Asset Publisher
Rezerwat przyrody Gościąż
Rezerwaty to wydzielone obszary o szczególnych wartościach przyrodniczych, zachowane w stanie naturalnym lub mało zmienionym. Ogranicza się tam gospodarkę leśną. Spośród niemal 1,5 tys. rezerwatów, które mamy obecnie w Polsce, blisko 700 to rezerwaty leśne o łącznej powierzchni ponad 61 tys. ha. Rezerwaty stanowią 1,6 proc. powierzchni lasów zarządzanych przez LP.
Nazwa: Gościąż
Lokalizacja: Obręb leśny: Czarne; leśnictwo: Dąb, Ruda
Powierzchnia: 227,91 ha w tym 51,47 ha poza gruntami PGL LP.
Podstawa prawna uznania: Dz.U woj. Kuj-Pom. Nr 3 poz.27; Rozporz. Wojewody nr 250/00 z dnia 7 grudnia 2000 r.,aktualne: Zarządzenie Dyrektora Regionalnego Ochrony Środowiska w Bydgoszczy z 19 września 2016 r. w sprawie rezerwatu "Gościąż".
Cel ochrony: Zachowanie jednego z grupy naturalnych zbiorników wodnych o unikalnej w skali kraju, specyfice i charakterze osadów dennych - jeziora Gościąż oraz powierzchni leśnej otaczającej zespół jezior.
Rezerwat przyrody wójtowski grąd
Nazwa Wójtowski Grąd
Lokalizacja: Obręb leśny: Jedwabna, leśnictwo: Przyborowo
Powierzchnia: 3,52 ha
Podstawa prawna uznania M.P. Nr 7, poz. 51 z dnia 18.02.1987r., aktualne: Zarządzenie Dyrektora Regionalnego Ochrony Środowiska w Bydgoszczy z 17 listopada 2015 r. w sprawie rezerwatu "Wójtowski Grąd".
Cel ochronyZachowanie naturalnych zespołów grądowych i borowych
Rezerwat przyrody grodno
Nazwa Grodno
Lokalizacja: Obręb leśny: Czarne; leśnictwo Kurowo
Powierzchnia: 132,45 ha
Podstawa prawna uznania M.P. Nr 161 poz. 1088 z 21.12.1998r, aktualne: Zarządzenie Dyrektora Regionalnego Ochrony Środowiska w Bydgoszczy z 3 sierpnia 2016 r. w sprawie rezerwatu "Grodno".
Cel ochrony: Zachowanie dla celów naukowych dydaktycznych i krajobrazowych jeziora Grodno o szmaragdowej wodzie wraz z otaczającym je naturalnymi zbiorowiskami leśnymi
Rezerwat przyrody dębice
Nazwa Dębice
Lokalizacja: Obręb leśny: Włocławek, leśnictwo: Dębice
Powierzchnia: 41,92 ha
Podstawa prawna uznania M.P. Nr 161poz. 1085 z 21.12.1998r., aktualne: Zarządzenie Dyrektora Regionalnego Ochrony Środowiska w Bydgoszczy z 17 listopada 2015 r. w sprawie rezerwatu "Dębice"
rezerwat przyrody olszyny rakutowskie
Nazwa Olszyny Rakutowskie
Lokalizacja: Obręb leśny: Czarne; leśnictwo: Kurowo
Powierzchnia: 174,62 ha
Podstawa prawna uznania: M.P. Nr 33, poz 126 z 11.10.1978 r., aktualne: Zarządzenie Dyrektora Regionalnego Ochrony Środowiska w Bydgoszczy z 29 sierpnia 2012 r. w sprawie rezerwatu "Olszyny Rakutowskie"
rezerwat przyrody kulin
Nazwa Kulin
Lokalizacja: Obręb leśny: Włocławek; leśnictwo: Szpetal
Powierzchnia: 50,84 ha
Podstawa prawna uznania M.P. Nr 66, poz. 321 z 23.11.1967r. Rozp. 277/01Wojewody Kuj-Pom.z dnia02-10-2001- powiększenie rezerwatu, aktualne: Zarządzenie Dyrektora Regionalnego Ochrony Środowiska w Bydgoszczy z 14 grudnia 2017 r. w sprawie rezerwatu "Kulin". Cel ochronyZachowanie ze względów przyrodniczych, dydaktycznych i krajobrazowych, wielogatunkowych drzewostanów o cechach zbliżonych do naturalnych |
Rezerwat przyrody Jazy
Nazwa Jazy
Lokalizacja: Obręb leśny: Czarne; leśnictwo Goreń
Powierzchnia: 2,62 ha
Podstawa prawna uznania: M.P. Nr 54, poz. 272z dnia 27.05.1963r, aktualne: Zarządzenie Dyrektora Regionalnego Ochrony Środowiska w Bydgoszcz z 17 listopada 2015 r. w sprawie rezerwatu "Jazy"
Cel ochrony: Zabezpieczenie i zachowanie najstarszego na Kujawach drzewostanu sosnowego.
Asset Publisher
Ślad węglowy Lasów Państwowych policzony
Ślad węglowy Lasów Państwowych policzony
Po raz pierwszy w historii swojego istnienia Lasy Państwowe obliczyły ilość emitowanych przez organizację gazów cieplarnianych. Wiedza ta pozwoli podjąć działania ograniczające emisje.
