Asset Publisher
"ŚCIEŻKA ZDROWIA" FIT PARK
"Ścieżka zdrowia" jest terenem ogólnodostępnym, przeznaczonym do zabaw i aktywnego wypoczynku.
Na szlaku "ścieżki zdrowia" znajdziemy 11 przyrządów do ćwiczeń, a wśród nich:
1. Drążek - służy do podciągania się w celu wzmocnienia mięśni ramion oraz mięśni brzucha.
2. Drążek do fikołków - służy do wykonywania ćwiczeń takich jak fikołki i zwisy.
3. Drabinka prosta - pozwala na wykonywanie ćwiczeń wzmacniających mięśnie brzucha, a także zwisów rozwijających ramiona oraz przedramiona.
4. Drabinka linowa - służy do wspinania się, co rozwija mięśnie rąk i nóg.
5. Drabinka ukośna - pozwala na wykonywanie ćwiczeń wzmacniających mięśnie przedramion, ramion, barków, a także mięśnie brzucha.
6. Pieńki do ćwiczeń – poprzez przechodzenie z jednego pieńka na drugi przytrzymując się liny zawieszonej nad głową, urządzenie pomaga rozwijać poczucie równowagi oraz koordynację ruchową.
7. Poręcze – umożliwiają wykonanie zwisów lub ćwiczeń wzmacniających ramiona.
8. Równoważnia – jest prostym urządzeniem gimnastycznym do ćwiczeń i rozwoju równowagi oraz koordynacji ruchowej.
9. Ławeczka do brzuszków – pozwala na ćwiczenie mięśni nóg, brzucha oraz mięśni lędźwiowych.
10. Kółka akrobatyczne – urządzenie służące do podciągania się w celu wzmocnienia mięśni rąk oraz ramion.
11. Belki do przeskoków – urządzenie, które pozwala wzmocnić mięśnie nóg.
UWAGA: Z urządzeń znajdujących się na "ścieżce zdrowia" dzieci do lat 12 powinny korzystać pod opieką osób dorosłych.
Ścieżka edukacyjna „Dzilno”
Ścieżka edukacyjna rozpoczyna się w pobliżu szkółki leśnej w leśnictwie Przyborowo. Do dyspozycji gości dostępny jest przestronny Parking zarówno dla pojazdów osobowych jak i autobusów.
W dalszą podróż ruszamy już pieszo…
1 Tablica - Ścieżka edukacyjna „Dzilno" Ścieżka ma długość 3,5 km długości, prowadzi przez bardzo malownicze i różnorodne tereny. Na początek pobytu w lesie wszyscy mogą dowiedzieć się jak powinni się w lesie zachować aby nie zniszczyć naszego wspólnego dobra.
2 Tablica „Zagrożenie lasów – pożary" na tym przystanku dowiemy się czego nie można robić w lesie oraz podstawowych informacji o szkodach jakie pożary tworzą w środowisku.
3 Tablica „Szkółka leśna" – to pierwszy etap przy hodowli lasu. Przedstawiono tutaj podstawowe prace szkółkarskie ale również piękny widok na Szkółkę leśną.
4 Tablica „Leśny wodopój i życie wokół niego" Gdzie można nauczyć się tropić zwierzęta jakie napotkamy przy wodopoju. To woda jest najważniejsza do życia, ale i zdrowia wszystkich organizmów.
5 Tablica „Warstwowa budowa lasu" Na tym przystanku dowiadujemy się jak różnorodne jest życie w lesie oraz że dla każdego zwierzęcia jest miejsce w lesie.
6 Tablica „Dąb szypułkowy szlachcic wśród drzew" Dzięki tej tablicy możemy się dowiedzieć jakie zastosowanie ma dąb i dlaczego jest to drzewo tak bardzo cenione.
7 Tablica „Użytek ekologiczny ważny element różnorodności biologicznej" Ochrona przyrody jest bardzo ważna dla zachowania bioróżnorodności więc jakie zwierzęta możemy tam znaleźć?
