Wydawca treści Wydawca treści

Biegi na orientację

Lubisz biegać, ale znudziło ci się bicie rekordów prędkości? Spróbuj czegoś nowego. W biegach na orientacje równie ważna co sprawne nogi i płuca jest głowa.

O co chodzi w biegu na orientację? O jak najszybsze przebycie określonej trasy wyznaczonej punktami kontrolnymi. Którędy zawodnik pokona dystans pomiędzy kolejnymi punktami, zależy tylko od niego: jego sprawności poruszania się w terenie, zmysłu orientacji i strategii. Do pomocy ma - coraz bardziej zapomniane w dzisiejszych czasach nawigacji satelitarnych - mapę i kompas. Żeby ukończyć zawody, musi zaliczyć wszystkie punkty w odpowiedniej kolejności. Swoją obecność w tych miejscach potwierdza na karcie startowej lub, coraz częściej, na specjalnym chipie.

Historia z armią w tle

Biegi na orientację wywodzą się ze Skandynawii. Pierwsze zawody zorganizowano jeszcze w XIX w. w Norwegii. Początkowo dyscyplina  cieszyła się niewielkim zainteresowaniem i startowali w niej głównie wojskowi. Dla cywilów, w czasach gdy sport nie był tak popularny, jak dziś, pokonanie dwudziestokilometrowych tras było zbyt wielkim wyzwaniem. Dopiero kiedy skrócono dystans  orienteering stał się popularniejszy wśród amatorów. W latach trzydziestych XX w. rozegrano pierwsze zawody międzynarodowe, a po drugiej wojnie światowej biegi na orientację zaczęto uprawiać poza Skandynawią, w 1961 r. powstała Międzynarodowa Federacja Sportów na Orientację, a pięć lat później odbyły się pierwsze mistrzostwa świata.

Dziś ten sport wciąż najpopularniejszy jest w Europie. Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszy się w Ameryce Północnej, Wschodniej Azji i Australii.

Chociaż jest dyscypliną olimpijską, nigdy nie znalazł się w programie igrzysk. I pewnie długo nie znajdzie. Biegów na orientację w zasadzie nie sposób pokazać w telewizji ze względu na zbyt rozległy teren rozgrywania zawodów. Z tego samego powodu oraz tego, że biegi zazwyczaj organizowane są w lesie, trudno oczekiwać tłumu kibiców. Pomimo tej niemedialności, popularność orienteeringu rośnie, a na największych zawodach startuje nawet 25 tys. biegaczy. To liczba porównywalna z frekwencją na największych maratonach na świecie.

O co w tym chodzi?

W biegu na orientację bardzo ważna jest mapa, ale nieco inna od tych  używanych podczas leśnych wędrówek. Podstawowa różnica polega na tym, że lasy oznaczone są na niej  różnymi odcieniami zieleni. Im ciemniejszy kolor, tym gęstszy las, a więc poruszanie się w nim trudniejsze. Takie oznaczenia pomagają zdecydować czy lepszym rozwiązaniem będzie bieg najkrótszą trasą przez gęstwinę, czy lepiej trochę nadłożyć drogi i pokonać trasę przez rzadsze zarośla.

Reszta oznaczeń przypomina te powszechnie używane. Niebieskie elementy to obiekty wodne: rzeki, strumienie, jeziora, bagna czy studnie. Brązowe poziomnice obrazują ukształtowanie terenu: góry, pagórki, muldy, jary itp. Czarne znaczki pokazują charakterystyczne obiekty, np. głazy, myśliwskie ambony czy np. jaskinie.

Skala map używanych w orienteeringu jest dużo mniejsza niż turystycznych, zwykle 1:15000 lub 1:10000 (1 cm na mapie odpowiada 150 lub 100 metrom w terenie), a w wypadku biegów sprinterskich - nawet mniej niż 1:5000. Oczywiście nie obejdzie się tez bez kompasu. To dzięki niemu można ustawić mapę względem północy, a także przemieszczać się pomiędzy punktami kontrolnymi na azymut.

