Asset Publisher Asset Publisher

Zajęcia edukacyjne - tematyka

Zapraszamy na „Leśne lekcje” w Nadleśnictwie Włocławek.

OFERTA EDUKACYJNA NADLEŚNICTWA WŁOCŁAWEK

 

Nadleśnictwo Włocławek zaprasza na:

- lekcje w Ośrodku Edukacji Ekologicznej oraz Parku Edukacyjnym przy siedzibie nadleśnictwa;

- lekcje z przewodnikiem (leśnikiem) na ścieżkach edukacyjnych oraz najciekawszych przyrodniczo terenach nadleśnictwa;

- lekcje z przewodnikiem (leśnikiem) na ścieżkach edukacyjnych: „Dzilno", „Zdrojowy Gaj"  oraz „Nordic Walking" oraz najciekawszych przyrodniczo terenach nadleśnictwa.

- spotkania z leśnikiem w szkołach i innych instytucjach;

- spotkania z leśnikiem poza szkołą;

- akcje, imprezy okolicznościowe, festyny, targi, konkursy, spotkania o tematyce ekologicznej;

- wystawy przyrodnicze.

W ramach zajęć realizujemy tematy zgłoszone przez nauczycieli. Realizujemy również inne niż wymienione formy edukacji w uzgodnieniu  z nauczycielami oraz zainteresowanymi instytucjami. Wszystkie formy edukacji prowadzone przez Nadleśnictwo Włocławek są bezpłatne.

 

 

Propozycje tematów edukacyjnych, dostosowane do różnych grup odbiorców:

 

  1. Przedszkole i Szkoła Podstawowa:

 

Przedszkola:

,,Poznaj mieszkańców lasu” - Dzieci dowiedzą się o zwierzętach zamieszkujących lasy. Zajęcia mogą obejmować krótkie opowieści, zabawy sensoryczne oraz proste zagadki przyrodnicze.

,,Drzewa to nasi przyjaciele" - Zajęcia skupiają się na poznawaniu drzew, ich liści i owoców. Uczestnicy zajęć mogą nauczyć się rozpoznawać podstawowe gatunki drzew, malować ich liście oraz słuchać opowieści o roli drzew w przyrodzie.

,,Spacer po magicznym lesie" – Zajęcia w formie spaceru po lesie, podczas którego dzieci poznają jego różnorodność poprzez zabawy, słuchanie dźwięków natury  i obserwowanie przyrody.

,,Leśne gry i zabawy edukacyjne" - Interaktywne gry terenowe. Mogą obejmować poszukiwanie ukrytych skarbów natury, rozpoznawanie drzew i zwierząt  oraz rozwiązywanie zagadek przyrodniczych.

 

Szkoła Podstawowa:

,,Tajemnice lasu – ekosystem leśny" - Warsztaty o funkcjonowaniu lasu jako ekosystemu, w którym zwierzęta, rośliny i grzyby żyją w symbiozie. Uczniowie dowiedzą się, jak ważna jest rola każdego elementu w lesie.

,,Ślady zwierząt" - Zajęcia terenowe, podczas których dzieci nauczą się rozpoznawać ślady zwierząt, takie jak tropy, odchody i ślady żerowania. Mogą też nauczyć się zasad bezpiecznego zachowania w lesie.

,,Dlaczego lasy są ważne?" – Zajęcia o znaczeniu lasów dla życia na Ziemi. Uczniowie dowiedzą się o roli lasów w produkcji tlenu, pochłanianiu dwutlenku węgla oraz ochronie przed erozją.

,,Jak nie zabłądzić w lesie” - Warsztaty praktyczne, które uczą podstaw orientacji w terenie oraz zasad bezpieczeństwa podczas wędrówek leśnych. Celem zajęć jest zwiększenie świadomości, jak unikać zagubienia w lesie i co robić w sytuacji, gdy się zgubimy.

,,Drewno – surowiec doskonały” - Zajęcia mają na celu pokazanie, dlaczego drewno jest jednym z najbardziej wszechstronnych, ekologicznych i wielofunkcyjnych surowców, jakie daje nam przyroda. Zajęcia pozwalają uczestnikom poznać różne aspekty drewna – od jego naturalnych właściwości, przez jego zastosowanie  w różnych gałęziach przemysłu, aż po zrównoważone zarządzanie zasobami leśnymi.

,,Leśne lekcje dla szkół" - Programy dopasowane do podstawy programowej, które mogą być realizowane w formie wycieczek szkolnych lub warsztatów terenowych. Tematyka obejmuje różne zagadnienia, od biologii lasu po edukację ekologiczną.