Inwentaryzacja, zrealizowana w ramach projektu rozwojowego Lasy Węglowe, objęła tzw. zakresy 1 i 2 raportowania śladu węglowego i obejmuje rok 2023 r. Zakres 1 obejmuje emisje bezpośrednie powstałe w wyniku spalania paliw w pojazdach, budynkach, urządzeniach i narzędziach, które są własnością Lasów Państwowych lub nad którymi sprawują one bezpośredni nadzór, a także emisje pochodzące z klimatyzacji. W zakres 2 wchodzą z kolei emisje pośrednie, które nie są wytwarzane na terenie organizacji, ale powstają w wyniku produkcji energii elektrycznej i ciepła przez Lasy Państwowe kupowanych i zużywanych.
Zgodnie z przeprowadzonymi kalkulacjami całkowity ślad węglowy Lasów Państwowych w roku 2023 wyniósł 65 440,2 ton CO2e (ekwiwalentu CO2 w ujęciu market-based). Określenie market-based oznacza, że jest to ilość emisji obliczona na podstawie wskaźnika emisyjności publikowanego przez konkretnego sprzedawcę energii. W ujęciu location-based (czyli na podstawie średniego wskaźnika emisyjności dla Polski, który przedstawia faktyczną wielkość emisji powstałych na terenie kraju, publikowanego przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami) ślad węglowy Lasów Państwowych w ubiegłym roku wyniósł 60 615,7 ton CO2e.
- Znajomość wielkości tych emisji oraz miejsc ich powstawania jest kluczowa dla podjęcia działań, które pozwolą je zredukować, a tym samym zmniejszyć niekorzystny wpływ na klimat – mówi Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych. – Choć nie mamy obowiązku raportowania emisji wytwarzanych gazów cieplarnianych, to powinniśmy wprowadzać najlepsze praktyki, nie tylko w gospodarce leśnej czy ochronie przyrody, lecz także w innych obszarach naszej działalności.
Z których źródeł pochodzi najwięcej emisji gazów cieplarnianych w Lasach Państwowych? W zakresie pierwszym (emisji bezpośrednich) – są to paliwa transportowe; w zakresie drugim (emisji pośrednich) – energia elektryczna. Pod względem obszarów powstawania emisji – za ich największą część odpowiadają nieruchomości (ponad 71%). Pojazdy, drugie w kolejności, są źródłem 28% emisji gazów cieplarnianych. Narzędzia i maszyny specjalistyczne odpowiadały za ok. 1% zeszłorocznych emisji, co jest wartością nieznaczącą przy obecnej strukturze emisji, jednak jest to też źródło, które będzie monitorowane w kolejnych latach.
Wyniki pierwszego raportu nt. śladu węglowego LP wskazują, że - aby ograniczyć emisje – Lasy Państwowe muszą w pierwszej kolejności skupić się na poprawie efektywności energetycznej budynków oraz wymianie pojazdów na niskoemisyjne.
Lasy Państwowe wiele inicjatyw dekarbonizacyjnych już podjęły i prowadzą konsekwentnie od kilku lat m.in. w ramach projektów rozwojowych: Podnoszenie Efektywności Energetycznej Budynków w PGL LP oraz Las Energii. Są wśród nich m.in.:
- proces audytowania energetycznego budynków w celu identyfikacji działań poprawiających ich efektywność energetyczną, które będą mogły być wdrożone w LP.
- Produkcja energii z OZE we własnych instalacjach, głównie fotowoltaicznych. W ten sposób wyprodukowaliśmy 6 461 MWh w 2023 r.
- Wykorzystanie pojazdów elektrycznych.
- Zakup zielonej energii od zewnętrznych dostawców. W 2023 r. zakupiliśmy 3 557 MWh zielonej energii.
- Automatyzacja zbierania danych i liczenia śladu węglowego wraz z ich zarządzaniem.
- Edukacja wewnętrzna – szkolenia dla pracowników LP, promocja dobrych praktyk m.in. w oszczędnym gospodarowaniu energią.
- Wykorzystanie biomasy na cele energetyczne (emisje z tego działania są monitorowane i raportowane).
Lasy Państwowe jako główny dostawca drewna w Polsce muszą brać pod uwagę, że nie funkcjonują w gospodarczej i legislacyjnej próżni. Znacząca część odbiorców tego surowca już jest albo będzie w najbliższym czasie musiała ujawniać ślad węglowy swoich produktów, który powstał w trakcie ich wytworzenia. Bez informacji o śladzie węglowym od producenta surowca nie będą oni w stanie w pełni tego zrobić. Wymóg ten już teraz można porównać z potrzebą posiadania certyfikatów typu FSC/ PEFC.
Obecnie w Lasach Państwowych trwają przygotowania do rozszerzenia inwentaryzacji i obliczania śladu węglowego produktów LP w całym cyklu ich życia, czyli w tzw. zakresie „od kołyski do bramy”. Przeprowadzanie kalkulacji emisji gazów cieplarnianych planowane jest co roku.
Zbieranie danych do inwentaryzacji trwa kilka miesięcy i jest nie lada wyzwaniem, zważywszy na fakt, że w skład LP wchodzi blisko 500 jednostek o różnej charakterystyce energetycznej. W celu agregacji danych wykorzystano indywidualne narzędzie opracowane przez Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych we współpracy z Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych na potrzeby całej organizacji. Natomiast sam proces poprzedził cykl szkoleń dla pracowników LP odpowiedzialnych za wprowadzanie danych do aplikacji.