Punkty kontrolne podczas biegu na orientację oznaczone są tzw. lampionami. To biało-pomarańczowy lub biało-czerwony znacznik w kształcie sześcianu. Każdy z  punktów ma swój kod.
wyposażony jest też w perforator, za pomocą którego uczestnik oznacza kartę startową lub, coraz częściej, elektryczny czujnik, który rejestruje chip zawodnika.

Naturalnie w lesie

Najpopularniejszym biegiem na orientację jest bieg klasyczny (nazywany też długim). W równym stopniu sprawdza on techniki orientacji, co sprawność i wytrzymałość zawodnika. Pokonanie trasy zajmuje zwycięzcom około 75-90 minut. Biegi średniodystansowe nastawione są przede wszystkim na dobrą nawigację. Najlepsi kończą je mniej więcej w pół godziny. W biegu sztafetowym wygrywa ta - najczęściej trzyosobowa - drużyna, której zawodnicy po kolei zaliczą jak najszybciej i bezbłędnie swoje trasy. Organizuje się także biegi sprinterskie, nocne, długodystansowe czy punktowe, w których trzeba w określonym czasie zaliczyć jak najwięcej punktów kontrolnych.

Naturalnym terenem do uprawiania biegów na orientację są lasy. Dlatego też Lasy Państwowe postanowiły przyjść z pomocą miłośnikom tej dyscypliny. W 2011 r. Ogólnopolski Komitet Organizacyjny Biegu na Orientację Leśników przedstawił koncepcję Zielonego Punktu Kontrolnego. Chodzi o zainstalowanie w lasach lub parkach stałych punktów kontrolnych, które umożliwiłyby bieg w dowolnym czasie. Takie standaryzowane punkty mają logo właściciela, zarządcy terenu lub sponsora, plakietki z symbolem orienteeringu, kasownik (perforator) kart kontrolnych oraz kod kreskowy umożliwiający elektroniczne potwierdzenie obecności zawodnika. Do tego zarządcy terenu przygotowują znormalizowane mapy do orienteeringu, które uczestnicy biegu będą np. mogli ściągnąć z internetu.

Do tej pory powstało ponad czterdzieści projektów Zielonych Punktów Kontrolnych w Lasach Państwowych. Są takie na terenie nadleśnictw: Krynki, Bytów, Przedborów, Olsztynek,  Wieruszów, Maskulińskie, Spychowo, Brynek, Gdańsk, Mielec, Strzebielino, Hajnówka, Lipka, Woziwoda, Miękinia, Elbląg, Dojlidy, Solec Kujawski, Supraśl, Krasnystaw i Augustów. Ich wykaz można znaleźć na stronie www.zielonypunktkontrolny.pl.
 


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Rozstrzygnięcie konkursu "Zagrożenia Lasu"

Rozstrzygnięcie konkursu "Zagrożenia Lasu"

WYNIKI KONKURSU

W dniu 23.05.2024 r. odbyło się posiedzenie komisji konkursowej w sprawie rozstrzygnięcia konkursu „Zagrożenia Lasu” dla przedszkoli i szkół podstawowych z terenu województwa kujawsko – pomorskiego.

 

Komisja w składzie:

1. Malwina Wesołowska – przewodniczący

2. Anna Gidaszewska – członek

3. Klaudia Sejdowska – członek

4. Wojciech Zasada  – członek

 

dokonała oceny nadesłanych prac pod  kątem zgodności z przyjętym regulaminem, oryginalności
i pomysłowości interpretacji tematu, walorów edukacyjnych i promocyjnych oraz zaangażowaniu
w wykonanie pracy.

W zorganizowanym przez Nadleśnictwo Włocławek konkursie wzięło udział 72 uczestników 
z terenu województwa kujawsko – pomorskiego.