Młodzież:

,,Ochrona bioróżnorodności" - Warsztaty o zagrożeniach dla bioróżnorodności i sposobach jej ochrony. Tematyka obejmuje gatunki chronione, zagrożenia związane z działalnością człowieka oraz zasady zrównoważonego rozwoju.

,,Gospodarka leśna i jej znaczenie" - Prezentacja o nowoczesnej gospodarce leśnej, jej roli w zarządzaniu zasobami naturalnymi oraz o tym, jak leśnicy dbają o równowagę między pozyskiwaniem surowca a ochroną środowiska.

 ,,Zmiany klimatu a lasy" - Zajęcia poświęcone wpływowi zmian klimatu na ekosystemy leśne. Dyskusje o zjawiskach takich jak susze, pożary lasów, huragany oraz ich wpływie na funkcjonowanie lasów.

  1. Osoby dorosłe:

,,Zielona terapia – zdrowie w lesie" - Warsztaty o korzyściach zdrowotnych wynikających z przebywania w lesie. Zajęcia mogą obejmować spacery po lesie, ćwiczenia relaksacyjne oraz edukację na temat terapeutycznego wpływu przyrody.

,,Historia lasów i rola leśnictwa w Polsce" - Spotkanie poświęcone historii lasów w Polsce, od czasów dawnych do współczesności. Omówienie tradycji leśnictwa oraz współczesnych wyzwań związanych z ochroną przyrody.

 

Nadleśnictwo Włocławek oferuje różnorodne zajęcia edukacyjne, które są dostosowane do sezonowości i zmieniających się warunków przyrodniczych. Dzięki temu tematy poruszane w trakcie warsztatów odzwierciedlają specyfikę danego okresu w roku, a uczestnicy mają możliwość bezpośredniego obserwowania natury w jej dynamicznej odsłonie. Przykłady zajęć sezonowych:

 

  • ,,Wiosenne przebudzenie" - Zajęcia o budzeniu się przyrody po zimie. Uczestnicy poznają procesy związane z odradzaniem się roślin, pojawianiem się pierwszych owadów oraz zachowaniami zwierząt na wiosnę.
  • ,,Jesienne zbieranie skarbów natury" - Zajęcia terenowe poświęcone zbieraniu i rozpoznawaniu jesiennych owoców, nasion oraz grzybów. Zajęcia obejmują również zagadnienia o naturalnych cyklach przyrodniczych i przygotowaniu lasu do zimy.
  • "Zima w lesie – jak przetrwać chłód" - Edukacyjne spacery po zimowym lesie, omawiające adaptacje roślin i zwierząt do warunków zimowych. Można też omówić temat dokarmiania zwierząt i jego wpływu na ekosystem.

 

Oferta edukacyjna Nadleśnictwa Włocławek jest elastyczna i dostosowywana do aktualnych warunków przyrodniczych, sezonowych oraz do oczekiwań. Dzięki temu zajęcia z edukacji przyrodniczo - leśnej są bardziej atrakcyjne, aktualne i mogą być indywidualnie modyfikowane, tak aby spełniały potrzeby konkretnych grup i wpisywały się w lokalne realia przyrodnicze.

 

 

Inne tematy wskazywane tematy:

- Leśny  savoir – vivre

- Co w trawie piszczy

- Skrzydlaci przyjaciele

- Od nasionka do drzewa

- Las i leśnicy, co leśnik robi w lesie

- Mój pierwszy zielnik

 

Rezerwacji zajęć można dokonać telefonicznie pod numerem 795 452 809.


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Leśny Kompleks Promocyjny "Lasy Gostynińsko-Włocławskie"

Leśny Kompleks Promocyjny "Lasy Gostynińsko-Włocławskie"

Leśne kompleksy promocyjne zostały utworzone na zasadzie pogodzenia funkcji gospodarczych, w tym głównie produkcji drewna, z funkcjami aktywnej ochrony ekosystemów. Ważnym zadaniem Leśnych kompleksów promocyjnych jest rola edukacyjna, przybliżająca społeczeństwu wielofunkcyjną oraz zrównoważoną gospodarkę leśną.

Leśne kompleksy promocyjne zostały utworzone na zasadzie pogodzenia funkcji gospodarczych, w tym głównie produkcji drewna, z funkcjami aktywnej ochrony ekosystemów. Ważnym zadaniem Leśnych kompleksów promocyjnych jest rola edukacyjna, przybliżająca społeczeństwu wielofunkcyjną oraz zrównoważoną gospodarkę leśną. Ponadto obszary wchodzące w skład takich kompleksów stają się miejscami badań oraz rozwoju proekologicznej gospodarki leśnej.