8 Tablica „ Las różnorodność gatunkowa, ochrona i gospodarka" Monokultura czy różnorodność? W tym miejscu uzyskamy na to jakże ważne i trudne pytanie.
9 Tablica „Ekosystem jeziora Dzilno" Roślinność szuwarowa, ryby, drzewostan żywiczarski. Te informacje można szczegółowo omówić wygodnie siedząc przy ognisku i piekąc kiełbaskę.
Wygodne wiaty w gorący dzień uraczą nas przyjemnym cieniem, a śpiew ptaków i blask słońca odbitego od tafli jeziora zostanie zapamiętany przez wszystkich na bardzo długo.
Następnym przystankiem jest wieża obserwacyjna ze wspaniałym widokiem na jezioro Dzilno. Osoby zafascynowane fotografią jak i obserwacją przyrody na pewno z przyjemnością odwiedzą to miejsce wielokrotnie.
10 Tablica „Zbiorowiska leśne ekosystemów podmokłych" Występujące w pobliżu zbiorowisk wodnych podmokłe tereny to teren o wielkiej różnorodności. Króluje w nich olsza czarna, wierzba … i co jeszcze ?
Przy tym przystanku wybudowana jest kładka obserwacyjna, dzięki której każdy ma możliwość z bliska obejrzeć roślinność, terenów podmokłych, nie niszcząc jej.
Ścieżki dydaktyczna "Nordic Walking"
Ścieżka ta jest podzielona na 2 ścieżki o różnej długości i stopniu trudności.
Ścieżka rekreacyjna o długości 3,5 km prowadząca ze stadionu na osiedlu Zazamcze do Uzdrowiska Wieniec, oznakowana zielonym piktogramem.
Ścieżka sportowa o długości 4,5 km rozpoczynającą się i kończącą na stadionie na osiedlu Zazamcze, oznakowana czerwonym piktogramem.
1 Tablica „Zielona ścieżka zdrowia Nordic Walking"
(Ścieżka rekreacyjna oraz sportowa)
Jest to tablica rozpoczynająca ścieżkę, zawiera podstawowe informacje opisująca długość i przebieg trasy wraz z mapą.
2 Tablica „Nordic Walking dlaczego tak skuteczny?"
(Ścieżka rekreacyjna oraz sportowa)
Przy tej tablicy poznamy wiele zalet spacerów z kijami. Dowiemy się z jakimi dolegliwościami wskazane jest uprawianie Nordic Walking.
3 Tablica „Poziom zaawansowania
(Ścieżka rekreacyjna oraz sportowa)
Opisuje 3 poziomy zaawansowania Nordic Walking. Szczegółowo przedstawia dla kogo przeznaczony jest każdy z tych stopni. Rysunki zamieszczone na tablicy przedstawiają przykładowe ćwiczenia z kijami urozmaicające trening.
4 Tablica „Nordic Walking przez cały rok"
(Ścieżka rekreacyjna oraz sportowa)
W jaki sposób rozpocząć przygodę z Nordic Walking? W jaki sposób poprawnie wykorzystywać kije do marszu? Dowiemy się tego na tej stacji. Są tutaj również przedstawione kolejne ćwiczenia dodatkowe z kijami. Obok jest zlokalizowana wiata służąca odpoczynkowi, chwili relaksu, a czas spędzony na odpoczynku można z całą pewnością wykorzystać na podziwianie otaczającej przyrody.
5 Tablica „Sport zdrowie i rekreacja w jednym"
(Ścieżka rekreacyjna)
Na pytanie dla kogo i w jakim celu jest Nordic Walking dowiemy się z tej tablicy. Na ilustracjach przedstawione są pierwsze kroki, na co zwrócić uwagę przy pracy kijami, oraz jakie błędy są najczęściej popełniane.