 

Nagrodzeni zostali:

Grupa wiekowa: Przedszkola

I miejsce:

Klara Pawłowska, Oddział Przedszkolny w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Smólniku, opiekun: Sybilla Jaroszewska

 

II miejsce:

Aleksandra Kobielska, Niepubliczne Przedszkole ,,Mali Odkrywcy” w Osięcinach, opiekun: Dorota Wódecka

 

III miejsce:

Marcel Stankiewicz, Przedszkole Publiczne nr 17 im. ,,Krainy Fantazji” we Włocławku, opiekun: Jolanta Lińczak

 

Wyróżnienie:

  1.  Julia Stachera, Niepubliczne Przedszkole ,,Mali Odkrywcy” w Osięcinach, opiekun: Dorota Wódecka
  2.  Oliwia Szarzankiewicz, Przedszkole Publiczne nr 17 im. ,,Krainy Fantazji”
    we Włocławku, opiekun: Małgorzata Kłosowska

 

Nagrodzeni za udział:

  1.  Szymon Kosiński, Oddział Przedszkolny w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Smólniku, opiekun: Agnieszka Wiśniewska
  2.  Oliwia Mrówczyska, Niepubliczne Przedszkole ,,Mali Odkrywcy” w Osięcinach, opiekun: Dorota Wódecka

 

 

 

Grupa wiekowa: klasy 1 – 3

 

I miejsce:

Lena Walczak, Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Chodczu, opiekun Kamila Szałańska

 

II miejsce:

Julia Nelsen, Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Chodczu, opiekun: Beata Gonera

 

III miejsce:

Dorian Jarzębiński, Szkoła Podstawowa nr 23 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego we Włocławku, opiekun: Dagmara Pszczółkowska

 

Wyróżnienie:

  1.  Witold Grzelak, Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Kowalu, opiekun: Monika Rudzińska
  2.  Karol Józef Dymkowski, Szkoła Podstawowa nr 19 we Włocławku, opiekun: Agnieszka Kranc

 

Nagrodzeni za udział:

  1.  Oliwia Balińska, Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Kowalu, opiekun: Anna Mularska
  2.  Natalia Pawłowska, Szkoła Podstawowa Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich im. bł. Jana Pawła II w Modzerowie, opiekun: Monika Murawska

 

Grupa wiekowa: klasy 4-8

 

I miejsce:

Aleksandra Dwórznik, Szkoła Podstawowa nr 22 im. Janusza Korczaka we Włocławku, opiekun: Katarzyna Górawska

 

II miejsce:

Jakub Nelsen, Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Chodczu, opiekun: Joanna Kulińska

 

III miejsce:

Hanna Chaberska, Szkoła Podstawowa nr 22 im. Janusza Korczaka we Włocławku, opiekun: Katarzyna Górawska

 

Wyróżnienie:

  1.  Tobiasz Michalak, Zespół Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim, opiekun: Iwona Banasiak
  2.  Oliwia Urbaniak, Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Chodczu, opiekun: Karolina Janicka

 

Nagrodzeni za udział:

  1.  Zofia Straszewska, Szkoła Podstawowa nr 22 im. Janusza Korczaka
    we Włocławku, opiekun: Katarzyna Górawska
  2.  Zuzanna Zielińska, Szkoła Podstawowa nr 12 im. Władysława Broniewskiego
    we Włocławku, opiekun: Joanna Balcerak

Wręczenie nagród i wyróżnień laureatom nastąpi poprzez odbiór osobisty przez nagrodzonego wraz z opiekunem prawnym bądź nauczycielem w dniach 18 czerwca, w godzinach 12.30 – 14.30
 w Ośrodku Edukacji Ekologicznej przy Nadleśnictwie Włocławek ul. Ziębia 13, 87 - 800 Włocławek
. Nadleśnictwo Włocławek dopuszcza możliwość, odbioru nagrody poprzez osobę upoważnioną przez opiekuna prawnego lub nauczyciela, po przedstawieniu pisemnej zgody. Nagrody nieodebrane przez laureatów zostaną wysłane za pośrednictwem poczty lub dostarczone przez pracownika Nadleśnictwa Włocławek do Placówki Oświatowej nagrodzonego.

Gratulujemy zwycięzcom i dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział.