Asset Publisher Asset Publisher

Park edukacyjny

Park Edukacyjny przy Nadleśnictwie Włocławek

Park edukacyjny znajduje się bezpośrednio na terenie biura Nadleśnictwa Włocławek. Znajduje się tu wiele pomocnych przy edukacji przyrodniczo leśnej obiektów takich jak: 2 ścieżki tablic edukacyjnych, wiele roślin z tabliczkami gatunkowymi i opisami, miejsce na ognisko, wiata z ławeczkami wkoło wykorzystywana przy organizacji festynów i konkursów oraz plac zabaw dla najmłodszych dzieci odwiedzających Nadleśnictwo Włocławek.
W Parku Edukacyjnym znajduje się bardzo wiele gatunków roślin, dzięki czemu poznanie ich oraz nauczenie się rozpoznawania staje się łatwiejsze. Znajduje się również jeziorko przy którym występują rośliny wodne.

Ognisko, przy którym znajdują się krzesełka z wydrążonych wałków drewna umożliwia wygodne upieczenie kiełbasek i miłe spędzenie czasu na świeżym powietrzu.

Przestronna wiata z ławeczkami umiejscowionymi wkoło umożliwi występy dzieci rodem z amfiteatru. Konkursy piosenki ekologicznej, festyny oraz występy dzieci podczas leśnych wakacji wygodnie mogą obserwować zarówno wszyscy inni uczestnicy jak i goście.

 

Ścieżka tablic edukacyjnych umiejscowiona za budynkiem nadleśnictwa.

1 Tablica „Użytki Ekologiczne"
Jest to bardzo ważny element wzrostu bioróżnorodności. W Nadleśnictwie Włocławek występuje sieć terenów uznanych za użytki ekologiczne. Są to tereny chronione. W tych miejscach natura rządzi się własnymi prawami, dzięki czemu są to tak cenne i różnorodne miejsca.

2 Tablica „Rezerwat Przyrody"
Tablica zawiera spis rezerwatów przyrody znajdujących się na terenie Nadleśnictwa Włocławek. Jaki cel ma ochrona danego terenu.

3 Tablica „Park Krajobrazowy"
Gostynińsko- Włocławski Park Krajobrazowy znajduje się w większości na terenie Nadleśnictwa Włocławek. Postały z racji walorów jakie posiada ten teren.  Na tym terenie występuje wiele gatunków chronionych zarówno roślin jak i zwierząt.

4 Tablica „Obszary Specjalnej Ochrony – Natura 2000"
Obszary stworzone ze względu na ochronę naturalnych miejsc bytowania ptaków. Korzystne warunki jakie sprawia ten teren muszą być zachowane, z tego względu ta specjalna ochrona która jest włączona w europejską sieć obszarów Natura 2000. Na Tereni Nadleśnictwa występują 3 tereny Natury 2000 Błota Rakutowskie, Dolina Dolnej Wisły, Żwirownia Skoki.

5 Tablica „Pomniki Przyrody"
Ochrona szczególnych pod różnymi względami  obiektów natury ożywionej i nieożywionej. W Nadleśnictwie Włocławek są to głównie drzewa szczególnych rozmiarów, oraz jeden głaz narzutowy.

6 Tablica „Obszar Chronionego Krajobrazu"
Obszary o szczególnych walorach krajobrazowych, chronione w celu zachowania krajobrazu. Występują na terenie dolej Wisły w okolicach Ciechocinka. Mikroklimat miasta Ciechocinek ze względu na wartości lecznicze oraz krajobrazowe jest chroniony. We Włocławku tereny przy Uzdrowisku Wieniec Zdrój również są warte uwagi.

7 Tablica „Specjalne Obszary Ochrony – Natura 2000"
Włocławska Dolina Wisły i Błota Rakutowskie, to obszary w Nadleśnictwie Włocławek włączone w sieć obszarów Natura 2000 chroniących siedliska. Wpływając na bioróżnorodność na terenach Eropy są ważnym elementem środowiska.

8 Tablica „Reitrodukcja Sokoła Wędrownego"
Gatunek który niedawno całkowicie wyginął z naszych terenów, jest specjalnie odtwarzany. Populacja jest sztucznie hodowana i wypuszczana na wolność w korzystnych warunkach. W Nadleśnictwie Włocławek jest prowadzona reintrodukcja sokoła wędrownego dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem na Rzecz Dzikich Zwierząt "Sokół".