Główne cele działania Leśnych kompleksów promocyjnych zawarte są w zarządzeniu nr 30 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 19.12.1994r. :

  1. wszechstronne rozpoznanie stanu biocenozy leśnej na ich obszarze i warunków jej bytowania oraz trendów zachodzących w nich zmian;
  2. trwałe zachowanie lub odtwarzanie naturalnych walorów lasu metodami racjonalnej gospodarki leśnej prowadzonej na podstawach ekologicznych;
  3. integrowanie celów trwałej gospodarki leśnej i aktywnej ochrony przyrody;
  4. promowanie wielofunkcyjnej i zrównoważonej gospodarki leśnej przy wykorzystaniu wsparcia finansowego ze środków krajowych i zagranicznych;
  5. prowadzenie prac badawczych i doświadczalnictwa leśnego w celu wyciągnięcia wniosków dotyczących możliwości i warunków upowszechniania zasad ekorozwoju na całym obszarze działania Lasów Państwowych;
  6. prowadzenie szkoleń Służby Leśnej i edukacji ekologicznej społeczeństwa.

Istotnym aspektem działania leśnych kompleksów promocyjnych jest społeczna rola ich zarządzania, która odbywa się poprzez opracowanie programu ochronno-gospodarczego, który wypracowywany jest przez radę naukowo-społeczną.

W skład rad wchodzą środowiska leśników, naukowców oraz lokalnych społeczności, tak aby jak najszerzej zadbać o wszystkie interesy zainteresowanych stron.

Leśne kompleksy promocyjne powoływane są poprzez zarządzenie Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych i w jego skład wchodzą poszczególne nadleśnictwa, lecz również lasy prywatnych właścicieli.

 

Leśny Kompleks Promocyjny „Lasy Gostynińsko – Włocławskie" ustanowiono z dniem 01.01.1995 r., jako trzeci z kolei. Kompleks ten powołano Zarządzeniem Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych nr 30 z dnia 19 grudnia 1994 r. i składa się on z trzech nadleśnictw: Gostynin i Łąck z RDLP w Łodzi oraz Włocławek z RDLP w Toruniu o łącznej powierzchni 52 563 ha.

 

Położenie  i środowisko geograficzne

Główny, zwarty obszar leśnego kompleksu promocyjnego ciągnie się wzdłuż Wisły, prawie od miejscowości Lubanie po Gąbin. Obejmuje od południa Włocławek i dalej w kierunku wschodnim jego granica południowa biegnie mniej więcej na linii Kowal-Gostynin-Łąck. Prawie w całości leży on na terenie pradoliny Toruńsko-Eberswaldzkiej. Drugi duży kompleks leśny znajduje się na południe od Gostnina i Łącka, obejmując od północy Gąbin. Oba duże kompleksy połączone są przesmykami lasów w okolicy Gostynina i Łącka. Inne kompleksy po lewej stronie Wisły mają na ogół charakter mniejszych lub większych uroczysk śródpolnych. Niewielka część lasów Nadleśnictwa Włocławek znajduje się po prawej stronie Wisły, obejmując strefę na krawędzi doliny Wisły i Wysoczyzny Dobrzyńskiej.

Licząc w linii prostej wzdłuż Wisły, lasy LKP rozciągają się na długości ponad 80 km i szerokości dochodzącej w okolicach Gostynina do prawie 30 km. Już sama rozległość tego terenu determinuje jego ogromne zróżnicowanie przyrodnicze gospodarcze i społeczne. Pod względem administracji państwowej i samorządowej LKP leży w granicach dwóch województw: mazowieckiego i kujawsko-pomorskiego. Największą powierzchnię zajmuje Nadleśnictwo Włocławek (24 037 ha), następnie Gostynin (16 127 ha), a najmniej Łąck (12 399 ha).

Obszar LKP „Lasy Gostynińsko-Włocławskie" jest silnie zróżnicowany pod względem ukształtowania trenu i budowy geologicznej. Jego wschodnia część jest raczej płaska. Obszar pomiędzy Płockiem a Włocławkiem zajmuje kotlina obejmująca rozległy piaszczysty taras nadzalewowy z licznymi formami polodowcowymi oraz taras zalewowy, przekształcony w latach sześćdziesiątych XX wieku w zbiornik zaporowy (Zbiornik Włocławski). Charakterystyczną cechą tej części LKP są wydmy, wały wydmowe oraz głębokie rynny jeziorne.

Na terenie LKP występuje ponad 50 jezior o powierzchni powyżej 1 ha które spełniają bardzo ważną rolę. Nadają im wysokich walorów krajobrazowych, łagodzą klimat, a w miejscach gdzie występują zdecydowanie polepszają  warunki życiowe roślin i umożliwiają rozwój zbiorowisk siedlisk żyźniejszych takich jak np. lasy grądowe nad Jeziorem Wójtowskim.

Obszar LKP jest terenem, gdzie w przeważającej części występuje deficyt wód gruntowych. Tylko na niewielkim areale w dolinach rzecznych, wokół jezior, lokalnych zagłębieniach i niedużych powierzchniach, gdzie podłoże zbudowane jest z warstw nieprzepuszczalnych (np. glin), występują dogodne warunki hydrologiczne. Na pozostałym terenie deficyt wody spowodowany jest głównie niskimi opadami oraz dużą przepuszczalnością piasków polodowcowych i eolicznych. Należy także wspomnieć że w lasach LKP znajduje się jeden z najbardziej zasobnych w regionie zbiorników wód podziemnych. Jest to zbiornik Pradoliny Wisły (Włocławek-Płock). Należy on do obszarów najwyższej ochrony (ONO).

 

Stan gleb i siedlisk

Na większości obszarów LKP dominują wodnolodowcowe i eoliczne piaski luźne lub słabo gliniaste, z których ukształtowały się gleby bielico-ziemne, a w lokalnych obniżeniach terenu i płaskich nieckach deflacyjnych gleby glejo-bielico-ziemne, bagienne i podbagienne. Na piaskach tarasowych i sandrowych wykształciły się gleby brunatno-rdzawe, rdzawe właściwe i bielicowo-rdzawe. Cechuje je najniższa zasobność w składniki odżywcze, stąd wchodzą przeważnie w skład dość ubogich siedlisk borowych. Do przeważającego typu gleb na terenie LKP należą gleby rdzawe.

W lasach LKP „Lasy Gostynińsko-Włocławskie wyróżniono 14 typów siedliskowych lasu. Zdecydowanie przeważają tutaj siedliska boru mieszanego świeżego BMśw (37,17 %) i boru świeżego Bśw (32,69 %). Siedliska o średniej żyzności, czyli lasy mieszane, zajmują ok. 18 % powierzchni całego LKP. Przeważa wśród nich las mieszany świeży LMśw 15,98 %. Prawie 6,5 % powierzchni zajmują siedliska lasowe: las świeży Lśw 5 % i las wilgotny Lw 1,54 %. Łącznie siedliska wilgotne zajmują 4,94% wszystkich siedlisk, a bagienne 4,18% w tym olsy Ol 2,14 % i olsy jesionowe OlJ 1,79 %.

 

Zasoby leśne

Pod względem składu gatunkowego na terenie LKP „Lasy Gostynińsko-Włocławskie" największą powierzchnie zajmują drzewostany jednogatunkowe, przy czym największy ich udział cechuje Nadleśnictwo Włocławek (76,6 %). Nieco mniej drzewostanów jednogatunkowych występuje w Nadleśnictwie Gostynin (około 68,2 %), a najmniej w Nadleśnictwie Łąck (ponad 53 %). Ogromną przewagę mają drzewostany jednopiętrowe zajmując ponad 95 % powierzchni leśnych. Główna przyczyną braku zróżnicowania piętrowego drzewostanów jest przewaga ubogich siedlisk borowych i w zasadzie brak dla nich alternatywnych gatunków dla sosny. Należy jednak podkreślić, że zapoczątkowane zostały już próby zwiększania zróżnicowania piętrowego w borach, poprzez wykorzystywanie nalotu i podrostu sosny oraz domieszki brzozy, a w borach mieszanych także dębu.

Największą powierzchnię w lasach LKP zajmują drzewostany w wieku od 40 do 60 i 60 do 80 lat. Około 15 % zajmują drzewostany w wieku 20 do 40 lat i od 80 do 100 lat. Starodrzewia, za które można uznać lasy w wieku od 100 do 120 lat, 120-140 lat i starsze, łącznie z drzewostanami przebudowanymi występują w całym LKP na powierzchni 8 %. Jest to wskaźnik zbliżony do krajowego. Uprawy  młodniki występują na ponad 5 % powierzchni leśnej LKP.

  
  

                                                        Starodrzew olszy czarnej

 

 


Seiten: 1  2  3