjnych oraz najciekawszych przyrodniczo terenach nadleśnictwa;

- lekcje z przewodnikiem (leśnikiem) na ścieżkach edukacyjnych: „Dzilno", „Zdrojowy Gaj" oraz „Nordic Walking" oraz najciekawszych przyrodniczo terenach nadleśnictwa.

- spotkania z leśnikiem w szkołach i innych instytucjach;

- spotkania z leśnikiem poza szkołą;

- akcje, imprezy okolicznościowe, festyny, targi, konkursy, spotkania o tematyce ekologicznej;

- wystawy przyrodnicze.

W ramach zajęć realizujemy tematy zgłoszone przez nauczycieli. Realizujemy również inne niż wymienione formy edukacji w uzgodnieniu z nauczycielami oraz zainteresowanymi instytucjami. Wszystkie formy edukacji prowadzone przez Nadleśnictwo Włocławek są bezpłatne.

 

Proponowana tematyka zajęć:

 

PRZEDSZKOLE I SZKOŁA PODSTAWOWA

1. Drzewo mój przyjaciel   zapoznanie z różnorodnością gatunków drzew rosnących w najbliższym otoczeniu.

2. Leśny savoir-vivre, czyli jak zachowujemy się w lesie przybliżenie podstawowych zasad prawidłowego zachowania się w lesie, opracowanie leśnego kodeksu właściwego postępowania.

3. Drugie życie drzewa zapoznanie z rolą martwego drewna w lesie jako siedliska wielu gatunków roślin i zwierząt.

4. Co w trawie piszczy – zapoznanie z różnorodnością organizmów występujących w ściółce leśnej oraz odkrywanie tajemnic świata roślin.

5. Skrzydlaci przyjaciele – zapoznanie z ptakami naszych lasów i ich rolą
w ekosystemie.

6. Na grzyby – charakterystyka królestwa, różnorodność form.

 

SZKOŁA PODSTAWOWA

1. Nasze drzewa poznanie cech pozwalających rozróżnić podstawowe gatunki drzew, nauka korzystania z prostego klucza do oznaczania roślin;

2. Drewno – surowiec doskonały    zapoznanie z budową pnia, nauka pomiaru wieku drzewa na podstawie interpretacji przyrostów rocznych, drewno jako surowiec odnawialny, liczne zastosowanie drewna.

3. Jak nie zabłądzić w lesie nauka czytania leśnych oznaczeń.

4. Na łowy – rola łowiectwa w leśnictwie.

5. Jak dbać o las – omówienie zabiegów pielęgnacyjnych w lesie.

6. Ogień wróg lasu – przybliżenie ochrony przeciwpożarowej w lasach.

 

SZKOŁA PONADPODSTAWOWA

1. Leśne drzewa – o gatunkach rodzimych i obcych, a także roli tych ostatnich w leśnictwie i gospodarce;

2. Nauka nie idzie w las – funkcje lasu, zagrożenia środowiska leśnego, formy własności  lasów w Polsce, lesistość regionu i kraju na tle lesistości Europy i świata;

3. Naturalnie NATURA – o europejskiej sieci Natura 2000.

4. Formy ochrony przyrody – zapoznanie z obowiązującymi w Polsce formami ochrony przyrody.

 

WSZYSTKIE GRUPY WIEKOWE

1. Od nasionka do drzewa – czyli jak rośnie las.

2. Las i leśnicy, czyli co leśnik robi w lesie – zapoznanie z  różnorodnością obowiązków leśnika, rozdzielenie pojęć leśnik i myśliwy.

3. Co daje nam las – dary lasu i ich rola w życiu człowieka

4. Dla przyrody, dla ludzi, dla gospodarki – funkcje lasów i ich znaczenie.

5. Pory roku w lesie – jak zmienia się las w ciągu roku.

6. Mój pierwszy zielnik – poznawanie roślin runa leśnego poprzez tworzenie zielnika.

7. Przetrwać zimę – dokarmianie ptaków i innych zwierząt.

 


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

2 lutego obchodzimy World Wetland Day, czyli Światowy Dzień Mokradeł

2 lutego obchodzimy World Wetland Day, czyli Światowy Dzień Mokradeł

Lasy Państwowe od wielu lat realizują szereg bardzo ważnych inicjatyw służących bagnom, mokradłom i terenom podmokłym, jak również ochronie szeroko rozumianych zasobów wodnych w polskich lasach. W ramach projektów małej retencji w ostatnich latach leśnicy zbudowali na zarządzanych przez siebie terenach 9500 polderów, zastawek i progów zwalniających, zatrzymujących wodę w lesie.

„Bagna dla naszej wspólnej przyszłości” to hasło tegorocznej edycji Światowego Dnia Mokradeł, które w dobie zmiany klimatu i okresowej suszy w polskich lasach leśnicy powtarzają od lat. To oni, jako przyrodnicy, prowadząc wielofunkcyjną gospodarkę leśną mają świadomość tego, jak cennym zasobem w środowisku leśnym jest woda.

Wychodząc z propozycją objęcia szczególną ochroną 17% powierzchni Lasów Państwowych – czyli obszaru 1,2 mln ha będących w zarządzie PGL LP, leśnicy ujęli w tym zestawieniu wiele cennych przyrodniczo siedlisk, w tym także mokradłowych. Bo lasy to bardzo skomplikowane ekosystemy, które dziś, w dobie zmian klimatu, wymagają szczególnej uwagi i troski, wyrażonej indywidualnym podejściem i dostosowaniem prowadzonych działań gospodarczych do warunków przyrodniczych i klimatycznych – powiedział Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych.

W ramach projektów małej retencji leśnicy realizują szereg zadań służących gromadzeniu i zatrzymywaniu wody w lesie oraz spowolnieniu powierzchniowego spływu:

  • Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu
    – mała retencja oraz przeciwdziałanie erozji wodnej na terenach nizinnych, zwany
    też projektem małej retencji nizinnej
    . Projekt stanowi obecnie kontynuację działań realizowanych przez leśników od 2007 roku, których celem jest wzmocnienie odporności nizinnych ekosystemów leśnych na zagrożenia powodowane zmianą klimatu poprzez realizację kompleksowych działań retencyjnych i przeciwerozyjnych. Projekt ma również na celu minimalizację negatywnych skutków naturalnych zjawisk pogodowych i klimatycznych, jak choćby susze, pożary czy też powodzie i podtopienia.
  • Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu
    – mała retencja oraz przeciwdziałanie erozji wodnej na terenach górskich, zwany też małą retencją górską. W ramach projektu realizowane są zadania zbliżone do zakresu wpisującego się w małą retencję nizinną, aczkolwiek z uwagi na lokalizację projektu – tereny górskie – projekt bezpośrednio wpływa ma wzmocnienie górskich ekosystemów leśnych. Projekt m.in. minimalizuje negatywne skutki intensywnych i długotrwałych opadów atmosferycznych, ekstremalnego przepływu wód w korytach, spływów powierzchniowych oraz niezwykle destrukcyjnego działania wód wezbraniowych.

Lasy Państwowe prowadzą również projekt „Lasy dla mokradeł – ochrona siedlisk hydrogenicznych na obszarach cennych przyrodniczo”. Jego najważniejszym celem jest przywrócenie funkcji lub utrzymanie stanu bagien, torfowisk i innych terenów podmokłych pozostających w zarządzie PGL LP na obszarach Sieci Natura 2000 i poza nimi. Projekt został uwzględniony w wykazie planowanych operacji o znaczeniu strategicznym w Programie Operacyjnym FEnIKS. Projekt opiera się o współpracę jednostek LP (ponad 120 nadleśnictw) z Uniwersytetem Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu oraz z Centrum Ochrony Mokradeł.

– O tym, że bez wody nie ma życia – zarówno dla przyrody, jak i dla człowieka, wiedzą wszyscy, jednakże w kwestiach edukacji przyrodniczej, dotyczącej cennych ekosystemów bagiennych i mokradeł, mamy jeszcze wiele do zrobienia. Tereny podmokłe to bardzo często unikalne miejsca występowania chronionych gatunków flory i fauny, dom dla wielu owadów oraz ostoje populacji ptaków – dodaje dyrektor Koss.

Leśnicy dbają o mokradła i tereny bagienne nie tylko od święta! Każdego roku, w ramach zajęć edukacyjnych prowadzonych przez leśników, tysiące osób: dzieci, młodzieży i ludzi dorosłych, poznają niezwykły świat ekosystemów leśnych, których funkcjonowanie jest uzależnione od wody. Lasy to niezwykle złożone i bardzo wrażliwe obiekty przyrodnicze, w których niedobór lub brak wody objawiają się na wiele sposobów: od zanikania określonych gatunków roślin i zwierząt, po osłabienie, choroby i zamieranie całych fragmentów lasów. Świadomość zagrożeń, które niesie ze sobą zmiana klimatu i to jak możemy starać się im przeciwdziałać, łagodząc jej skutki, to zagadnienia, na które edukatorzy leśni starają się uwrażliwić jak największe grono odbiorców.

Leśnicy postrzegają lasy ekosystemowo, jako swoiste systemy „naczyń połączonych”. Oznacza to nic innego jak to, że lasy to nie tylko drzewa, ale też m.in. rezerwuar zasobów wodnych, tworzących każdorazowo unikalne, leśne mikroklimaty, warunkujący wilgotność siedlisk, a co za tym idzie – kształtujący bogactwo przyrodnicze danego obszaru.