9 Tablica „Leśny Kompleks Promocyjny Lasy Gostynińsko- Włocławskie"
Teren LKP lasy Gostynińsko- Włocławskie znajduje się na 3 Nadleśnictwach: Gostynin Łąck oraz Włocławek. Na tym terenie szczególną rolę odgrywa edukacja leśna społeczeństwa. Dzięki LKP ukazywane jest połączenie ochrony przyrody z prowadzoną gospodarką głównie drzewną.

 

Na terenie Parku Edukacyjnego znajduje się również wystawa różnych budek dla ptaków i nietoperzy. 10 różnych typów budek umożliwia uzmysłowienie sobie iż każdy z ptaków posiada inne wymagania, przez co walcząc o bioróżnorodność konieczne jest wywieszanie urozmaiconych budek dla ptaków.
Nietoperze są chronionymi ssakami aktywnie latającymi a budki przeznaczone dla nich są bardzo charakterystyczne i nie trudno je rozpoznać w terenie. Kto jak nie nietoperze pomogą leśnikom walczyć z uciążliwymi komarami?


Ośrodek Edukacji Ekologicznej

Ośrodek Edukacji Ekologicznej Nadleśnictwa Włocławek powstał jako odpowiedź na bardzo duże zapotrzebowanie placówek oświatowych z Włocławka i okolic, na prowadzenie zajęć edukacyjnych z zakresu ochrony przyrody, ekologii i leśnictwa. Ośrodek powstał dzięki dotacji otrzymanej ze środków unijnych.

Ośrodek Edukacji Ekologicznej

W odpowiedzi na potrzeby społeczeństwa Nadleśnictwo Włocławek prowadzi wiele zajęć edukacyjnych dla grup zorganizowanych. W tym celu powstał przestronny Ośrodek Edukacji Ekologicznej w którym znajduje sala ćwiczeń, sala wystaw czasowych oraz duża sala ekspozycyjna.

Sala Ekspozycyjna przedstawia bardzo szeroko pracę leśnika formy ochrony przyrody, oraz zagadnienia przyrodnicze. Są tutaj ekspozycje na temat:
1. Rezerwatów przyrody: Jazy, Grodno, Gościąż, Olszyny Rakutowskie, Wójtowski Grąd.
2. Pomniki przyrody występujące w Nadleśnictwie Włocławek.
3. Profile glebowe 
4. Budowa drzew
5. Typy siedliskowe lasu.
6. Gatunki objęte ochroną.
7. Obszary Natura 2000
8. Ochrona lasu.
9. Ekosystem leśny.
10. Nasadzenia
11. Ochrona
12. Pielęgnacja
13. Pozyskanie drewna
14. Obróbka drewna.

Każda z tych ekspozycji jest wyczerpującą składnicą informacji dzięki której osoby odwiedzające ośrodek dowiedzą się wiele informacji zarówno o prawach przyrody, pracy leśnika, ale również terenu otaczającego miasto Włocławek objęte ochroną.

Sala ćwiczeń, w której znajduje projektor do wyświetlania prezentacji multimedialnych. Znajdują się również wygodne stoły i krzesła przy których dzieci mają możliwość wykonywać samodzielne prace różnego typu.

Sala wystaw czasowych, w której wystawy zostają co jakiś czas zmieniane, dzięki czemu przekazane zostają różne wiadomości.

W Ośrodku Edukacji Ekologicznej prowadzone są zajęcia dla zorganizowanych grup od wieku przedszkolnego. Tematyka zajęć jest dostosowywana do wieku i potrzeb danych grup. Dzięki doświadczeniu i zaangażowaniu edukatora zajęcia są zawsze pozytywnie oceniane przez uczestników, oraz nauczycieli.


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

2 lutego obchodzimy World Wetland Day, czyli Światowy Dzień Mokradeł

2 lutego obchodzimy World Wetland Day, czyli Światowy Dzień Mokradeł

Lasy Państwowe od wielu lat realizują szereg bardzo ważnych inicjatyw służących bagnom, mokradłom i terenom podmokłym, jak również ochronie szeroko rozumianych zasobów wodnych w polskich lasach. W ramach projektów małej retencji w ostatnich latach leśnicy zbudowali na zarządzanych przez siebie terenach 9500 polderów, zastawek i progów zwalniających, zatrzymujących wodę w lesie.

„Bagna dla naszej wspólnej przyszłości” to hasło tegorocznej edycji Światowego Dnia Mokradeł, które w dobie zmiany klimatu i okresowej suszy w polskich lasach leśnicy powtarzają od lat. To oni, jako przyrodnicy, prowadząc wielofunkcyjną gospodarkę leśną mają świadomość tego, jak cennym zasobem w środowisku leśnym jest woda.

Wychodząc z propozycją objęcia szczególną ochroną 17% powierzchni Lasów Państwowych – czyli obszaru 1,2 mln ha będących w zarządzie PGL LP, leśnicy ujęli w tym zestawieniu wiele cennych przyrodniczo siedlisk, w tym także mokradłowych. Bo lasy to bardzo skomplikowane ekosystemy, które dziś, w dobie zmian klimatu, wymagają szczególnej uwagi i troski, wyrażonej indywidualnym podejściem i dostosowaniem prowadzonych działań gospodarczych do warunków przyrodniczych i klimatycznych – powiedział Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych.

W ramach projektów małej retencji leśnicy realizują szereg zadań służących gromadzeniu i zatrzymywaniu wody w lesie oraz spowolnieniu powierzchniowego spływu:

  • Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu
    – mała retencja oraz przeciwdziałanie erozji wodnej na terenach nizinnych, zwany
    też projektem małej retencji nizinnej
    . Projekt stanowi obecnie kontynuację działań realizowanych przez leśników od 2007 roku, których celem jest wzmocnienie odporności nizinnych ekosystemów leśnych na zagrożenia powodowane zmianą klimatu poprzez realizację kompleksowych działań retencyjnych i przeciwerozyjnych. Projekt ma również na celu minimalizację negatywnych skutków naturalnych zjawisk pogodowych i klimatycznych, jak choćby susze, pożary czy też powodzie i podtopienia.
  • Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu
    – mała retencja oraz przeciwdziałanie erozji wodnej na terenach górskich, zwany też małą retencją górską. W ramach projektu realizowane są zadania zbliżone do zakresu wpisującego się w małą retencję nizinną, aczkolwiek z uwagi na lokalizację projektu – tereny górskie – projekt bezpośrednio wpływa ma wzmocnienie górskich ekosystemów leśnych. Projekt m.in. minimalizuje negatywne skutki intensywnych i długotrwałych opadów atmosferycznych, ekstremalnego przepływu wód w korytach, spływów powierzchniowych oraz niezwykle destrukcyjnego działania wód wezbraniowych.

Lasy Państwowe prowadzą również projekt „Lasy dla mokradeł – ochrona siedlisk hydrogenicznych na obszarach cennych przyrodniczo”. Jego najważniejszym celem jest przywrócenie funkcji lub utrzymanie stanu bagien, torfowisk i innych terenów podmokłych pozostających w zarządzie PGL LP na obszarach Sieci Natura 2000 i poza nimi. Projekt został uwzględniony w wykazie planowanych operacji o znaczeniu strategicznym w Programie Operacyjnym FEnIKS. Projekt opiera się o współpracę jednostek LP (ponad 120 nadleśnictw) z Uniwersytetem Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu oraz z Centrum Ochrony Mokradeł.

– O tym, że bez wody nie ma życia – zarówno dla przyrody, jak i dla człowieka, wiedzą wszyscy, jednakże w kwestiach edukacji przyrodniczej, dotyczącej cennych ekosystemów bagiennych i mokradeł, mamy jeszcze wiele do zrobienia. Tereny podmokłe to bardzo często unikalne miejsca występowania chronionych gatunków flory i fauny, dom dla wielu owadów oraz ostoje populacji ptaków – dodaje dyrektor Koss.

Leśnicy dbają o mokradła i tereny bagienne nie tylko od święta! Każdego roku, w ramach zajęć edukacyjnych prowadzonych przez leśników, tysiące osób: dzieci, młodzieży i ludzi dorosłych, poznają niezwykły świat ekosystemów leśnych, których funkcjonowanie jest uzależnione od wody. Lasy to niezwykle złożone i bardzo wrażliwe obiekty przyrodnicze, w których niedobór lub brak wody objawiają się na wiele sposobów: od zanikania określonych gatunków roślin i zwierząt, po osłabienie, choroby i zamieranie całych fragmentów lasów. Świadomość zagrożeń, które niesie ze sobą zmiana klimatu i to jak możemy starać się im przeciwdziałać, łagodząc jej skutki, to zagadnienia, na które edukatorzy leśni starają się uwrażliwić jak największe grono odbiorców.

Leśnicy postrzegają lasy ekosystemowo, jako swoiste systemy „naczyń połączonych”. Oznacza to nic innego jak to, że lasy to nie tylko drzewa, ale też m.in. rezerwuar zasobów wodnych, tworzących każdorazowo unikalne, leśne mikroklimaty, warunkujący wilgotność siedlisk, a co za tym idzie – kształtujący bogactwo przyrodnicze danego obszaru.