6 Tablica „Nordic Walking dla każdego"
(Ścieżka rekreacyjna)
Tablica przedstawia dla osób w jakim wieku przeznaczony jest Nordic Walking, oraz co jest nam potrzebne do uprawiania tego sportu. Obrazek przedstawia również prawidłową technikę marszu z kijami, wraz z opisem.
7 Tablica „Zielona ścieżka zdrowia Nordic walking"
(Ścieżka rekreacyjna)
Jest to tablica rozpoczynająca ścieżkę, zawiera podstawowe informacje opisująca długość i przebieg trasy wraz z mapą. Jest to ta sama tablica co na tablica 1 ponieważ ścieżką można chodzić zarówno od stadionu jak i od uzdrowiska. Przy tej tablicy zlokalizowana jest wiata oraz sporo ławeczek. W pobliżu rozpoczyna się inna ścieżka edukacyjna „Zdrowy gaj"
5 Tablica „Jak rośnie las"
(Ścieżka sportowa)
Przedstawia proces od zebrania nasion do pielęgnacji dojrzałego drzewostanu. Zdjęcia ukazują te prace w rzeczywistości.
6 Tablica „Ochrona przeciwpożarowa"
(Ścieżka sportowa)
Jakie są przyczyny powstawania pożarów? Nie każdy z nas zdaje sobie sprawę, że większość pożarów powoduje człowiek. Dlatego tak ważna jest świadomość na ten temat. Tablica informuje jak leśnicy zapobiegają rozprzestrzenianiu się pożarów, i jakie są konsekwencje pożaru dla środowiska. Przy tej tablicy zlokalizowana jest również przestronna wiata do odpoczynku.
7 Tablica „Sprzymierzeńcy lasu"
(Ścieżka sportowa)
Las to olbrzymia różnorodność zwierząt. Duża część z nich to wielcy przyjaciele leśników. Pomagają im głównie chronić las przed różnymi zagrożeniami. Co to za zwierzęta i w jaki sposób wspomagają pracę leśników opisane jest na tej tablicy.
Ścieżka edukacyjna „Zdrojowy Gaj”
Ścieżka edukacyjna rozpoczyna się w pobliżu uzdrowiska Wieniec w leśnictwie Poraza. W pobliżu początku trasy znajduje się wiata oraz ławeczki. Długość ścieżki 1,5 km.
Ścieżka na całej długości jest oznaczona znakiem zielonego podgrzybka na drzewach.
1 Tablica „Leśna ścieżka przyrodnicza Zdrojowy gaj"
jest tablicą informacyjną, opisującą przebieg trasy, biegnącej wśród dorodnego drzewostanu sosnowego. Na trasie znajdują się ławeczki oraz wiaty na których można odpocząć i spędzić chwilę relaksu na świeżym powietrzu w otoczeniu leśnego środowiska.
2 Tablica „Ptaki naszych lasów"
przedstawia ptaki występujące w Nadleśnictwie Włocławek. Kolorowe ilustracje pięknie przedstawiają ubarwienie a krótkie opisy pozwalają na wyobrażenie sobie rzeczywistych rozmiarów tych ptaków.
3 Tablica „Funkcje lasu"
Tutaj dowiemy się jaka jest definicja lasu, jego funkcję oraz kto i w zgodzie z jaką zasadą tymi lasami się zajmuje. Obok tej tablicy umiejscowiona jest wiata pozwalająca na odpoczynek oraz podziwianie lasu.
4 Tablica „Użytkowanie lasu"
Czym jest użytkowanie lasu? Jakie produkty głównie pozyskujemy, a jakie ubocznie? Wszystkie te, a również jak wykorzystuje się leśne dary natury wyczytacie na tej tablicy. Pamiętajmy jednak aby piękno lasu pozostawić w niezdewastowane, pozostawiając tym samym wspólne dobro dla przyszłych pokoleń.
5 Tablica „Grzyby naszych lasów"
Grzybobranie jest jednym z najprzyjemniejszych form spędzania czasu w jesienne dni. Jednak pamiętajmy o tym że grzyby również mogą być bardzo niebezpieczne. Aby uniknąć szkodliwego działania grzybów niejadalnych i trujących należy je poznać. Zbierajmy tylko grzyby jadalne, te których jesteśmy pewni. Przy tej tablicy możemy zapoznać się z niektórymi gatunkami grzybów zarówno jadalnych jak i niejadalnych.
6 Tablica „Dlaczego las jest taki ważny?"
Las to naturalne piękno, ale nie tylko. Czy wiesz wszystko na temat pozytywnego wpływu lasu zarówno na środowisko, gospodarkę jak i życie człowieka? Ile tlenu produkuje 60 letnia sosna i wyrośnięty buk ? ile tleny produkują wszystkie lasy w ciągu roku? Ile wody las transpiruje? Czy drewno można czymś zastąpić? Te informacje wyczytacie na tej tablicy. Obok zlokalizowana jest wiata w której sami możecie wymyśleć kolejne pozycje odpowiedzi na to pytanie: „Dlaczego las jest taki ważny?"
7 Tablica „Ścieżka przyrodnicza Zdrojowy gaj" Ścieżkę można zwiedzać zarówno w jedną jak i w drugą stronę. Z tego względu tablica powitalna jest na początku i na końcu.
Scieżki dydaktyczne
Ścieżki przyrodniczo - dydaktyczne służą popularyzacji idei ochrony przyrody, krajobrazu, historii oraz czynnemu wypoczynkowi. Działalność dydaktyczna, edukacyjna, oświatowa w zakresie popularyzacji tych wartości prowadzi do wykształcenia wśród całego społeczeństwa prawidłowych postaw proekologicznych.
.
Asset Publisher
Asset Publisher
Leśny Kompleks Promocyjny "Lasy Gostynińsko-Włocławskie"
Leśny Kompleks Promocyjny "Lasy Gostynińsko-Włocławskie"
Leśne kompleksy promocyjne zostały utworzone na zasadzie pogodzenia funkcji gospodarczych, w tym głównie produkcji drewna, z funkcjami aktywnej ochrony ekosystemów. Ważnym zadaniem Leśnych kompleksów promocyjnych jest rola edukacyjna, przybliżająca społeczeństwu wielofunkcyjną oraz zrównoważoną gospodarkę leśną.
Leśne kompleksy promocyjne zostały utworzone na zasadzie pogodzenia funkcji gospodarczych, w tym głównie produkcji drewna, z funkcjami aktywnej ochrony ekosystemów. Ważnym zadaniem Leśnych kompleksów promocyjnych jest rola edukacyjna, przybliżająca społeczeństwu wielofunkcyjną oraz zrównoważoną gospodarkę leśną. Ponadto obszary wchodzące w skład takich kompleksów stają się miejscami badań oraz rozwoju proekologicznej gospodarki leśnej.
Główne cele działania Leśnych kompleksów promocyjnych zawarte są w zarządzeniu nr 30 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 19.12.1994r. :
- wszechstronne rozpoznanie stanu biocenozy leśnej na ich obszarze i warunków jej bytowania oraz trendów zachodzących w nich zmian;
- trwałe zachowanie lub odtwarzanie naturalnych walorów lasu metodami racjonalnej gospodarki leśnej prowadzonej na podstawach ekologicznych;
- integrowanie celów trwałej gospodarki leśnej i aktywnej ochrony przyrody;
- promowanie wielofunkcyjnej i zrównoważonej gospodarki leśnej przy wykorzystaniu wsparcia finansowego ze środków krajowych i zagranicznych;
- prowadzenie prac badawczych i doświadczalnictwa leśnego w celu wyciągnięcia wniosków dotyczących możliwości i warunków upowszechniania zasad ekorozwoju na całym obszarze działania Lasów Państwowych;
- prowadzenie szkoleń Służby Leśnej i edukacji ekologicznej społeczeństwa.
Istotnym aspektem działania leśnych kompleksów promocyjnych jest społeczna rola ich zarządzania, która odbywa się poprzez opracowanie programu ochronno-gospodarczego, który wypracowywany jest przez radę naukowo-społeczną.
W skład rad wchodzą środowiska leśników, naukowców oraz lokalnych społeczności, tak aby jak najszerzej zadbać o wszystkie interesy zainteresowanych stron.
Leśne kompleksy promocyjne powoływane są poprzez zarządzenie Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych i w jego skład wchodzą poszczególne nadleśnictwa, lecz również lasy prywatnych właścicieli.
Leśny Kompleks Promocyjny „Lasy Gostynińsko – Włocławskie" ustanowiono z dniem 01.01.1995 r., jako trzeci z kolei. Kompleks ten powołano Zarządzeniem Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych nr 30 z dnia 19 grudnia 1994 r. i składa się on z trzech nadleśnictw: Gostynin i Łąck z RDLP w Łodzi oraz Włocławek z RDLP w Toruniu o łącznej powierzchni 52 563 ha.
Położenie i środowisko geograficzne
Główny, zwarty obszar leśnego kompleksu promocyjnego ciągnie się wzdłuż Wisły, prawie od miejscowości Lubanie po Gąbin. Obejmuje od południa Włocławek i dalej w kierunku wschodnim jego granica południowa biegnie mniej więcej na linii Kowal-Gostynin-Łąck. Prawie w całości leży on na terenie pradoliny Toruńsko-Eberswaldzkiej. Drugi duży kompleks leśny znajduje się na południe od Gostnina i Łącka, obejmując od północy Gąbin. Oba duże kompleksy połączone są przesmykami lasów w okolicy Gostynina i Łącka. Inne kompleksy po lewej stronie Wisły mają na ogół charakter mniejszych lub większych uroczysk śródpolnych. Niewielka część lasów Nadleśnictwa Włocławek znajduje się po prawej stronie Wisły, obejmując strefę na krawędzi doliny Wisły i Wysoczyzny Dobrzyńskiej.
Licząc w linii prostej wzdłuż Wisły, lasy LKP rozciągają się na długości ponad 80 km i szerokości dochodzącej w okolicach Gostynina do prawie 30 km. Już sama rozległość tego terenu determinuje jego ogromne zróżnicowanie przyrodnicze gospodarcze i społeczne. Pod względem administracji państwowej i samorządowej LKP leży w granicach dwóch województw: mazowieckiego i kujawsko-pomorskiego. Największą powierzchnię zajmuje Nadleśnictwo Włocławek (24 037 ha), następnie Gostynin (16 127 ha), a najmniej Łąck (12 399 ha).
Obszar LKP „Lasy Gostynińsko-Włocławskie" jest silnie zróżnicowany pod względem ukształtowania trenu i budowy geologicznej. Jego wschodnia część jest raczej płaska. Obszar pomiędzy Płockiem a Włocławkiem zajmuje kotlina obejmująca rozległy piaszczysty taras nadzalewowy z licznymi formami polodowcowymi oraz taras zalewowy, przekształcony w latach sześćdziesiątych XX wieku w zbiornik zaporowy (Zbiornik Włocławski). Charakterystyczną cechą tej części LKP są wydmy, wały wydmowe oraz głębokie rynny jeziorne.
Na terenie LKP występuje ponad 50 jezior o powierzchni powyżej 1 ha które spełniają bardzo ważną rolę. Nadają im wysokich walorów krajobrazowych, łagodzą klimat, a w miejscach gdzie występują zdecydowanie polepszają warunki życiowe roślin i umożliwiają rozwój zbiorowisk siedlisk żyźniejszych takich jak np. lasy grądowe nad Jeziorem Wójtowskim.
Obszar LKP jest terenem, gdzie w przeważającej części występuje deficyt wód gruntowych. Tylko na niewielkim areale w dolinach rzecznych, wokół jezior, lokalnych zagłębieniach i niedużych powierzchniach, gdzie podłoże zbudowane jest z warstw nieprzepuszczalnych (np. glin), występują dogodne warunki hydrologiczne. Na pozostałym terenie deficyt wody spowodowany jest głównie niskimi opadami oraz dużą przepuszczalnością piasków polodowcowych i eolicznych. Należy także wspomnieć że w lasach LKP znajduje się jeden z najbardziej zasobnych w regionie zbiorników wód podziemnych. Jest to zbiornik Pradoliny Wisły (Włocławek-Płock). Należy on do obszarów najwyższej ochrony (ONO).
Stan gleb i siedlisk
Na większości obszarów LKP dominują wodnolodowcowe i eoliczne piaski luźne lub słabo gliniaste, z których ukształtowały się gleby bielico-ziemne, a w lokalnych obniżeniach terenu i płaskich nieckach deflacyjnych gleby glejo-bielico-ziemne, bagienne i podbagienne. Na piaskach tarasowych i sandrowych wykształciły się gleby brunatno-rdzawe, rdzawe właściwe i bielicowo-rdzawe. Cechuje je najniższa zasobność w składniki odżywcze, stąd wchodzą przeważnie w skład dość ubogich siedlisk borowych. Do przeważającego typu gleb na terenie LKP należą gleby rdzawe.
W lasach LKP „Lasy Gostynińsko-Włocławskie wyróżniono 14 typów siedliskowych lasu. Zdecydowanie przeważają tutaj siedliska boru mieszanego świeżego BMśw (37,17 %) i boru świeżego Bśw (32,69 %). Siedliska o średniej żyzności, czyli lasy mieszane, zajmują ok. 18 % powierzchni całego LKP. Przeważa wśród nich las mieszany świeży LMśw 15,98 %. Prawie 6,5 % powierzchni zajmują siedliska lasowe: las świeży Lśw 5 % i las wilgotny Lw 1,54 %. Łącznie siedliska wilgotne zajmują 4,94% wszystkich siedlisk, a bagienne 4,18% w tym olsy Ol 2,14 % i olsy jesionowe OlJ 1,79 %.
Zasoby leśne
Pod względem składu gatunkowego na terenie LKP „Lasy Gostynińsko-Włocławskie" największą powierzchnie zajmują drzewostany jednogatunkowe, przy czym największy ich udział cechuje Nadleśnictwo Włocławek (76,6 %). Nieco mniej drzewostanów jednogatunkowych występuje w Nadleśnictwie Gostynin (około 68,2 %), a najmniej w Nadleśnictwie Łąck (ponad 53 %). Ogromną przewagę mają drzewostany jednopiętrowe zajmując ponad 95 % powierzchni leśnych. Główna przyczyną braku zróżnicowania piętrowego drzewostanów jest przewaga ubogich siedlisk borowych i w zasadzie brak dla nich alternatywnych gatunków dla sosny. Należy jednak podkreślić, że zapoczątkowane zostały już próby zwiększania zróżnicowania piętrowego w borach, poprzez wykorzystywanie nalotu i podrostu sosny oraz domieszki brzozy, a w borach mieszanych także dębu.
Największą powierzchnię w lasach LKP zajmują drzewostany w wieku od 40 do 60 i 60 do 80 lat. Około 15 % zajmują drzewostany w wieku 20 do 40 lat i od 80 do 100 lat. Starodrzewia, za które można uznać lasy w wieku od 100 do 120 lat, 120-140 lat i starsze, łącznie z drzewostanami przebudowanymi występują w całym LKP na powierzchni 8 %. Jest to wskaźnik zbliżony do krajowego. Uprawy młodniki występują na ponad 5 % powierzchni leśnej LKP.
Starodrzew olszy czarnej